lördag 7 februari 2015

Lördagstema - sömnlös

Premiär för mig :)
 Den här månaden är det för första gången min tur att bestämma Lördagsteman och vilka jag valt finns under fliken Lördagsbloggare här ovanför. Där hittar du även länkar till de övriga som är med... och vi har fått en ny deltagare också - titta gärna in till henne. Välkommen Anna!

Mitt första temaord är Sömnlös...
Ordet dök bara upp i mina tankar en av mina sömnlösa nätter...  en av dessa jobbiga nätter när kroppen vill sova, men inte hjärnan.

Det sägs att det ska hjälpa att räkna får...
... det gör det inte!
Och nu har t.o.m forskarna också kommit på det - Tvärtom säger de... det är så tråkigt att räkna får så man kan inte ens somna av det :)
Brukar prova att räkna svampar, men det funkar inte heller...

Många har problem vid fullmåne... och det finns olika åsikter om hur den påverkar sömnen. En del säger att det är inbillning, andra att den verkligen har dålig inverkan på sömnen. Vet inte hur de kommer fram till sina åsikter, men jag vet att månen stör nattsömnen för en i familjen... och det är inte för mig, för jag sover lika bra (eller dåligt) vare sig det är fullmåne eller inte.

Ont i nacken, ont i ryggen, men mest i axlarna... lindras med värktabletter när det är som värst... somnar men vaknar efter ett par timmar.
Trött, men inte sömnig...  suck...
Hjärnan går på högvarv... tusen tankar far genom huvudet...

Googlar man på ordet sömnlös så finns det massor med goda råd och tips.

Sovrummet ska vara svalt (17-18° känns lagom)
och
mörkt (väldigt svart... ingen gatubelysning här inte)
Man ska inte vara proppmätt (absolut inte)
och
inte hungrig heller (inte alls)
Regelbundna vanor (som en klocka)

Hur har du det med sömnen?

Nästa lördag är det Alla ♥♥♥:s dag... och ordet är då Valentin.

Ha det gott!


24 kommentarer:

  1. Efter att snart jobbat skift i 40 år med oregelbundna tider jämnt så sover man dåligt!
    Dags att lägga av helt känns det som,det sliter !!
    Får använda sömnpiller till o från,sägs att det inte är bra!
    Men sen jag har börjat motionera så sover jag bättre,bästa medicinen. ������

    Ha det så gott/Kram

    SvaraRadera
  2. Vad sött att räkna svampar hahaha! Nej vad kommer det där med att räkna får och annat ifrån? I min medhavda ryggsäck av livets bråte har jag sluppit just sömnlösheten! Så jag hade inte så mycket erfarenhet att komma med precis som "nykomling" :-)

    SvaraRadera
  3. Det där med att räkna får har faktist sin bakrund. kolla min blogg.

    SvaraRadera
  4. Hej och gäsp! Vet inte varför, men sömnen har det varit lite si och så med för mig också på senare tid. Jag längtar till våren, kanske är det därför sömnen blir halvdålig? Men en titt in på din blogg piggar alltid upp!

    SvaraRadera
  5. Jag har det skitdåligt med sömnen. Nu har vi haft våra nya sängar i tre nätter. Det är inte ett dugg bättre! Snart blir det läkaren och söka hjälp, börjar känna mig sliten. Men så får man ett par nätter med god sömn, så skjuter man upp det igen...

    SvaraRadera
  6. Bilden med fullmåne är så läcker. Sömn har varit ett problem för mig i över tio år. Jag har läst igenom mycket litteratur och provat det mesta. Undantag: Sömntabletter, får och svampar. :) Jag tror att min kropp känner av olika sorters väder. Inte så konstigt på ett vis. Vissa saker är rätt uppenbara. Ljud från blåst och ösregn och temperaturskillnader i sovrummet. De två först nämnda sakerna sker INTE i sovrummet. Helgkram Bosse

    SvaraRadera
  7. Jahaja, gissa hur jag tillbringade natten! Sömnlös förstås! Enda trösten var ju att det passade väldigt bra just i natt, för då var det ju lätt att skriva dagens blogginlägg. Tack för det!

    SvaraRadera
  8. Wow så vacker fullmånebild *njuter*
    Har också dåliga nätter med sömn ibland men som tur är jobbar jag inte ;.)
    Stiger upp och tar värktabletter och hoppas på att värken lindras och att sömnen kommer igen.
    Ha en fin dag fina vän/ kram

    SvaraRadera
  9. Haha! Inte särskilt förvånande att du räknar svampar. Nu struntar jag i att jag har svårt för att sova...kan ju alltid ta en lur på eftermiddagen nu när jag inte jobbar. På nätterna hinner jag med massor av kul saker och är väldigt effektiv...ibland. Kram

    SvaraRadera
  10. Hej vännen! Vilket tema, sömnlös! I perioder sover jag dåligt, oftast sover jag jättegott. Jag har aldrig elementet på i sovrummet, jag älskar att krypa under ett tunt täcke och bara visa nästippen! Just nu är sömnen sämre pga ryggont, vaknar och har ont, imorse lyckades jag inte stänga av mobillarmet och det var inte kul. Ha en fortsatt fin helg, hoppas du får sova gott!
    Kramen

    SvaraRadera
  11. Om man börjar fundera på något när man vaknat tillfälligt blir det svårt!
    Jag går upp även om klockan är 4, lika bra!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Med tanke på att du sover dåligt på nätterna och har ont, har du fått till helt fantastiska bilder. Vilka montage. Bra gjort PS-experten:-)
    Vet inte riktigt vad man kan göra mot sömnlöshet. Du nämnde ju alla knep. Det enda jag kan komma med är att ta en kopp O'boy. Har aldrig testat, men några säger ju att det hjälper.
    Fullmåne bekommer mig inte ett dugg heller. Sovrummet ska definitivt vara "kallt". Vårt är inte mörkt, vilket inte heller stör mig/oss.
    Ja, man ska kanske bara stänga av hjärnan, men hur gör man det?????

    SvaraRadera
  13. Ont i ryggen höll mig vaken en natt härförleden, annars sover jag bra. Fullmånen påverkar mig inte alls. Har en väninna som påstår att hon inte sover då men jag tycker mig ha märkt att det inte stör henne om hon inte kommer ihåg att det är fullmåne.
    Många år med jourtjänst har inte förstört min sömn, det är jag glad för. Har inte heller problem med jet lag. Känner mig lyckligt lottad och har aldrig tagit en sömntablett.

    SvaraRadera
  14. Efter femton års sömnproblem förstår jag inte, att hjärnan inte förstår, att jag behöver sova. Sov gott & Godnatt kram

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder! Räkna svampar var något nytt :-)
    Smärta är svårt, jag har det inte själv, men lärt mig något om det i mitt jobb och av andra :(
    Önskar dig verkligen så goda nätter som du bara kan få!
    Huruvida månen påverkar mig vet jag inte. Bilden av den är ju helt magisk ....
    Räkna får har jag ju testad, kom ständigt in på lammköttet så jag blev dessutom hungrig...
    Ha en fin söndag :) kram

    SvaraRadera
  16. Härliga bilder! Både fåren och svamparna är hur söta som helst.
    Ser att du också gillar att fotografera och bildredigera, så där har vi något gemensamt :)

    Sömnlöshet...är inget vidare när man egentligen vill sova. Men ibland kan det vara på andra hållet man är trött och vill bara sova men har inte tid....

    Ha det fint! och välkommen in till min bildvärld:)
    Kram Christina

    SvaraRadera
  17. I natt vart det sömnlöst pga. av de hårda vindarna, det gick illa åt några tallar här på baksidan..... får väl plocka upp de stora grenarna som nu ligger på backen. Och när jag väl slumrat till så kom Busan...... lilla katten vill vara så nära så nära och trampa mjölk på halsen och tvätta mig på kinden. Det blir till att krypa till kojs tidigt ikväll! Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  18. Räkna svamp var nytt! Jag försöker oftast tänka mej bort när jag inte kan sova. Fokusera på hur jag slappnar av och låta kroppen rinna ner mot underlaget. Zzzz. Kul tema, jag har lärt mej nya saker om sömnlöshet som jag inte visste innan.

    SvaraRadera
  19. Jag har en vaken natt i månaden och det är vid fullmåne. Jag har funnit mig i det och går inte ens och lägger mig. Annars sover jag som en stock till morgonen. Jag har aldrig haft problem med att sova bara med att vakna. Jo föresten när det stormar riktigt hårt sover jag oroligt och ibland på sommaren när det är alldeles för varmt. Här hos mig blir det aldrig det för jag har öppet fönster och det drar alltid en svalkande vind från sjön men ibland när jag ligger någon annanstans. Om man inte kan sova är det bästa att kliva upp, lägga sig i soffan och se på tv på något riktigt tråkigt. Då slumrar man till ganska snart

    SvaraRadera
  20. Hej och tack för hälsningen hos mig!
    Väldigt fina bilder här och snöö som jag älskar. Den varan har jag inte mycket av där jag bor.
    Så jobbigt att inte få sova!
    Själv sover jag som en stock när jag väl går och lägger mig. Sitter ju ofta framför datorn i timmar och till slut blir jag så trött, så jag nästan inte orkar gå och lägga mig, men sömnproblem har jag nog aldrig haft. Det sägs ju att äldre sover mindre, men det har jag då aldrig märkt! Sover mina 8 timmar och ibland mer. Och det får man ju vara glad över.
    Önskar Dig en fin vecka! :)
    Önskar Dig


    SvaraRadera
  21. Fina bilder du fått till på temat.. Jag själv sover oftast väldigt bra men min gubbe har stundtals stora sömnproblem så jag vet hur det kan vara.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  22. Roliga och fina montage du gjort och månbilden är ju underbar. Har provat att räkna perenner nån gång. Det blir jag ganska trött av. Mina svamparkunskaper är inte riktigt tillräckliga. Farmor, vet jag räknade barnbarn de sista åren. Vi är 30 kusiner så det var en del att hålla reda på när minnet började svikta.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  23. Fint inlägg, som du brukar ha. Jag tänkte ha med mitt somnlösinlägg också, även om jag är sent ute (varit borta några dagar), men jag fattar inte hur jag får in att länka till dig. / Britt

    SvaraRadera
  24. Underbart inlägg och härliga bilder! Hur har du gjort med fåren? Har du ritat dem själv och satt dit eller?
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)