onsdag 18 februari 2015

Minnesbilder...

Första bilden när Lasse kom hem med husbilen...
vilken härlig känsla det var :)
De första husbilsturerna, innan vi visste hur allt funkade och kände oss osäkra så blev det oftast campingplatser. Här vid Gränna...  var marken mer eller mindre bottenlös efter flera dagars regn och efter ett skyfall på natten blev vi tvungna att ta hjälp. Vi var inte ensamma om det och det kändes ju bra.
En del roliga varianter på hur man kan campa har vi sett...
... den ensamme camparen...
... och familjevarianterna...
Numer undviker vi campingplatser... för mycket folk, för dyrt...  det blir bara då vi absolut måste för att tömma toan, gråvattnet och för att fylla på vatten. 
Vägverkets rastplatser erbjuder ofta bra övernattningstillfällen... här vid golfbanan utanför Nässjö.
Nässjöbyns rastplats
 Så finns det privata initiativ också... som Lyckarps ställplats utanför Eksjö. Om man tar sig tid för en promenad och följer vägen uppför backen så hittar man spännande saker... t.ex.  en saloon...
... och fina murar...
Och privata ställplatser, där ägarna själva är husbilsägare och vet vad som behövs... bl.a.. Lady & Lufsen, utanför Rydaholm i Värnamo kommun
... och Hans och Greta utanför Hjo
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
 Ibland går man på rejäla minor också... som den här i Dalarna... i Hedemora kommun... vidrigt ställe!

Gästhamnar är också ofta utmärkta platser att övernatta på, både vid kusten och vid våra större insjöar...
Borgåsund, vid en vik av Mälaren...
... Mariestad vid Vänern...
... och på andra sidan sjön ligger Åmål...

Fyrudden i Gryts Skärgård på östkusten, en bit från Valdemarsvik...
Vid Vätterns östra strand ligger Hästholmen, som också har en fin gästhamn...
Med Wadstena kan man sommartid ta en tur över till Hjo...
Längs Göta kanal finns förstås flera gästhamnar... vid kanalens början, eller slut... ligger Mem. Efter en del protester från de boende så är det numer begränsat till endast 4 platser... 
Kvällsnöje... att titta på passagerarbåtarna som passerar...
Vid naturreservat... eller som här vid Kulturreservatet Åsens by i Haurida utanför Aneby finns ofta bra p-platser för att stanna till över natt...
Här står vi vid Garphyttans Nationalpark, som ligger vid foten av Kilsbergen i Örebro kommun - ett fantastiskt utflyktsmål och en fin plats för övernattning.
Här finns fräscha toaletter och flera fina grillplatser och underbar natur :)
Ibland hittar man även en sån här plats... vid Tivedsbadets camping vid sjön Unden...
Låg standard på campingen, men fantastiskt vackert och vattnet är klart som kristall :)

Sköna minnesbilder av det jag hittade nu på morgonen när jag sorterade lite bilder.
Längtar efter att få ta hem husbilen igen... plocka in allt vi behöver och ge oss ut på årets första tur... längtar, längtar!

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Häftiga "husbilar"!! Goa bilder på semlor i förra inlägget, hade aldrig sett den där Korv-med-bröd-varianten, men så är jag aldrig "hemma" vid semmeltiden (tyvärr). Ha en härlig dag! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig minneskavalkad! Vi konstaterade just att om en månad hämtar vi hem och iordningställer husvagnen för säsongen :)

    SvaraRadera
  3. Så många fina minnen och tips på ställen. En hel del har vi varit på, men andra har vi kvar att upptäcka. Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Oj Oj Oj vilka fina bilder som väcker minnen!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilka himla roliga "campingbilar" det finns. Verkligen compact living om man säger så.
    Å med tanke på det här fina urvalet av bilder förstår jag att du längtar till första turen. Idag känns det faktiskt riktigt "våraktig"t ute så snart så...

    SvaraRadera
  6. Ni har verkligen sett mycket. Vilka roliga campingmöjligheter det finns, Och snart blir det ännu mer. Har ni redan lagt upp resplaner? / Britt

    SvaraRadera
  7. Sitter och fryser i soffan med en dunderinfluensa. Njöt verkligen av dina minnesbilder :-)

    SvaraRadera
  8. Jag tror bestämt att Anki börjar få 'resefeber' med 'Bobilen', *fniss*
    Det är väl då dina (era) vårkänslor, eller ??? !
    Många fina rastplatser ni hittar under alla era bilturer, de häftigaste är ju de som 'tältar' på bil-taken, hi hi hi . . . .
    Det har jag aldrig sett, men det verkar vara ett bra fungerande system.

    Må så gott, kram/ Eva

    SvaraRadera
  9. Du får mig verkligen att längta till sommaren!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Vilka intressanta varianter av campingekipage! Vi ser ju också en del olika ekipage, men jag vet knappt vad jag vågar fota längre... För ungefär en vecka sedan fotade jag en husbil med ett väldigt speciellt välvt fönster bak. Husbilen var stängd och jag såg ingen i närheten, och fotade på lite avstånd. Strax kom ägaren, en brittisk man, ut och var rosenrasande för att jag tagit ett kort på hans bil. Jag bad om ursäkt och raderade fotot (medan han kontrollerade nogsamt). Men det hjälpte inte, han var fortfarande kokande av ilska... (Och visst minns man de första husbilsturerna, när allt var nytt och man inte visste hur något funkade)

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder och minnen,vi minns också 2005 när vi köpte vår första Husbil!
    Nu är vi inne på vår 3:e och det blir inte den sista :-)
    En del ställen har vi vart på som du lagt in ovan!
    Några har vi ju kvar att upptäcka framöver faktiskt!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  12. När vi kom hem från Jokkmokks marknad för ett par veckor sedan, tänkte jag: "Nu är vi 280 mil rikare". Ju mer minnen vi samlar på oss, ju rikare blir vi. Jag tror ni känner det desamma. Kram

    SvaraRadera
  13. En rundresa i landet på morgonen så här är inte dumt - fina bilder att njuta till! Anar att du inte bara väntar våren som du kanske redan har utan sommaren som du säger ...
    Många trevlig resor önskar jag er! Bilden på svamparna är ju .. ja, du vet! :)
    kram

    SvaraRadera
  14. Jag förstår att du längtar. Snart är det säkert dags för premiärturen. Härliga bilder. Tältet på taket lockade till skratt. Jag önskar dig flera underbara turer under 2015. Kram Bosse

    SvaraRadera
  15. Vilket härligt somrigt inlägg. Vi har alla saker att längta till och jag längtar tills vi fyller vår bil och drar upp till vår Jämtlandsstuga. Snart är vi där.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  16. Vilka härliga minnen du bjuder på! Vi har besökt flera av platserna också. Nog blir man rikare i livet när man har möjligheten till detta fria liv. Sommaren 2014 valde jag vid 61 års ålder att ta avtalspension efter att ha jobbat heltid i 45 år, det bästa val jag någonsin gjort trots att jag hade ett bra och trevligt jobb. Att vara "forskare i fritid" och få äga den egna tiden är ju helt , det bästa jobb jag haft. faktiskt .....haha !
    Hälsningar Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elisabeth! Om du läser detta så vill jag tacka dig för dina kommentarer som du kommer med då och då! Jag fick också chansen till avtalspension... och tog den också!
      Kram

      Radera
  17. Det var många bra tips på ställplatser. Man får sina favoriter. Var ute på dagstur i tisdags. Tror aldrig bilen varit så skitig.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  18. Vackra och en del roliga bilder!
    De mest påhittiga bilarna är Hollandsregistrerade! Så typiskt! De är bara underbara med sitt påhitt och sitt "öppna" tänkande.

    SvaraRadera
  19. Snart kan ni ta ut husbilen igen.
    Igår såg jag årets första motorcykel på vägen - det är ett bra vårtecken!
    Kram

    SvaraRadera
  20. Mycket som man inte vet när man inte har husbil. Intressant inlägg!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Vilka härliga bilder! Det ser verkligen underbart ut! Eller på Myckelby camping såg det inte så mysigt ut! Usch!
    Och det var roliga lösningar på sätt att campa på! Den ensamme camparen med tältet på taket var verkligen speciell! :)

    Man längtar till sommaren när man ser alla dina fina sommarbilder! Härligt att dagarna blir allt ljusare nu! Det ger en hopp om att våren är på väg!

    Kram / Maria

    SvaraRadera
  22. Har alltid drömt om husbil - åtminstone sedan de kom. Men sen blev det ett sommarställe i stället. Den var den husbilen det! Ser verkligen härligt ut. Får be om ursäkt å grannkommunens vägnar för snuskcampingen! :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)