lördag 21 februari 2015

Lördagstema - Citat

Jag letade i bokhyllan efter en speciell bok och då låg den bara där... ja inte den jag letade efter utan den här.
Tänkte då att Citat... det kan vara ett bra tema.
Då jag har lite svårt med det där att skilja på citat, bevingade ord, talesätt och ordspråk så har jag försökt hämta lite lärdom på nätet.
Jag lärde mig en sak jag redan visste - ett citat är ett exakt återgivande av vad någon har sagt eller skrivit... men är inte bevingade ord det också, men utan citationstecken?
Och ordspråk då, eller talesätt...vad är skillnaden?
Hjälp mig... förklara för mig!
Hittade för ett tag sedan en citatbok på nätet, citatboken.se - mycket att läsa där :)
Ett som jag inte hittade där var detta.
”A rose is a rose is a rose” (En ros är en ros är en ros) - det betyder ungefär "Saker och ting är som de är..."och återfinns i Gertrude Steins poem Sacred Emily från 1913.
Ett citat jag bara kan instämma i är av författarinnan Charlotte Gray...
” Ingen som har en trädgård kan förneka att det finns mirakel”
För hur kan det annars vara så fint med en gräsmatta som tagits över av brunört och vitklöver... en  underbar honungsdoftande ogräsmatta :)
Ett latinskt citat ur Citatboken... så sant som det är sagt.
”Ut sementem feceris, ita metes” - Som man så får man skörda
... av William  Shakespeare
  ”To be or not to be, that´s the question


Astrid Lindgren
”ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort”
Tomtebobarnen av Elsa Beskow
Nalle Puh
”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”
och
”Underskatta inte värdet av att göra ingenting, att bara ströva omkring alldeles ensam, lyssna på allt man inte kan höra och bara ha det bra”


Den här sentensen finns på mitt kylskåp. Vet inte vem som yttrat orden, men för mig känns det som det stämmer...
”Trahit sua quemque voluptas” - Var och en följer sitt intresse. Så är det :)

Bevingade ord är en annan sida på nätet där man hittar en hel del bra... men nu är jag där igen - är bevingade ord också citat?
Hur som helst... jag hittade bl.a. dessa av Albert Einstein:
”Logik tar dig från A till B. Fantasi tar dig vart som helst.”
och
”Det är mycket nedslående att leva i en tid där det är lättare att spränga än en atom än en fördom”

Här är dagens sista citat från mig...

Nästa vecka är min sista att bestämma - då är temat Drömresa...
sedan är det dags för någon annan att ta över... kanske just du?

Lördagstemats övriga deltagare hittar du som vanligt under fliken Lördagsbloggare.

Ha det gott!

26 kommentarer:

  1. Jag älskar alla sorts citat, visdomsord och allt vad det nu kallas. Rosorna är mirakulöst vackra!

    SvaraRadera
  2. Vad mycket klokt det sagts och tänkts. Jag har inte grubblat på skillnaden mellan citat och bevingade ord. Eller ordspråk för den delen. Jag skicar med några citat hos mig idag. / Britt

    SvaraRadera
  3. Bilderna "talar/citerar" texten du gjort! Suveränt!!
    :-)
    Eldbilden - njutning x flera - även om jag ser en dödskalle i den
    kram

    SvaraRadera
  4. Många fina bilder och lika många kloka ord!

    Trevlig Helg/Kram

    SvaraRadera
  5. "Så där du kan skörda" är ett av mina favoritcitat, du hade en liten annan variant; "som man sår får man skörda". Har använt det som en spark i baken när vänner och jag själv tex hamnar på jobb där de inte kommer till sin rätt. Byt! Flytta på dig! Det finns SÅ mycket kloka citat! Ditt inlägg var verkligen fullproppat med tänkvärda tankar! Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  6. Klokord säger jag bara kort och gott ;.)
    Fattar inte heller skillnaden men vi förstår så bra varandra ändå med dessa fina klokord.
    Tack för en njutningsfull stund med flera braiga klokord och jättefina foton.
    Har du hört detta förr ... så underbart du bor och vilket fint hus ... det fotot är bara så somrigt bra ... får jag låna den bilden?
    Visst är det dina egna klokord till en bild? Suveränt bra ordat!
    Anna kan väl få väl få ta över temat ... det är så jättekul med att hitta på teman och det var så kul när jag var ny och fick prova på det nästan med en gång.
    Tack för fint inlägg och tema/ kram

    SvaraRadera
  7. Det är alltid roligt med citat, ordspråk, alla SMÅ FUNDERINGAR år också intressant. Jag är ju väldigt gammal mot Er andra. Men jag tycker att De gamla på min tid mina anhöriga. Mormor, Farmor, fastrar och mostrar . De hade alltid något att säga.
    De var klurigare an vad det är nu för tiden. Nu finns ju allt på data osv-
    Ha en bra helg

    SvaraRadera
  8. Vilket kul och tänkvärt inlägg och därtill förstås vackra foton! Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Kul tema, tycker jag! Jag tror inte det finns någon skillnad på citat och bevingade ord. Eller snarare så här: Citat är sånt som man citerar och det kan ibland vara helt nya citat av okänd upphovsperson, medan "bevingade ord" är citat som fått vingar och blivit spridda och allmänt kända.

    SvaraRadera
  10. Japp, jag tänker åldras med mina katter och min hund, basta! Gråhårig har jag blivit under mina alla fyra äktenskap, karlar är bara till besvär, ännu mera basta...Och sen en glimt i ögat ...
    Kram

    SvaraRadera
  11. =) Vilket härligt inlägg
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  12. Oj vad många bra citat, ordspråk,talesätt eller vad man nu ska kalla det! :)
    Jag gillar också kloka ord! Det finns nästan alltid något som passar in!

    Ha en fin lördagskväll och en fortsatt bra helg!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Ja det är inte bara dina fantastiska bilder (speciellt ogräsmattan) som jag njuter av här. Citat och bevingade ord - ja, ingen aning heller. Citat trodde jag var mera i "nuet", medan bevingade ord har sagts av någon kändis som inte lever längre. Men som sagt, ingen aning.
    Kul att mina hjärnceller får lite kvällsgymnastik här på din blogg:-)

    SvaraRadera
  14. Så många kloka citat det finns! Många är ju så sanna och får en att tänkat till.
    Trevligt inlägg!

    SvaraRadera
  15. Så fina bilder och så tänkvärda citat!
    Det sista gillar jag alldeles speciellt mycket.
    Ha en skön söndag och tack för din kommentar hos mig.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  16. Så fint inlägg med många trevliga bilder och texter vilket det är citat eller något annat ...
    Huset som jag skrev om i mitt inlägg är nedmonterat och fraktat och uppsatt i Stockholms skärgård.
    Ha en fortsatt trevlig söndagseftermiddag!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Fina bilder, tänk om jag med träffar Bamse i skogen, de skulle jag vilja :)
    Det finns många fina o bra ordspråk samlade genom tider i olika böcker. Jag har en redigt gammal i min samling. Den är från 20-talet och då sa de tydligen Tankar och utdrag. Boken heter Framåt och uppåt.
    "Att det mänskliga förståndet har sina gränser, sörjer jag icke över. Det som gör mig förtvivlad
    är att den mänskliga dumheten icke har några " ¨
    En redigt gamling.
    Kramiz o go fortsättning på den soliga söndagen

    SvaraRadera
  18. Själv har jag en nästan outtömlig källa att ösa ur, när jag söker tänkvärda ord. Sedan är det så smidigt att kopiera och klistra in.
    http://www.aforism.nu/afordex.html Kram

    SvaraRadera
  19. Så intressant att läsa och ta till sig av visdom

    SvaraRadera
  20. Jag är mycket förtjust i citat, tänkvärda ord m.m. Kärt barn har många namn. Tack för detta inlägg. Kram Bosse

    SvaraRadera
  21. Håller med om att det inte är lätta att göra skillnad på citat, ordspråk, talesätt med mera. Mycket intressant och trevligt blogginlägg :-)

    SvaraRadera
  22. Jag funderade också på citat i motsats till ordspråk m.m. och kom fram till samma kunskapskällor som du Anki.
    Du har hittat fina citat, kloka, varma och tänkvärda, bland alla tusentals som finns.
    Ett trevligt tema, tack för det!
    Kram

    SvaraRadera
  23. Jag älskar också citat, ordspråk, vishetsord och allt vad det nu kallas. Jag har på min vanliga blogg valt att kalla det "Fronesis". Aristotelse delade upp kunskap i tre delar; episteme, techne och fronesis där fronesis är den praktiska kunskap som formas av livets klokhet och visdom. Då får jag in allt inom samma begrepp tänker jag... :-)

    SvaraRadera
  24. Underbart inlägg och fantastiska bilder. Mycket tänkvärt också!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)