måndag 9 februari 2015

Vinter... eller vår...?

Igår var barnbarnen med föräldrar här.
Bland det roligaste just nu är att "pärla"... d.v.s. att göra halsband och armband med träkulor...
... och det krävs stor koncentration :)
Sen blev det en lång stund med pulkan  :) 
Se upp i backen!
Här kommer Casper!
 Och här kommer Ludvig!
 Föräldrarna knuffade på!
Efter fika och pulkaåkning for de vidare för att åka skridskor... gissar att de somnade snällt sen igår kväll :) 


Idag har det varit riktigt vårväder... solsken och fågelkvitter...
... och kolla termometern strax före lunch :)
Pang, lät det när blåmesen flög in i köksfönstret... och när jag tittade ut så hade den kraschlandat i den snötäckta soffan...
Eftersom jag hade kameran bredvid mig så greppade jag den och så på med stövlarna och ut i snön. Där låg den alldeles stilla och när jag lyfte upp den kändes den alldeles livlös, men strax öppnade den ögonen och såg sig lite yrvaket omkring.
Passade på att ta några bilder förstås och försökte sen sätta den på kanten vid fågelbordet... men den vägrade att lämna mig och flyttade sig bara upp på min arm. 
 Där satt den en lång stund innan den flög upp i busken... där den villigt poserade en liten stund till.

En härlig vårvinterdag... tänk så skönt det är... och så härligt det är att dagarna har blivit såå mycket längre!

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Så skönt att den lille blåmesen klarade sig och att du hann få så många fina bilder. Tänk om man hade hälften av den energi som barnen har. De är otroliga. Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt att det går åt rätt håll!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Underbar bilder på blåmesen! De är så söta! Härligt med lite värmande sol.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Oj vilken tur att det gick bra för den lille krabaten! Helt otroligt härliga bilder på fick du på kuppen. Här skiner solen också :-)

    SvaraRadera
  5. Lilla Blåmesen, vilken tur att det var du som hann först ut och inte Sixten! De väger ju ingenting de där små krabaterna. Det var ju snällt av den att posera lite extra. Superfina bilder! Mmm visst är det härligt när temperaturen stiger och snön har komprimerat ihop sig. Jag hade en Vintergäck i landet idag - jiiippiii! Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  6. Wow, så mysigt med blåmesen och vilka jättefina bilder du fick! Härligt med familjebesök! Vårt första barnbarn blev 1 vecka i lördags och han är helt underbar, snacka om lycklig farmor!!! Ha en fin vecka och jag håller med om att det är vårkänning på gång!

    SvaraRadera
  7. Härligt vackra bilder,den på blåmesen så nära,Jättevackert!
    Och härligt väder,nu går det fort åt rätt håll :-)

    Ha det gott o njut/SolKram

    SvaraRadera
  8. Aha, det är så man gör för att få fina fågelbilder.
    Ja, jag hade tänkt hänga på dina fototema, även om det verkar sent påtänkt. Jag har inte varit hemma på några dagar. Kunde inte länka till dig. / Britt

    SvaraRadera
  9. Fina fågelbilder! De andra är också fina och vittnar om en härlig dag!

    SvaraRadera
  10. Snacka om att bli yr av vårkänslor och inte ha koll på flygrutten ! - Eller så ville den så gärna agera fotomodell... ;)
    Underbara barnbarnsbilder, som man bara blir glad när man ser !
    Ha en fin vecka önskar jag från ett plusgradigt Västerbotten.
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  11. Du hade nog inte tråkigt under helgen ser jag!
    Å vilka härliga bilder på fågeln, som troligen fick en lindrigare hjärnskakning. Så kul att den var tacksamt nog att vara fotomodell för dig!
    Enormt fina bilder:-)

    SvaraRadera
  12. Oh,så härligt med barn och barnbarn. Blev en extra längtan efter våra, när jag ser hur kul ni har det.Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  13. Så härliga barnbarn du har, Jag kanske skulle ha skaffat mig ett par...Och blåmesen är ju underbar. Tänk om jag hade kameran i högsta hugg nästan jämnt, Men det lär jag mig nog aldrig...

    SvaraRadera
  14. Who vilka härliga fartfyllda bilder på pulkåkande barn. Men vad är bilden på din åkning? Ja man kan undra lite om det är vår nu eller vinter. Fast natten var kall o isig, men de är lika vackert väder idag.
    Tack för grattisarna.
    Pärlning o pyssel är aktuellt bland de små. Fick två jättefina armband för lite sedan av min mellantjej. De lär sig mycket i sitt pyssel.
    Hoppas du får en lika fin dag idag.
    Kramiz

    SvaraRadera
  15. Här var det fart och fläkt idag vill jag lova!! Ingen rädd för lite snö i ansiktet! Underbara bilder, att få till dessa naturliga ögonblick med barn, ja det är bara att gratulera, igen...Och vem behöver inte vara koncentrerad när det ska pärlas...?? Sist jag skulle försöka, ja då upptäckte jag att synen är inte vad den borde vara, eller om vi hade alldeles för små kulor....ja jag tror på det sistnämnda.
    Vilka fina bilder sen på mesen! Det var ju tur att han kvicknade till, det är ju aldrig roligt när man inser att man måste göra deras pina kort.
    Och vem blir inte glad i detta väder? Långa promenader, som kan bli lite jobbiga eftersom det varken bär eller brister, men ack så skönt! Nu får det gärna fortsätta så här.
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  16. Blir nästan lite rörd över din lilla fågel. Jag tilllhör dem som får en konstig känsla när någon liten pippi kommer riktigt nära, det känns nästan som en fläkt "från andra sidan"...
    Klart du får sno bilder av mig. De jag dessutom inte fotat själv är ju självklart fritt fram, jag har ju själv "lånat dem"...
    Så roligt att se ungar i pulkabacken. Ljuvliga dagar nu med varmgrader dagtid och så fryser det på om natten. Och det livgivande ljuset, halleluja!
    Vet du, radio försöker jag lyssna på ibland, men efter mina utmattningssyndrom så grejar jag ingen längre stund. Jag blir alldeles slut i huvudet av sorlet...
    Kramen

    SvaraRadera
  17. Underbara fotografier på blåmesen!!! och vilken lycka att komma så nära en fågel, även om det förståss var synd om den lilla stackare. Den kanske hade fått någon hjärnskakning eller något liknande. Men fina bilder blev det :)

    Och härligt med barnbarnsbesök<3

    Ha det fint!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  18. Full rulle hos dig till och med småfåglarna. Stackarn blev nog rejält yr i bollen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  19. Jag ser att du har det kul med alla 'de dina', så ska det vara när man träffas.
    Härligt i för ungarna att 'rasa' vilt i backarna, nu har vi sportlovstider här och töser som sover länge efter långa dagar i Hestra Isaberg.
    De åker med andra familjer dit och det är jätte bra.
    Men vi har ingen snö här nu, den försvann kvickt, men de backarna i Hestra är ju special preparerade.

    Sådana små fågel olyckor händer rätt ofta, de klarar sig oftast. Men så synd om de gulliga små, en redig hjärnskakning blir det.
    Kollade du så att den inte kräktes . . . . hi hi hi . . . .

    Ha de så bra, kram/ Eva

    SvaraRadera
  20. Så trevligt du ser ut att ha haft det med barn och barnbarn. Det är alltid roligt när de kommer hem och hälsar på och vi kommer också att få celebert besök inom kort.
    Lilla blåmesen blev nog lite yr i den blå mössan - tur att han kvicknade till. Dina bilder är så jättefina!
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  21. Tur att fågeln piggnade till och du fick några verkligt fina bilder. Ser ut som om ni har rejält med snö hos dig också men nu har det faktiskt sjunkit ihop lite här efter några dagars tö, men halt är det så in i skogen

    SvaraRadera
  22. Små lekande barn, små fåglar, föräldrar i två genarationer, och såpass varma grader minsann ... söndagsnöje!
    Bilderna i samma goda klass som du brukar!
    kram på dig

    SvaraRadera
  23. Underbara barnbarns- och fågelbilder! Mina yngsta pojkbarnbarn är 7,5 och 5,5 år. Dina är väl lite yngre, eller?
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)