måndag 23 februari 2015

Kung Bore har inte gett upp...

 ... nej... inte alls! 
Natten mellan lördag och söndag fick vi minst 5 cm nysnö och det kändes lite onödigt.
 Skönt ändå att dagarna börjar tidigare och att solen i alla fall gör ett allvarligt försök :)
 I Överhuset visar växterna att våren är på väg... minifuchsiorna blommar och pelargonerna har börjat växa.
 Vårblommorna är på gång... snödropparna sträcker på sig i rabatten intill huset och i södersluttningen nedanför garaget blommar vintergäcken...
... visst är det underbart... de väntar under snön och så fort den försvinner så är de redo :)
Trots nysnön så kändes luften ljummen och snön förvandlades till vatten...
På hygget ligger snön kvar, men isen har smält...
Hittade några svampar också...
Vinterticka, violtagging, de två översta. Vinterskivling och styvskinn de andra två, varav vinterskivlingen (den gulaktiga) är en bra matsvamp som alltså finns att plocka nu :)
Idag började det bra med en fin soluppgång, men sen hände något...
Nyss snöade det... och nu regnar det... vinden är isande kall och termometern står på ynka 1½ plusgrad...
Vi får ändå glädja oss åt allt längre dagar och  att vi kommer allt närmare våren för varje dag som går.
Läste förresten att våren redan kommit till landets allra sydliga delar... från höst till vår... eller hur blev det? Fick ni någon vinter alls, ni som bor längs sydkusten?

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Läste att i Falsterbo var det ingen vinter. Men det är inte så ovanligt. Vi har vår vi också, tack och lov. Men det började snöa i fredags, fortsatte i lördags och idag har det också snöat. Nu är det regn igen...

    SvaraRadera
  2. Hej Anki. Brr va mycke snö du har.. Enligt SMHI hade vi ingen vinter heller. Nidingen som ligger strax utanför mätte bra. Det gick från höst till vår i en nafs. Nästa helg tar jag ut bilen. Det svänger snabbt. Igår satt jag ute på altanen o fika. Idag vräker det snöblandat o blåser men snö som ligger var längesedan..¨
    Ha de kanon!
    /Thomas

    SvaraRadera
  3. Vilken blomsterprakt och ändå är det bara februari!
    Vi fick också snö i helgen. Idag blåst med småspikar, nu ösregn. Å med en dunjacka luktar man blöt hund kan jag tala om;-)

    SvaraRadera
  4. Hej, åhh . . . . så vacker den översta bilden är och den sista ! ! !
    Nej men alla är speciella.
    Ja minsann Kung Bore har besökt dig Anki ser jag, blir man inte lite grinig, eller vad ? !
    Jag biter ihop . . . . om det hjälper, *fnys*

    Må så gott, kram/ Eva

    SvaraRadera
  5. Ojojoj vad mycket snö! Idag har vi faktiskt också sett lite snö här i Spanien, om än på lite avstånd... ;)

    SvaraRadera
  6. Ja...ska jag se några vårblommor redan nu, då får jag allt besöka din blogg!! Snödropparna (som jag satte nya i höstas för att utöka beståndet...) de ligger fortfarande nedbäddade under snön, och vintergäck...ja varför har jag inte planterat det?? Så fint hos dej!! Men visst var det onödigt med snön...och nu ska jag väl inte gnälla, för det vi fick, ja det hann knappt landa innan det försvann igen. Men sen ser jag, på bilden från överhuset...PELARGONEN jag menar!! I en blå kruka längst ned till vänster...Där är den, och din är vid liv dessutom!!
    Matsvamp nu...det hade jag inte en aaaaning om!! Av bilden att döma så ska jag inte heller leta på marken...Så fina bilder på svamparna, man blir riktigt glad av dom.
    Ja men visst är det väl så, att man blir glad nu, våren är ju på G, det kan väl ingen neka till. Att sen de i sydligaste delen av vårt land redan tjuvstartat, ja det är väl inte heller mycket att göra åt.
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Åter igen!
    Fantastiska bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Åh vad fina! Jag tror inte heller att det var sista snön. Föresten har vi yrsnö just nu utanför fönstret. Är det en fuchsia den röda blomman`? Den är inte riktigt lik en, men väldigt fin och riktigt röd har jag nog aldrig sett. Vad bra med ett överhus där odlingarna kan få rymmas. / Britt

    SvaraRadera
  9. Allt har sin tid, heter det och visst är det sant. - Det är bara vi människor som ibland är alltför otåliga och.vill inte vänta.
    Mot kung Bore har man inte mycket att sätta emot, det är bara att ta fram snöskyffeln igen ;)
    Tack för dom underbara vackra bilderna som vi får njuta av !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  10. Vädret är inte att lita på alls så här års. Men snart så får nog alla vårblommor äntligen blomma upp för fullt. Fantastisk himmel i sista bilden!

    SvaraRadera
  11. Vilka härliga bilder och tänk att det blommar redan i ditt Överhus! Fantastiskt att växterna kan känna detta på sig. Svampar har jag sett lite här också, men jag har ju ingen aning om vad det är för ena. Man får upp ögonen för fler och fler saker ju mer man är ute i naturen och då inser i alla fall jag att jag vet väldigt lite. Så står man där i skogen och googlar!!!
    Jag bor ju inte på sydkusten men här på bohuskusten har vi inte haft ens något som liknar vinter - en stor besvikelse för mig. Nästa är ska jag hyra in mig nånstans i norr, för det är för trist med allt det grå, jag blir så trött.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Så vackra bilder! Hade inte en aning om att det fanns vintersvamp!?! Är den ätbar? God?

    SvaraRadera
  13. Här snöar det också... och nästa stund regn... och därefter plusgrader... och sedan minusgrader och blixthalka... Konstigaste vintern jag varit med om på mycket länge. Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  14. Jag får aldrig några tidiga vårblommor som du har. Kanske har jag aldrig planterat, kanske har jag för mycket skog och skugga. Jag får följa dina blommor i stället. Kram

    SvaraRadera
  15. Åh... dina bilder får mig att längta hem Så vackert med snön och svamp!!
    Vem trodde det skulle finnas svamp i februari? Ja vädret är ju lite si och så även här.
    Om en månad får det gärna vara vår :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)