fredag 22 november 2013

Vad samlar du på?

Ja, jag vet... det är lite töntigt, men som den svampnörd jag är... så samlar jag på svamp :)
Någon gång då och då måste de dammas / diskas... det var dags för det idag... och här är en liten del av de jag har...
Favoriterna är det målade strutsägget och de små glassvamparna...
Dessutom planscher, böcker, spel, recept...
Igår gjorde jag slag i saken och for iväg till Mammons tempel - d.v.s. Ikanohuset i Linköping... dags för ett besök på det svenskaste vi har... IKEA... 
En lagom småruggig, lite trist torsdag... ingen som spelade schack...
... och ingen kö till de trevliga små husen :)
Igår kväll började jag känna av en smygande förkylning... frös, ont i halsen och snorig...
... bäst att sätta in en stöt direkt :)
 Hos bloggvännen Maj hittade jag en länk till GP... där fanns det här receptet 
Idag har jag gjort det första steget...
... nu återstår slutspurten... tror det blir lagom tills ikväll...
Önskar ni kunde känna den härliga kryddoften :)

Ha det gott!

21 kommentarer:

  1. Oj, vilken svampsamling du har! Har aldrig tänkt på att det finns så mycket prydnadssvampar och andra saker med svampmotiv. Hoppas den där drycken + det andra du dukat upp kan mota bort förkylningen. Ta det lugnt i helgen och krya på dig. Kram

    SvaraRadera
  2. Mmmm,luktar gött ända upp hit till norr !!!
    Krya på sig o ha en fin helg...Kram

    SvaraRadera
  3. Inte töntigt. Gulligt tycker jag. Favoriten förstår jag att det stora ägget är. Glas är också fint.

    SvaraRadera
  4. Vilken bra idé med glögg mot förkylningen. Känner mig allt lite krasslig...får nog ta mig en glögg eller två...

    SvaraRadera
  5. Du får kurera dig med något starkt!

    Trevlig helg
    Kram

    SvaraRadera
  6. Oh vad roligt att du gör glöggen! Har du vaniljsocker som jag tyvärr inte hade hemma. Vore kul om du berättade om hur din glögg smakade. Villst luktade kryddorna ljuvligt! Trevlig helg/M

    SvaraRadera
  7. De borde jag kunnat gissa att du samlade på svampar ;) jag samlar dockor, en del leks de med andra är just nu nerpackade:) när vi var o handlade nu i eftermiddag blev jag så sugen på tomtar, snart får man ju sätta upp dom..hihi
    Kramiz o go helg

    SvaraRadera
  8. Hejsan Anki !
    Mysigt med alla svamparna,,jag har fått dille på tändare, mest efter jag slutat röka.
    Plockar upp ute, de tror att de är tomma, efter ett tag, så går de igen

    Sköldpaddor har jag flera av än jag borde.Stenar har jag också lite var stans.

    Det är roligt att spara på något.

    Ha en fin helg !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  9. Det var fina svampar och inte gör det något om de är giftiga heller.

    SvaraRadera
  10. Det bor nog en liten samlare i oss alla tror jag. Jag brukar köpa en liten prydnadskatt när vi är ute och reser så jag är nog också en samlare. Hoppas du lyckdes skrämma bort förkylningen.

    Må så gott och ha en skön helg

    Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Men vilka trevliga små hus där på björkstammarna. Flugsvampar (konstgjorda alltså) brukar ju komma fram så här års för oss vanliga också. Kanske i adventljusstaken eller i någon moss-skapelse. Jag samlar till exempel på gamla vispar i luffarslöjd. Kockumsgrejer och såna där gröna flaskor. Plus lite annat...

    SvaraRadera
  12. Som svar på frågan, blir det min kortaste kommentar någonsin: Ingenting. Kram
    Ps. Jo förresten, bilder i datorn samlar jag på.

    SvaraRadera
  13. Klart du samlar på svampar - du vet ju till och med vad de heter;-)
    Även om jag inte gillar glögg så älskar jag doften. Känner den nu:-)
    Läckra söta småhus du visar. Är det en utsmyckning? Om ja - love it!

    SvaraRadera
  14. Jag har samlat på små tomtar och troll som jag har i mitt Tomtelandskap på julen. I år får de ligga kvar i sina lådor. Tack för receptet på glöggen,det kom i rättan tid. Att samla på svampar är inte så tokigt det heller. Kram

    SvaraRadera
  15. Ja, glögg kan säkert också hjälpa till att hålla förkylningen stången. De flesta av kryddorna har jag. Det är nog bara brännvinet som saknas, en jag tror inte jag ids. Får bli en skätt portvin istället för glögg. Krya på dig.

    SvaraRadera
  16. Vad många söta svampar!
    Glögg måste ju vara perfekt att bota förkylning med! Hoppas du kryar på dig snabbt!
    Ha det fint!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig svampsamling du har!!
    Passar ju dig perfekt att samla på...jättefint :)
    Krya på nu och med hemmagjord glögg blir du nog snart bättre ;)
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  18. Kul med samlingar, detkan ju fort bli många, svampar är väl perfekt hos dig. Samla spel, det låter interressant det också.
    Krya på dig och njut en varm glögg :)

    SvaraRadera
  19. Men så roligt med en svampsamling! Jag går ofta, väldigt ofta faktiskt, på loppisar, och ibland tänker jag att det vore mycket skojigare om man samlade på något. Då hade man något att leta efter...men jag är ju ingen prylsamlare...inte med bästa vilja i världen, däremot tycker jag det är roligt att se andras alster.
    Hoppas du har motat Olle i grind och botat den begynnande förkylningen!
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  20. Jag samlar inte så mycket, men grodor har jag en del :)

    SvaraRadera
  21. Tack för recept!
    Kopierade av detta plus det med vanilj.

    Ser jag har missat fina blombilder igen.
    Fy fasen vad du är bra på att fota.
    Är det en systemkamera som du har?

    Älskar bland annat Vallmo så nu vet du det om det tryter med förslag till blogg/ kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)