tisdag 19 november 2013

100 hus 2013... hus nr. 67

Löfstad slott, strax utanför Norrköping...
Uppfört 1630-1660 av fältmarskalk Axel Lillie och hans hustru Christina...
I januari 1750 drabbades slottet av en brand, men renoverades och återuppbyggdes till nuvarande utseende ganska snart av dåvarande ägaren Axel von Fersen d.ä.
En ung piga beskylldes för att ha orsakat branden och sägs ha sprungit ner för backen till sjön, där hon dränkte sig i en vak...
Framsida, balsida och en del av stenmuren..
En av dörrarna stod öppen...
... men jag kom bara hit...
Ovanför ingången på framsidan finns dessa... 
... tre olika dörrar... ovanför den längst till vänster står årtalet 1653...
Den sista ägaren var Emilie Piper, som 1902 ärvde slottet av sin far Charles Emil Piper. 1905 lät hon installera el och vatten och här levde hon ensam (med undantag av personalen) fram till sin död 1926. Systern Sophie Nordenfalk förvaltade slottet till sin död 1940 då det i enlighet med Emilies testamente blev museum. Slottet ägs av Riddarhuset, men alla inventarier ägs av Östergötlands Länsmuseum och allt står kvar på sina ursprungliga platser.
Verandan på gaveln av norra flygeln med utsikt över Löfstadsjön...  t. h. ett foto på Emilie Piper på verandan...
Tittade in i ett fönster...  och var tvungen att klicka...
... ljusstöpning på gång... 
Slottet har förstås ett eget spöke - "grå damen" som visar sig och bådar död...
och 
... i rum 13  finns en blodfläck som inte går att ta bort - efter att man skurat golvet och det ser rent ut, så kommer den alltid tillbaka...
och
HÄR  kan du läsa mer om Löfstad slott...

16 kommentarer:

  1. Vilka utsmyckningar! Tänk så fint de byggde förr!

    SvaraRadera
  2. Kul att du introducerade det här slottet för mig. Aldrig hört talas om, men det verkar vara ett spännande ställe inkl. spöke;-)

    SvaraRadera
  3. Älskar gamla slott och deras spännande historier. Jättefina bilder allihop :)

    SvaraRadera
  4. Verkligen en pampig byggnad!

    Hälsningar från ett soligt Algarve!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vackra foton och intressant historia ... tack!
    Om du vill får du rösta på mitt bidrag http://www.kapitel1.se/ann-britt-berglund/den-gamla-damen2 /kram

    SvaraRadera
  6. Huu, så hemskt. Stackars pigan. Hon var säkert inte skyldig i allalafall inte medvetet. Piper finns i Skåne också.

    SvaraRadera
  7. Ja tänk att bo helt ensam i ett sådant hus. Vacker är det då. Det där är ett ställe jag skulle vilja besöka. Kramar

    SvaraRadera
  8. Ja där har jag varit några ggr.Bl.a. med skolan.
    //Anki

    SvaraRadera
  9. Det är något gåtfullt med gamla slott. Jag uppskattar att de bevaras - det måste kosta multum att driva. Men tänk ändå vilket slöseri med yta att endast en person bodde där. Bättre att det är museum så många kan ta del av skönheten.

    SvaraRadera
  10. Tack för tips på trevlig utflykt nångång...sånt gillas och detta ska jag spara för framtiden...vackert och intressant!!
    Önskar dig en finfin helg vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  11. Vilket spännande ställe. Är det öppet så man kan gå in och kolla? Är det hemstöpta ljus som hänger där du kikade in tro? Jag och en kompis ska stöpa nästa helg.

    SvaraRadera
  12. eftersom jag bor i Östergötland har jag varit där flera gånger. Deras Julmarknad är ju vida berömd. Men vet inte, jag tycker det är lite trist ändå, kanske för man vet så mycket
    historik om detta monument.
    tack

    SvaraRadera
  13. Och nu säger jag som Hajan ovan...där har jag varit en gång på julmarknad, ett väldigt vackert slott!! Men det var väldigt gråkallt den dagen vi var där, både inom- och utomhus!! Månntro ljusstöpningen är det årets julmarknad...?? Sen vart jag väldigt förtjust i verandan på flygeln som du har med på bild, tänk att sitta där ljumma sommarkvällar och blicka ut över ägorna...!! Bara man slipper se den grå damen, det är säkert den där stackars pigan som slängde sej i vaken, hon får nog ingen ro i själen....
    Hur är det förresten med dina blåsor i handen, har de helt försvunnit eller kliar det fortfarande?? Ja hoppas att resten av dej också mår bra, ja du vet vad jag menar...men tänkte på dej när jag tog min skogsrunda i morse, och dina blåsor, man hinner ju fundera en hel del när man traskar runt där med Zambo.
    Ha en riktigt skön helg vännen, själv ska jag jobba mest, men för er som är lediga...det skulle bli fint väder såg jag!! Hälsa Lasse!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  14. Är fint där och intressant med dess historia.
    Har varit där ett antal gånger, både på julmarknad och på sommaren.
    På julmarknaden eldar de i den enorma gjutjärnsvedspisen nere i köket och bakar pepparkakor i den. Ger en mysig stämning och luktar så gott juligt :-)

    SvaraRadera
  15. ohh låter lite läskigt detta med blodfläcken :-/ det finns mycket oförklarligt....kram anna

    SvaraRadera
  16. Där var ju 67 (67, 67 var har du tagit vägen nu? :-). Ja ett av alla dessa slott som finns över landet och som, i alla fall inte jag har hört talas om tidigare. Naturligtvis finns det ju lite mystiska historier kring bygget, det hör väl till.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)