tisdag 26 november 2013

Mossgrönt... eller mossgrönt?

Ja, det är frågan...
Några nyanser av mossgrönt - och det finns många fler...
Bland en massa andra funderingar så snurrade tankarna om mossgrönt när jag gick till skogen för att plocka mossa till årets dörrkrans... 
En och annan svamp fanns fortfarande - som den lilla hättan... typ en gammalrosa tomteluva :)
Ludvig och pappa Calle kom på besök... fina, goa Ludvig :) 
Casper börjar bli en stor kille (fyller ju fyra alldeles snart) och hade inte tid att följa med - han var hos bästa  kompisen, kusin Lukas... det svider lite i farmors hjärta... men vi ses ju ganska ofta ändå :)
... här provar han min nymålade soffa i hallen... den blev riktigt fin när den blev vit och fick ett par nya kuddar  :)
Ha det gott!

21 kommentarer:

  1. Vilken goding! Så 4 åringen ville inte med :( Mossgrönt finns i många nyanser!

    SvaraRadera
  2. Mossgrönt är vackert i alla sina nyanser. Fint med den vita soffan. Har du sytt kuddarna?
    Fina barnbarnet som kommer på besök.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  3. Mossgrått finns ju med :) vi har gott om mossa i de som skulle varit gräsmatta, de e mossmatta kan man säga, men inte för det, mossa är fint!!
    Soffan ser ut att blivit fin, jag såg den ju inte innan;) men vitt lyser alltid upp o nya kuddar myspys. Oh de e de där små goa barnbarnen med, va inte hoppa över farmorbesök redan vid fyra :)
    Kramiz bästaste du

    SvaraRadera
  4. Nu kanske du föregår nästa färgtema. Grönt har inte varit. Men dina mossgröna bilder tål att visas igen.
    Att vara med kompisar går före, det får man acceptera. Det är tidens gång. Du fick umgås med en iallafall o han tyckte nog det var roligt att ha farmor för sig själv.

    SvaraRadera
  5. Vilken go liten kille. Ja tänk att mossgrönt finns i så många olika varianter. in blev kransen iallafalll.

    Må så gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Jeg kom bare lige forbi.
    Fine billeder.
    Sød lille fyr.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  7. Trevligt inlägg! Vad fint du gör bildmontage hur gör du dem?

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig kille! Dom är ju för söta dom där små!
    Mossgrönt, låter inte det lite småtråkigt egentligen, jag kallar det numera smaragdgrönt, i alla fall så här års när mossan är fuktig och har den intensiva färgen. På sommaren när det är torrt är den mer mossgrön, eller? Men jag älskar ju mossa vad den än heter!
    Din mosskrans ser härlig och "mossig" ut!
    Kramar

    SvaraRadera
  9. Killen är cool! Å du, din soffa är ursnygg, bra jobbat där! Du kan få fortsätta hemma hos mig;-)

    SvaraRadera
  10. Han platsar ju in vet jag ....med sin gröna färg i jackan :) Jag saknar också barnbarn och barnbarnsbarnen, får nöja mig med att det finns internet. Härliga mossbilder, just i skogen kan man hitta många nyanser på både grön, brunt och grått.

    SvaraRadera
  11. Så vackert med mossa! Måste hinna göra lite kransar den här veckan....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Både moss- och svampbilderna är läckra - klibbtickan i tidigare inlägg fascinerar. Men mest fascinerande är väl ändå barnbarnen ....

    SvaraRadera
  13. Vilken kul idé med olika mossor. "Tomteluvan" var söt, men den är väl inte ätlig??? Det märks att barnbarnen börjar bli stora, men som farmor/mormor tror och hoppas jag att man aldrig blir bortglömd. Kram

    SvaraRadera
  14. Oh sådan fin mossa du har hittat, det blir fina kransar och adventstakar av dem......

    Kram

    SvaraRadera
  15. Det bästa farmor har sätter hon i finaste soffan :-) Mossa kan man använda till mycket! Ser så mjukt och skönt ut. Kramar

    SvaraRadera
  16. Ja det var verkligen många nyanser av grönt! Kransarna blir nog jättefina :)

    SvaraRadera
  17. Fina mossbilder! Och fin krans. Jag brukar aldrig göra kransar av mossa men jag kanske skulle ta och prova på och göra en sådan krans till helgen.

    SvaraRadera
  18. Mossa är vackert! Ser så mjukt och inbjudande ut. För ett par år sen fick jag, till min stora förvåning, lära mig att den vita mossan är fridlyst. Den som man ser så mycket av till jul i butikerna och massor av i skogarna! Fin krans blev det!

    SvaraRadera
  19. Det finns massor av mossa och massor av gröna nyanser. Jag brukar göra kransar av lingon och granris men har aldrig gjord någon av mossa så nu fick jag verkligen en ny ide. Fint med mosskrans

    SvaraRadera
  20. Men hallå Anki...hur ser kransen ut när den är färdig...??!! För övrigt har jag haft ungefär samma reflektion som du, det finns många nyanser på mossgrönt...och i år tycker jag den är ovanligt grön, men det kanske är för att jag tittar extra noga...
    Så fin soffan i hallen blev, och tänk vitt, det står sej i alla modesvängar...fräscht och lättplacerat.
    Igår gjorde jag ett litet besök hos vår gemensamma vän Karina, och tänk vilken lägenhet hon "fyndat"!! Riktigt gammal, högt i tak, stooora fönster...nästan så man skulle kunna tänka sej flytta in till stan...eller nej, riktigt så var det väl inte, men fin var den!!
    Ha en fin dag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  21. Grönt är skönt, om det så är mossa på den, *fniss*
    De små liven är det bästa vi har . . . . . .
    Må gott/ Eva

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)