lördag 23 november 2013

Trädgårdsfärger - ORANGE

Ja... så är det... veckans uppdrag är ORANGE
Krokusen är inte  orange... men ståndare och pistiller... de är det :)
Den lilla pensén... både gul och orange...
En knallorange rostsvamp...hagtornsrost...
... många av enarna i min närhet är drabbade... 
En annan riktigt orange blomma... är väl ett ogräs, men ett vackert sådant...
Rödfibbla
En favorit - kryddtagetesen med sin orange mitt...
... och en annan tagetes... den gillar jag också!
Inte bara blommor och svamp utan även insekter kan vara orangefärgade...
... som  flugbaggen...
... och pärlemorfjärilen (tror det är den silverstreckade...)
Mina liljor vid garageuppfarten... 
... och dagliljorna vid stenkällaren...
Den lilla rosen vid dammen...
... och vresrosens inte helt mogna nypon...
... och så lite mer svamp :)
En ung klibbticka med typiskt orange färg på ovansidan och vattenklara droppar på undersidan...
Orange är en riktigt härlig färg i trädgården... en färg att bli glad av :)
Hos Charlotta finns fler med orange färgval den här veckan  :)

28 kommentarer:

  1. Tagetes är verkligen en fin blomma som har lite oförtjänt dåligt rykte, tala om att den lyser upp i en trädgård och gör en glad.
    Ha en fin fortsatt helg!
    kram Madde

    SvaraRadera
  2. Jaa, jag blir jätteglad av att se dina bilder. Det är en härlig samling av orange, både inbjuden och objuden men lika vackert färggrann oavsett. :D
    Ha en skön helg!
    Kram /Charlotta

    SvaraRadera
  3. Orange är inte bara en ärlig färg i trädgården. Orange är perfekt som utsmyckning eller som dekoration. Ja du vet ju redan att orange är en av mina tre absoluta favo färger.
    Å du - helt suveräna bilder hos dig idag - som alltid iofs, men jag glömmer faktiskt skriva det ibland (=ofta).

    SvaraRadera
  4. God Kväll ! Orange är en av mina älsklingsfärger så den gillar jag. I höstens färger så finns den ju nästan överallt. Igår så var vi på IKEA i Linköping och handlade mycket saker. Ha det Bra !

    SvaraRadera
  5. Oh! vilka fina bilder, nästan så man redan längtar efter sommaren. Du måste ha ett fantastiskt lager av foton, när du kan plocka fram så här fina bilder på senhösten. Vilka fantastiska närbilder.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  6. Härligt varma oranga bilder men nu måste jag fråga...jag såg den dör hagtornsrosten i våras men visste ej vad det var. Vad gör den för skada och är den farlig för växten?
    Ha en fortsatt fin helg.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Älskar gul och oranga blommor! Gillar särskilt Tagetes.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder och massor av fin orange!

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga macrobilder! Insektsbilderna var ju helt enastående och tickan med sina droppar...och den coola rostsvampen...Läckert!

    SvaraRadera
  10. Rosen tyckte jag alldeles speciellt om. Du har glömt ringblommorna. Eftersom jag ska gå på kurs och lära mig göra ringblomsalva till sommaren ska jag odla massor av ringblommor. Orange lyser upp trädgården, inget tu tal om det. Du är en jättebra fotograf. fast det har jag väl sagt förut..

    SvaraRadera
  11. Oj, va mycket fint! Orange är en underbar färg!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  12. Jag blir alldeles sjuk av alla era vackra bilder som är så somriga.. Jag var nyss inne hos Snäckskalsdalen och hon hade också massor med oranga bilder.. Så fint..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  13. Orange är en härlig färg eller som vi sade förut, brandgul. Man blir glad av den. Kramar

    SvaraRadera
  14. Många vackra bilder, fjärilen...helt underbar!! Och namn på alltihop...bara det är fantastiskt!!
    Men...vad var det jag läste, en för kylning på gångs...??!! Räcker det inte nu med otrevligheter...?? Fast det är mycket nu som cirkulerar runt, på jobbet är det många sjuka, av personalen alltså, riktiga förkylningstider.
    Hoppas det blir bild på din krans i mossa...Och HOPPAS fåglarna låter bli den...här har jag fått fylla på blomlådorna under fönstren flera gånger med ny mossa, de sprätter värre än höns när de sätter igång, de små liven.
    Krya på dej och ha en skön söndagskväll, nu ska jag krypa ned under en filt i tvsoffan, trött efter helgen arbete.
    Kram kram

    SvaraRadera
  15. Så vackert det är hos dig. Jag har inte så mycket orange hos mig men det finns allt lite.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  16. Beautiful are your orange photos!

    SvaraRadera
  17. Häftigt när till och med djuren har fått den orange färgen...
    Anki, kan du kolla in på den här bloggsidan http://nitas-mittinnerstaibilder.blogspot.se/2013/11/nu-har-det-vita-landat-aven-har.html och se vad det är för sorts svamp? Du är ju duktig på svampar!
    Ha en skön vecka.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Oj oj så många vackra blommor ❤ orange är min färg, även på kroppa :) de finns en del klädesplagg i min garderob i denna läckra färg så har jag har en orange hall, de hade jag på gamla stället också - kanske du minns. grått o orange. Men inte några blommor. Förhoppningsvis kommer ni o kollar in vår nya hall till våren/sommaren.
    Kramiz bästaste du

    SvaraRadera
  19. Men vad fina bilder. Du är ju helt enormt duktig.
    Visst är det så att när barnbarnen ska komma, måste de prioriteras. Då glömmer man datorn.

    SvaraRadera
  20. Oj vad många orangea motiv du hittat i ditt arkiv. Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  21. Orange är ju en svår färg trodde jag, men när jag ser vad du fann jadå blev tankarna annorlunda.
    Klibbtickan urläcker, nypon m.m. tjusigt.
    Ha en skön solig måndag/ Eva

    SvaraRadera
  22. Gud så underbart vackra bilder med orange, visst är det en fin varm färg som man blir glad av.
    Idag njuter vi av den gula färgen från solen, men iskalla vindar förtar lite av det sköna...
    Kramiz♥

    SvaraRadera
  23. Så många underbara och varma bilder! De lyste upp i höstrusket :)

    SvaraRadera
  24. Rödfibbla, var det så den hette, den vackra granna blomman som du kallar ogräs. Jag blir alltid lika sugen att plocka den då jag ser den blomma vid vägkanten. Har den inte något svart och kletigt på stjälken? Eller kan det vara några djur som invaderat den...
    Ja många vackra blomster har du hittat i orange, det är nästan min absoluta favoritfärg, framför allt orangea höstlöv. Här hemma har jag en knallorange blommig vardagsrumsmatta, inköpt på loppis, säkert en sjuttitalsfynd. Man blir glad av orange!
    Kramen från pörtet

    SvaraRadera
  25. Bilderna är mer än vackra, men jag får inte ihop dem med årstiden. Kram från en tok i Aneby

    SvaraRadera
  26. Fantastiska färger du fångat på bild!

    Kram

    SvaraRadera
  27. Vilket fint foto på tickan med vattendroppar under, en riktig 10-poängare!
    Kramis Karin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)