tisdag 12 november 2013

100 hus 2013... hus nr. 66

Grensholm, ett av Östergötlands största gods har ett 20-tal torp på sina ägor - det här är ett av dem.
Brunnsvik -  en enkelstuga från mitten av 1800-talet. Tyvärr är det ganska förfallet, men fungerar fortfarande som sommarbostad åt någon. Trots att jag går här då och då så har jag aldrig sett någon människa här...
... men det har tillkommit ett nytt rött fäste för blomlådan på förstukvisten... och trädgårdsmöblerna har fått plastpresenningar över sig...
... stegen är flyttad...
 tv-antennen på gaveln har funnits tidigare...
... men parabolen är ny för i år...
Baksidan med diskbänken under tak...
I skogen en bit från huset finns en hel backe med gammalt skräp, bl.a. massor med trasiga tegelpannor, så troligen har det varit tegeltak på huset en gång... eller från de uthus som en gång funnits här - synd att inget mer än bostadshuset finns kvar...

21 kommentarer:

  1. Ser ut att vara en underbar liten stuga, Jag observerade den stora pinnen på baksidan, undrar vad den har för uppgift. Den lilla, lilla stegen ser väl fin ut...trevligt ställe må jag säga...

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart litet hus. Diskbänk utomhus låter vrtkligen sommaraktigt Kram

    SvaraRadera
  3. Ser jättemysigt ut! Själva huset ser ju ändå ganska hyfsat ut utvändigt, utifrån vad man ser på fotona. Hyrs dessa stugor ut av Grensholm?
    Är ett sådant litet timmerhus jag tittat efter i flera år, men nu gett upp att hitta till rimligt pris /skick kombination, ej för långt från Norrköping. Så blir ett annat spår istället...
    Jag är ju även en sådan där solenergimänniska, så en stuga för mig måste ligga så jag kan ha både solceller och luftsolfångare på den, vilket inte alltid är så lätt i skogstrakter. Men denna stugan ser ju nästan ut som den ligger på en liten höjd där solen skulle kunna komma ned...
    Är något speciellt med gamla timmerhus - sitter någon sorts själ i väggarna av allt liv som passerat genom dem under årens lopp...

    SvaraRadera
  4. Så fin liten stuga. Tänk om hus kunde tala. Undrar just om nån har flyttat in där.
    Kram

    SvaraRadera
  5. jaa där har det bott folk året om, och inte bara som sommarstuga, det ser ju inte
    utslitet ut precis tänk så spännande .
    Hoppas någon bor lite grann i detta hus
    kram från Hajan

    SvaraRadera
  6. Tänk att få äga en sådan stuga, då skulle jag nog varit där nästan jämt. Härnere finns det ej timrade hus. Sommarbostäderna är ofta så kallade halvfabrikat typ "Västkuststugor " eller vanliga hemmabyggen.
    66 hus har du presenterat, jag är full av beundran Anki.
    Kram/Monkan

    SvaraRadera
  7. Ett sånt fint litet timmerhus, hoppas nån tar väl hand om det så det inte förfaller. Gamla hus är värda att få finnas kvar,dom tillhör svunnen tid och våran historia...
    Kramiz♥

    SvaraRadera
  8. 66:an verkar inte så inbjudande, men det är bra att du varierar. Kram

    SvaraRadera
  9. Ja...och synd att ingen vårdar huset bättre!! Är det bara du och jag som ser charmen med gamla hus, ser att de har en själ som man måste ta hand om och förvalta väl...?? Å parabolen, ja det är ju nästan ett helgerån...
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Vilket urgulligt litet torp! Du har fotat det jättefint :)

    SvaraRadera
  11. Gulligt hus. Vad skulle huset kunna berätta. Fungerar det som sommarstuga nu?

    SvaraRadera
  12. Jag gillar även torpen som är lite förfallna, precis som jag gillar naturtomter bättre än välansade trädgårdar.
    Såg din bildkavalkad från tidigare år, visst är det mysigt med lite vitt som lyser upp tillvaron. Igår fick vi se lite rimfrost men idag är det åter värmegrader. Har läst att man spår en mild vinter, blä, då är det halt på morgon o kväll och tö mitt på dagen, ingen höjdare för broddbeklädda fötter.
    Kramen

    SvaraRadera
  13. Det är spännande med gamla hus. Kul att någon flyttat dit. Då kanske det bevaras. Hus behöver någon som bryr sig. Kram och tack för hjälpen. Elisabeth

    SvaraRadera
  14. Du gör verkligen extra ansträngningar för att hitta hus till temat. Stugan är ju jättefin och de som bor där verkar ju t o m ha en båt. Men tvättstället utanför huset drar ner betyget en aning;-)

    SvaraRadera
  15. Detta är verkligen en sommarstuga. Ett rött torp i skogen *wow*
    Njuter av dessa fina torparbilder ... tack/ kram

    SvaraRadera
  16. En röd lite stuga - ja de bor jag oxå i nu mera, jag som är "icke gillande av faluröda hus" bor nu i ett, blir väl inte lätt att byta färg så jag får väl stå ut :)
    Synd när de låter små torp förfalla, om de är tecken på folk där är de ju endå konstigare, kanske hyrs de bara ut - vem vet.
    kRAMIZ

    SvaraRadera
  17. Intressanta bilder på det gamla torpet säger jag som är torpägare. Jag gillade fönstren, men de är kanske inte så roliga att tvätta.
    Ha en fortsatt fin vecka och kram!

    SvaraRadera
  18. Mycket fint gammalt torp med en del originalfönster kvar. Man ser var nutidmänniskan har varit och ändrat!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  19. Det verkar vara någon som vill vara för sig själv och som håller huset i ordning tillräckligt för att det ska vara bra att bo där. Kanske någon som tröttnat på stadslivet eller på andra människor, eller kanske någon som har något viktigt att göra i lugn och ro. Ja, man kan fantisera mycket.
    Jag har förutsatt mig att hinna med alla hundra och har några klara och redo att lägga in, men det kommer ju att bli tätt mellan husen nu på slutet. :-)

    SvaraRadera
  20. Mysigt med små röda torp!!
    Det drömmer jag mig bort till ibland :)

    Ha det gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)