torsdag 7 november 2013

100 hus 2013... hus nr. 65

 På en udde - precis vid Motala ströms utlopp i sjön Glan utanför Skärblacka, där ligger Ribbingsholms herrgård.
Gården som från början hette Hallestad blev på 1650-talet säteri... och fick så småningom sitt nuvarande namn av släkten Ribbing, som under många år var ägare till gården.
Den nuvarande huvudbyggnaden stod klar 1809 och arkitekt var Olof Tempelman
Allén ner till huset...
Fasaden - framsidan...
Stora ingången...
Huset är utformad som en italiensk villa i enkel nyklassisk stil...

Baksidan... mot parken...
Författaren, läraren, prästen Carl Johan Love Almqvist (1793-1866) förlade en del av handlingen i romanen Drottningens juvelsmycke just hit till Ribbingsholms herrgård... 
... den som söker ska finna... 
Nuvarande ägare kom hit 1983 och i december året efter blev herrgården byggnadsminnesförklarad.

16 kommentarer:

  1. Som sagt, den som söker han finner. Du hittar verkligen många fina hus. Alle´n var rejäl. När träden planterades tänkte de inte på hur stort det kunde bli.

    SvaraRadera
  2. Så roligt att se den gamla skriften. Jag kan avundas er alla gamla slott och herrgårdar. När jag tar bilder så blir det på gamla halvrasade torp. Nog kan man ibland undra om vi bor i samma land.

    SvaraRadera
  3. För all del, där kunde man väl bo ;)

    SvaraRadera
  4. Tja..efter lite funderingar,visst skulle jag väl kunna tänka mej bo där...eller?? Vacker byggnad, stilren skulle det säkert stå i en heminredningstidning...Och visst är det intressant med dess historia, undrar just om de som bor där nu kan känna att det sitter i väggarna??
    Ha en skön torsdag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Så vacker allé och byggnad. Ser att jag har missat fina blomfoton och mycket mera. Vad var det för blåsor som du hade? Allergiblåsor eller ...
    Har du fått din boklistebok än eller ...
    I så fall vad fick du för bok?
    Ha en bra dag /krma

    SvaraRadera
  6. Intressant att få tal del av dessa ovanliga byggnader som vi tydligen har gott om här runt Norrköpings / Linköpings trakten :-)
    Alltid skoj att höra historian kring en äldre byggnad så här.
    Denna hade jag inte hört talas om tidigare, fast det ju inte är så långt hemifrån...

    SvaraRadera
  7. Pampig byggnad!

    Kram från Portugal!

    SvaraRadera
  8. Ja, varför inte, skulle mycket väl kunna tänka mig att bo där!!! Om resurserna funnes och tiden var en annan för jag ser mig promenerande i parken med ett sånt där paraply med rynk på......Men huuh, tänk att värma upp huset, bara det. Men väldigt vackert!

    Tack för engagemanget i min svamp - trodde väl det att det inte var nåt som var överdrivet ätligt, eller hur jag ska uttrycka det, för det fanns alldeles för mycket av den under granarna i skogen. Det var väldigt snällt att du trots blogkommentarskrångel skrev till mig! Tack snälla!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Trevligt val du gjorde. Blev sugen på insidan. När det blir mörkt ska jag smyga dit och måla om dörrarna. Vill ha dem blå istället. Kram

    SvaraRadera
  10. Jag älskar dina berättelser om alla gamla hus. Jag är ju Östgötte tack och lov. Det är
    nog därför. Sen det förstås med att jag själv har nått en aktningsvärd ålder.
    Det är nog härifrån Margareta Ribbing härstammar, eller hur ?
    Tack skall Du ha , kramar från Hajan

    SvaraRadera
  11. Så vackert det är, inbäddat i grönska och med fina detaljer. så kul att läsa din berättelse runt huset!

    SvaraRadera
  12. Där tar jag gärna halva övervåningen om man säger så. Kul att se att herrgården är i ett väl underhållet skick. Sådant blir jag alltid glad av.
    Undrar om den Ribbing och Tempelman jag känner är släkt med dem du skriver om...

    SvaraRadera
  13. Så fint allting!
    Spännande, intressnt :)

    Ha en härlig helg vännen,
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  14. Så skulle man bo.
    Då kunde man ha hela familjen samlad under julen och så kunde man dansa runt granen som jag alltid har drömt om.
    Har man trångt blir det inte mycket av det.
    Underbara bilder och collage.
    Kramizzzzz Mysig helg

    SvaraRadera
  15. Vilket vackert ställe. Har läst Drottningens juvelsmycke, så det var kul att se litterärt känd miljö.

    SvaraRadera
  16. Ja, det är ju en ståtligt byggnad med en på många vis intressant historia. Namnet Ribbing får mig att tänka på Magdalena Ribbing som svarar på frågor om vett och etikett i DN,

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)