lördag 9 november 2013

Höstpromenad...

... genom skogen. Den här gången åt ett annat håll än det vanliga... över ett litet vattensjukt hygge, stigen in mellan kärret och berget och snart är jag framme vid det lilla torpet Brunnsvik mitt inne i skogen...
... där uppe på höjden bakom den raserade stenmuren ligger stugan... på väg dit passerar man den gamla vattenkällan...och  för första gången under de fjorton år jag gått förbi så är den uttorkad...
Går ett varv runt stugan... allt är sig likt, förutom att det tillkommit en parabol...
Den skräpiga omgivningen är tyvärr också kvar...
... med den rostiga mossbevuxna sängen och den platta hinken... och allt annat som jag inte ens orkade fotografera...
Roligare att fota lite svamp istället... de färgglada pyttesmå ullklubborna har jag haft med tidigare...
...en pytteliten vit bläcksvamp, gullhorn och zonticka...
Luktticka...
... önskar ni kunde känna doften, som är en blandning av anis och apelsin...
 Hittade faktiskt lite matsvamp  :)
skogschampinjon på de översta bilderna, citronslemskivling nere t.v. i mitten frostvaxing och så blandningen med kantareller, trattisar som hamnade på kvällsmackan :)
Hittade lite blommor också... kanske de sista...
... röllika, baldersbrå och en röd klöverblomma...
Önskar dig som kikar in en riktigt trevlig helg!
Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. Det är bara att njuta. Vilken tur att jag hittade din blogg, för så mycket fint du har. Inte minst svamparna. Glansgrynen är enormt fina. Kan man laga sagosoppa på dom.
    Du kan svamp o jag kan sy. Sy kan man lära sig. Om man vill.

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder igen! Ha en mysig helg!

    SvaraRadera
  3. Önskar dig trevlig helg också!

    SvaraRadera
  4. Tänker på de som en gång byggde och bodde i det lilla torpet. Måste varit en bra placering med tanke på den lilla källan som finns. Källvatten är speciellt. Ja tänk att en del blommor envisas fortfarande :-) Kramar

    SvaraRadera
  5. Frostvaxing har jag läst mycket om men tyvärr aldrig provat. Verkar vara en god svamp? Ha en fin söndag! Kram

    SvaraRadera
  6. Äntligen lite svamp....eller hur? Jag har inte plocka nästan några svampar i höst men nu kanske det kan finnas en eller annan.


    Kram
    annika

    SvaraRadera
  7. Men...hur tänkte dom där...parabol på det gamla huset?? Kanske skulle röja lite istället för att sitta och glo på tv...*skrattar*...men det är tur att alla inte är lika...!! Säkert en ungkarl...*fniss*...
    Gud så jag längtar efter mina skogspromenader igen!! Och jag som inte varit stillasittande en vecka ens, stackars dom som jobbar den dagen jag hamnar på hemmet!! Dom kommer att sätta ut mej på en stubbe i skogen...Men skogen ger mej en slags inre ro, och jag tänker så bra där när Zambo och jag strosar runt.
    Ja du...jag tror ändå att azalean hade haft större chanser på ert köksbord...herre gud, den ska ju dränkas med jämna mellanrum, för´sa hur många gånger den tål torka ut innan den ger upp...??
    Och dagen...bjuder inte direkt på ett väder som man jublar över. Men det går åt många värmeljus, så Ikea kanske jublar i alla fall...
    Ha det så gott vännen och hälsa Lasse!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Svamp luktar gott tycker jag, som skog och mark m.m.
    Så söta glansgryn, då är det en slags svamp också ?! Skäms av att vara så dum, men sanning.
    Jag förstår att när du går i skogen har du ögonen på 'skaft', hi hi . . .
    Det är så härligt att traska i skogen, nu ska vi bryta granris, dags att göra julbockar.

    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
  9. Tycker det är lite kul att torpet har fått en modern parabol, men allt annat, bl a skräpet ligger kvar. Snacka om kulturkrock här. Härligt med matsvamparna. Jag köpte mina trattisar på Ica igår för 98 kr/kg;-)
    Du är verkligen duktig på växter m m , du vet ju precis vad du tittar på. Impad är jag sllt:-)

    SvaraRadera
  10. En härlig samling höstbilder och mycket vackra motiv. Kram

    SvaraRadera
  11. Helt otroligt vilka bilder du får till!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Gamla torp är spännande, tråkigt att ingen tar bort skräpet. Är det obebott numera kanske? Lukttickan skulle jag nog gilla om jag hade hittat den. Och vad härligt att hitta svamp i november. Kan tro att det finns mer nu än i september. I Frankrike såg vi trattisar i affären. Håller med de andra du tar verkligen fina bilder. Ha de gott med mysiga promenader :)

    SvaraRadera
  13. Märker att du är kunnig i svamp....jag hade aldrig vågat prova de där och fram för allt inte citronslemskivlingen, den hade jag nog trott varit dödande.....
    Du undrade vad jag hade för program i mitt sista inlägg, jag har lagt ut det inlägget via mobilen så alla bilderna är redigerade i telefonen....det är väl därför som en del av dem blir lite stora, men kul ändå när det funkar, både för att det inte fanns datortid hemma och jag inte hade några bilder på lilla systerdottern som var lite ledsen då det blev längre tid än väntat med gips.
    Ha en skön helg och hoppas du inte blir sjuk av svampen, hihi.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Hej, bor det alltså någon i det gamla torpet mitt i skogen? Vem skulle annars fixa dit en parabolantenn!
    Vi var i skogen en sväng idag, o jisses vad blött det är. Det porlade och brusade, nya bäckar hade bildats och man fick akta var man satte ner tassarna. Blinka som inte vill bli blöt om fötterna hade det riktigt besvärligt, o själv blev jag blöt om strumpan. Hittade en liten mängd trattisar, i övrigt har all svamp nu ruttnat bort i vätan. Men bara att kunna plocka svamp i november i mina trakter tillhör inte vanligheterna. Citronslemskivlingen är en favorit men hos mig tillhör den sommarsvampen. Champinjoner växer nog inte här, har aldrig sett en. Frostvaxingar har vi nu, ibland ids jag plocka dem, små och blöta är dom och svåra att hantera. Nu stundar en ny novembervecka, ha det så gott
    Kramen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)