söndag 17 november 2013

Trädgårdsfärger - VIT

Charlotta vill se VITA blommor den här veckan...  så då får hon väl det då... och en vit svamp  :)
Det finns mycket vitt hos mig... kan ju inte ta med precis allt, men här är en del...
Sköna snödroppar... vårens tidiga budbärare...
... följs av underbara vita krokusar...
... och sedan fylls skogsbackarna med mattor avvitsippor :)
... och i rabatten blommar kusinen tovsippa... en av mina absoluta favoriter :)
Snart blommar även bollvivan...
... den vita kungsängsliljan...
... och myskmadran som breder ut sig - härligt doftande...
Det indiska fotbladet blommade för första gången...
... och en gamla klätterhortensian gör ännu ett försök att ta herraväldet över huset :)
... den lilla skira grässtjärnblomman är väl egentligen ett ogräs... men såå vackert :)
... den vita solhatten... nyanskaffad i år - åh vad jag gillar den...
I skogen bakom huset finns tallört som inte inte kan bilda klorofyll utan parasiterar på tallens rötter...
... och i vår ganska magra gräsmatta kommer varje höst den lilla vita vaxskivlingen...
... och så till sist...
... julrosen som blommar just nu :)

Fler vita bidrag finns HÄR

24 kommentarer:

  1. Vitt. Ljust. Längtar till våren och med den allt vad det innebär. Härligt!

    SvaraRadera
  2. Beautiful photos!
    Greetings from Holland, RW & SK

    SvaraRadera
  3. Som alltid!
    Helt otroligt vackra bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för dessa fina vita blommor Anki, de lyser verkligen upp. :)
    Ja visst är det en dubbel vitsippa. Jättesöt där en del blommor får lite gröna skiftningar medan andra är helt vita. De är så mycket "bättre" än vanliga vitsipppor i skogen (eller som hos mig - i gräsmattan) för de står väldigt länge i blom. Du får gärna en "rotbit", men det kan inte bli förrän till våren för just nu vet jag inte riktigt var de växer. Det syns ju inte och jag vill ju inte chansa och skicka ogräs av misstag. ;)
    Maila din adress till mig så fixar vi det till våren.
    Kram
    /Charlotta (at) gotanet (punkt) com

    SvaraRadera
  5. Med risk för att såra någon annan, men dina vita bilder var dom mest fantastiska! Jag ser att du förmodligen krälar på marken (eller har en sån där fiffig kamera som tar bilder uppåt) för vilka perspektiv och vilka bilder! Jag blev lite vårtokig när jag såg dom. Och det stämmer inte för jag älskar vintern,,,,,,,,,Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Ja...Agneta här ovan har alldeles rätt...vilka bilder!! Det är ju så vackert med vitt, ja jag skrev det till Agneta också...jag är ju så svag för vita blommor. Och sen måste jag väl rusa ut och kolla...om din julros blommar nu så...kanske någon av mina också gör det!! Men sen vart jag väldigt förtjust i den där lilla (?) söt tallörten. Jag misstänker att det dröjer innan jag kommer ned i den nivån och kan fotografera ev liknande alster...
    Önskar dej en riktigt bra fortsättning på söndagen, och hälsa Lasse!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Underbara foto, min favorit bland dina bilder.....det blir nog vaxskivlingen, den liknar vårt vattentorn!!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  8. Helt underbara vita vårblommor och resten också!!!!! Verkligen vackra bilder!!!
    Ha en skön kväll!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Åh, vilka vackra bilder! Indiskt fotblad har jag aldrig hört talas om. Vad roligt med nya blomster och svamparna sedan; har aldrig tänkt på hur vackra dom faktiskt är många av dom, fantastiskt!
    Kram från Åsa i Dalarna

    SvaraRadera
  10. Bilden på vaxskivlingen är helt underbar. Den ser ut som en lampa faktiskt:-)

    SvaraRadera
  11. Vilken vacker blomfröjd och bilden med den röda stugan är bara en vacker dröm.
    Tack för många fina njutningsögonblick/ kram

    Ps Önskar dig en bra start på den nya veckan

    SvaraRadera
  12. Who vilka underbara bilder på underbara blommor o svamp. Jag älskar vita blommor, hade vit brudbukett....❤
    Du är så duktig med kameran, tar fantastiska bilder, själv har jag legat av mig när de gäller fotografering, de blir mest med telefon nu mera :) går i perioder tror jag.
    Kramiz o go start på nya veckan. Hälsa Lasse to !!!

    SvaraRadera
  13. Jag håller med den som skrev att dina bilder är något utöver de andras. SÅÅ vackra. Du har ju därför ett passande namn på din blogg.
    Tallörten har jag sett, men den har varit mycket mer gul. När du fotograferar grässtjärnblomman, ser det ju ut som något man skulle vilja ha i sin trädgård. Och det har man ju, men inte upplever jag den så vacker då. Har du känt att stjälkarna är som gummiband.
    I min trädgård har jag inte småblommig kastanj eller näsduksträd, men de övriga finns där.

    SvaraRadera
  14. Mmmmm, jag bara njuter av alla dina fina bilder..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  15. kära >du så vacker Vasskivlingen var, har aldrig sett någon i någon gräsmatta.
    Den var bäst tycker jag.
    kram från Hajan

    SvaraRadera
  16. Ljuvliga bilder från en underbar årstid :)

    SvaraRadera
  17. Menar du att julrosen blommar utomhus i din trädgård nu i mörka november. Så härligt. Här finns inte en endaste liten blomma och nu efter stormen ligger marken full av nedrasade kvistar och omkringflugna grejor och det är inte ett dugg fint ute hos mig

    SvaraRadera
  18. Vitt är vackert, vita blommor är vackra, men snö är minst lika fint! Tänk, det finns inte två likadana snöflingor, och snö, det vill jag ha, NU!
    Men tills jag får min vilja igenom så fortsätter jag med svampplockning, något ska man syssla med, och hamstern i mig kan inte låta bli. Idag gladde jag ytterligare en tant jag mötte på byn!
    Kramen

    SvaraRadera
  19. Så rent och fint det är med vitt. Idag skall jag ut med bilen för näst sista gången tror jag... innan marken kommer att bli vit också. (Kan faktiskt vara skönt med lite snö så det blir lite ljusare ute.) Sedan blir det buss i fortsättningen. Kramar

    SvaraRadera
  20. Oj vad vackert med vitt, och vitt - ljust behöver man nu, men detta vackra blir väl till våren.
    Vitskivlingen finns väl nu och den är super-läcker tycker jag. Har sagt det innan men det tåls att skriva samma igen. Ja då fick du ligga på backen för att få den bilden eller hade du redan skurit av den . . . . .
    Jag vill hoppa 3 - 4 månader till vårenstid och stanna där samma tid, det vore något för mig.
    Hmmm men man behöver ju en vilo-period förstås.

    Må gott kram/ Eva

    SvaraRadera
  21. Tack för att du var snäll och talade om felet med blogg o länk. Hade ingen aning om detta.
    Min Maria ska hjälpa mig med detta, fattar inte själv hur jag ska göra.
    := 0

    SvaraRadera
  22. Men så många vita blommor du har och så vackert du visar dom. Tovsippan har försvunnit hos mig, saknar den,
    Ha en fin torsdag
    kram Meta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)