fredag 18 november 2016

Veckans rubrik - sits

 Det är "Englundskan" med bloggen Livsrummet som gett oss novembers rubriker
 och den här veckan är rubriken SITS...

SITS kan även vara ett insatsteam med specialutbildade skogsbrandmän, som bl.a. sysslar med naturvårdsbränningar.
Mer om dem kan du läsa HÄR.

Man kan skaffa sig en bra eller dålig sits i livet...
... att hamna bakom galler i en fängelsecell är att sitta i en riktigt dålig sits!

En annan slags SITS är enligt Synonymer.se t.ex. SITTPLATS och det får bli min tolkning...

De här sofforna vid en sjö är sköna sittplatser...
... liksom dessa vid ett dukat kaffebord i en lummig trädgård.

Sittplatser kan finnas i gemenskapen med andra runt en öppen eld på en svamputflykt...
... eller vid en bortglömd, ensam bänk i en lika bortglömd gammal herrgårdspark.

En helt annan sits ... en ganska hård sådan på en gammal lantbruksmaskin.
Ser inte alls ut som någon skön sits, men med en dyna funkar den säkert bra,

Den här bilden har varit med förr, men med tanke på temat så visar jag den igen. Två helt olika sitsar som nog inte lockar någon att sitta ner.

När man sitter till häst så gäller det att ha en korrekt sits...
... vilket inte alltid är helt lätt  :)

Vill du se vad de andra i gruppen skriver om på temat, så finns länkar till dem högst upp under headern.


Nästa vecka är rubriken GRÅTT.

Ha det gott!


16 kommentarer:

  1. Du kan då konsten att hitta bilder och få till bra text. Dina olika sitsar är såååå bra. Vilka fina solstrålar där i skogen. Kram

    SvaraRadera
  2. Det där dukade kaffebordet får mig att längta till våren.
    Dramatisk förstabild. Många andra fina bilder som vanligt. Intressant tema.
    Regnkramar Bosse som får ta sitt fika inomhus. Men det går alltid att göra det mysigt om viljan finns

    SvaraRadera
  3. Alla bilder är fina och bra tolkade. Så klart att jag gillar de två sista bilderna mest :-) Vi hade för övrigt sitsträning igår kväll. En perosn longerade och den andra satt på hästen utan att hålla i tyglarna. I början fick vi hålla oss i en halsrem. Men tillslut skuttade jag och Parad över ett litet minihinder och jag höll armarna rätt ut :-)

    SvaraRadera
  4. Så fint och genomtänkt. Du har verkligen fått till det riktigt bra i ämnet sitsar.
    Sitsen på jordbruksredskapet, häftigt, verkar vara en slåttermaskin och en sådan har jag suttit på många gånger. Det går bra utan dyna. Förresten det skulle nog inte gå med dyna. Halkrisken du vet.
    Skoj att se dina fina bilder av sitsar i olika sitsar.
    Varm kram!

    SvaraRadera
  5. Såååå många olika sitsar du hittade! Mina favon är helt klart sitsen i den gamla lantbruksmaskinen samt sitsarna i omgångens bästa bild - toan och stolen med hålet i bakgrunden och Övningskörningsskyltarna på golvet. Vilken härlig nästan surrealistisk kombination. Helt underbar bild!

    SvaraRadera
  6. Underbart om sits! Bokstavligt och inte minst bildligt talat!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ja livets många sitsar kan se olika ut!

    Trevlig Helg....Kram

    SvaraRadera
  8. Så många härliga sittplatser!
    Önskar dig en skön helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Fantastiska sittplatser, tänk så många olika det finns, så kul. Fint du lyckats fånga dom. Ha det fint kramar

    SvaraRadera
  10. Inte alltid en lätt sits att hitta bilder till de teman du får men du har lyckats bra!:-)
    Jag som gillar mossa gillar den gamla mossiga bänken extra mycket!

    Ha en riktigt trevlig helg!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  11. Många fina bilder på sitsar i ditt liv, Anki! Man hittar faktiskt en hel del när man tittar i sitt bildarkiv. Nu efter mitt inlägg har jag hittat hur många som helst.
    Ha en fin helg!
    Solskenshälsningar!

    SvaraRadera
  12. Så många sitsar – vilken uppfinningsrikedom. Den där traktorsitsen är så snygg att jag skulle vilja ha en sån. Jag vet inte riktigt till vad, men snygg är den!

    SvaraRadera
  13. Frånsett hästarna var det inga bekväma sittplatser du valt. Vem minns inte plåtsitsen, som fanns förr på alla traktorer och redskap.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Många fina sitsbilder! Ibland är en sittplats så efterlängtad att man accepterar vad som helst att vila rumpan på, då behöver den inte vara varken vacker eller bekväm.

    SvaraRadera
  15. Åh vad mycket härliga sitsar av allehanda slag! Sittplatser ute i naturen är något av det bästa jag vet, fast jag ganska sällan slår mig ner. Men allt har ju sin tid som det står i gamla skrifter. Slå-sig-ner tiden kommer väl vad det lider. Nu tycker jag bara att de är så vackra där de liksom bjuder in. Den där lilla röda trädgårdsmöbeln skulle jag dock gärna kunna tänka mig en kaffetår vid! Ha en fortsatt fin söndag!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)