söndag 6 november 2016

Veckans rubrik - ögon

Novembers rubrikgivare är Englundskan med bloggen Livsrummet 
och hennes första rubrik är ÖGON.

Det finns oändligt mycket att både läsa och skriva om ögon, men jag tänker inte gå in på det anatomiska - bara konstatera att ett öga är ett anatomiskt organ för att uppfatta ljus ..  de allra enklaste kan endast skilja på ljus och mörker.


I betraktarens ögon kan de verka läskiga - många ben och många ögon har de spindlarna.
"Fyra ögon ser mer än två, men sex blir för mycket" läste jag någonstans ... men  spindlar har ofta åtta ögon :)

Att se med någon annans ögon - det skulle vara intressant att få prova blomflugans facettögon :)

Jag ser dig!

Ormar saknar ögonlock .... det gör fiskar också.


Leguaner har ögonlock och kan blinka...

... och det har groddjuren också.


Krokodilen har stenkoll!


Ibland känner man sig oförklarligt iakttagen ...

Så kan man se någon i ögonen... 
... och ibland kan man göra stora ögon
... kanske kan man skrämma någon, som den större snabelsvärmarens larv försöker göra genom att blåsa upp sig :)

Blåögd, naiv... söt :)

Den här gjorde jag en gång för länge, länge sen ... det är min farmor och farfar som skymtar i kattögonen...

Nästa vecka är rubriken FIBER...

Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. Vilket trevligt, kreativt och vackert inlägg! Överraskande att larven blåser upp sig, naturen är så snillrik och oändligt variantionsrik. Sista bilden som ett litet konstverk.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Fantastiska bilder, otroligt vackra motiv!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Fantastisk om ögon - en super synvinkel. Bravo :-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Bra tolkning av ögon! Vi har likadana troll du och jag.... för jag antar att det är ett barnbarn som tittar djupt in i de mörkbruna trollögonen. Det där snöovädret som skulle dra in.... är väl inte värt att ropa hej än, även om det verkar vara halt och lite avåkningar nu på morgonen så har nog snön trillat ner hos någon annan och det gör inte mej något. Ha en skön söndag, nu ska jag kolla om kalkonen tinat! Kram

    SvaraRadera
  5. Många, väldigt fina ögon och framför allt fina ögonblicksbilder som du har haft ögon att se i rätt ögonblick.
    God fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  6. Så häftigt, och vilka fantastiska bilder. Kramar

    SvaraRadera
  7. Du är helt makalös när det gäller fotografering. Även om jag ryste vid anblicken av en del ögon så kunde jag inte låta bli att titta. Kram

    SvaraRadera

  8. Jösses så häftigt, här kan vi tala om ögonkontakt.... :D))

    Kram ❤

    SvaraRadera
  9. Det var många olika ögon :) Bra tolkat!

    SvaraRadera
  10. Intressant det med ögonlocken, det är ju rätt viktiga saker kan man tycka.

    SvaraRadera
  11. Vilken fantastisk tolkning och bilderna är verkligen bra. Riktigt snyggt jobbat säger denna betraktare ;-)

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder som alltid. Fin vinkel på ämnet.

    SvaraRadera
  13. Wow! Vilka ögon, vilka bilder! Helt underbart inlägg!

    SvaraRadera
  14. Fantastiska bilder på alla dessa ögonvarianter! Bara detta att pupillen är så olika utformad hos olika djur är en hel vetenskap. Och insekters facettögon ska vi inte tala om! Jag hatar att försöka smyga mig på en spyfluga, det går ju bara inte..... ibland jagar jag dem med hårsprayen och får utlopp för mina mest bisarra mordiska lustar.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)