tisdag 21 juni 2016

Söderköping...

Efter flera olika förhinder, så blev det äntligen av ... fototräffen med goda vännen Marie... så himla kul att träffas igen :)
Parkerade mitt i centrum, alldeles bakom Rådhustorget - perfekt läge.

Här hänger tvätten ute ... och brevbärarna har tid för en stunds samtal...
På väg mot kanalen mötte vi rundturståget...
En del fönster är fina på riktigt  - andra fönster är bara på låtsas, men ändå fina :)
Vid kaj en låg en båt från Schweiz ... och mina tankar började förstås genast snurra. Hur åker man med båt från Basel till Söderköping... var tvungen att kolla på kartan när jag kom hem :)
Kommunen har satsat på hängmattor i sommar! De finns lite här och där ... bara att hoppa upp och ta sig en liten paus - med eller utan bok...
 Några grindar såg jag också :)
Är de på riktigt, undrade vi när vi såg blommorna i krukan en bit bort ...
... vilka färger - och jodå de var äkta!

Vi gick runt och tittade bland de gamla husen i Drothemskvarteren, ett område med låga hus, fina trädgårdar, smala gränder...
... en riktigt härlig miljö så här under sommaren med alla blommor...
Sen finns det ju pampiga hus i sta´n också!
Både små ... och stora hus!

Stannandeförbud ... men här måste man bara stanna för att lukta på rosorna ... vilken fantastisk doft - synd att den inte går att förmedla via datorn :)
Om man går förbi en sån här inbjudande port ... 
... ja då måste man ju zooma in lite ... ser mysigt ut :)

Här är vi på väg från kanalen mot Rådhuset ... små trånga gator...
Strax före Rådhustorget, på väg mot parkeringen igen, passerar vi Storån. Det är svårt att förstå hur handelsfartygen kunde ta sig ända hit under medeltiden ... ja, det var väl mer vatten i ån på den tiden, men ändå... 
 Det pampiga huset, byggt 1916 är Stadshotellet... eller f.d. Stadshotellet, numer ombyggt till bostäder.

Så fort den här härliga dagen gick -  dags att skiljas för hemfärd igen...
Tusen tack för en trevlig dag Marie!

Ha det gott!

20 kommentarer:

  1. Verkar som ni hade en fin dag! Den resulterade iallafall i fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Vilken otroligt vacker, fin och charmig stad med karaktär, vilket du verkligen förmedlar i din bildkavalkad. Tror nog att det här är din bästa bildserie, och det säger ju verkligen inte så lite, för alla dina bilder är ju fantastiska. Älskar dagens foton helt enkelt!

    SvaraRadera
  3. Fantastiska bilder från en sommarstad!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder från vår lilla fina stad! Inte har jag tänkt på att det finns så fina grindar. Bilden med gränden ner till Rådhustorget med cyklisterna tycker jag särskilt mycket om.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  5. Åh, vilka underbara bilder! Söderköping är så mysigt!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Söderköping verkar vara en alldeles fantastisk sommarstad av dina bilder att döma! Dit åker jag gärna :D

    SvaraRadera
  7. Underbart. Så himla härligt det set ut, du tar alltid så fina bilder. Ha en skön dag och en kram från mej

    SvaraRadera
  8. Vad mysigt det ser ut! Tror aldrig att jag varit i Söderköping...

    SvaraRadera
  9. Så fina bilder det blev därifrån ! Det är så mysigt där i gränderna. Men vilken fin vovve som är med på bild !
    Ha det gott !
    Kramis från oss ! :)

    SvaraRadera
  10. Jo jag glömde skriva att du har lagt in en otroligt fin header med jättefina, läckra bilder ! Känns verkligen somrigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur jag drog Anki A lapp idag. Ett riktigt Ankiblogginlägg i min stil väntade mig. Dessutom från en av de där städerna som ständigt stått på min Bucket List. Jag funderar också hur de tagit sig dit från Basel. Finns det bara vatten finns det hopp.
      Glad midsommarkram från ett soligt Ystad.

      Radera
  11. Sörping är ett mysigt ställe! Jag var inne på deras museum sist vi var där. Inte så stort men mycket att se och lära! Nä, lunchen slut-plikten kallar några timmar till☺ kram

    SvaraRadera
  12. Vilken otrolig mysig stad. Det här gillade jag. Det ser så charmigt ut där då man tittar på alla fina bilder som du visar. Ett ställe jag skulle vilja besöka.

    Sommarkramar och Trevlig Midsommar

    SvaraRadera
  13. En så fin och charmig stad! Älskar gamla stadskärnor. Misstänker att den schweiziska båten har sin hemmahamn i Frankrike eller Italien. :-)

    SvaraRadera
  14. Vilken idyll! Hoppas du får en fin midsommar.

    SvaraRadera
  15. Ännu en massa fina bilder från mysig miljö.
    Önskar dig en fin midsommar. Så här långt har sommaren visat sig från sin allra bästa sida. Senare blir det nog att jag sitter vid datorn litet mer. Jag tar nästan inga bilder längre - och det är ju synd. Vi hörs. Hälsningar Britt

    SvaraRadera
  16. Härligt med fototräff och vilka härliga stadsmiljöer av olika slag. Själv har jag en förmåga att gilla de små fina husen även om de stora pampiga är fina på sitt sätt. Mysig stad och låter som en mysig dag. Glad midsommarafton på dig!

    SvaraRadera
  17. Söderköping är en vacker idyll!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)