tisdag 14 juni 2016

Guldbagge ... och i väntans tider...

Den gräsgröna guldbaggen är enligt mig betydligt snyggare än filmvarianten!
 Eller vad tycker du?


Det är försommar ... och i morse såg jag den  här dovhinden på vallen nedanför vårt garage - kolla in den magen!
Kalvarna brukar födas runt midsommar, så snart är det dags.
De här gick strax intill - de väntar nog också smått :)

Det är torrt här hos oss... det är knastertorrt i skogen och gräsmattorna börjar bli gula. Skulle behöva vattna, men då vi har egen brunn, så vågar vi inte slösa med vattnet. Vi har hittills aldrig haft problem, men nu sägs det att grundvattennivån väldigt låg...
Aklejorna tycks nöjda i alla fall och blommar för fullt :)
Ormbunkarna vid berget trivs också ...

Har köpt några sommarblommor att plantera i olika krukor... bl.a.  röd Ampelskära, som är ny för mig ... och jag gillar den mycket!

På tal om blommor - vägkanterna lyser riktigt av alla blommande lupiner... vackra ... javisst, men det finns ett stort MEN! Lupinerna är väldigt invasiva och tar överhand på vår inhemska flora som trivs just här. Ängsblommorna som valt just vägkanterna till sin sista utpost, knuffas raskt undan av lupinerna som brer ut sig - trist tycker jag!

Blev därför glad när jag läste om Leksands kommun som försöker agera för att stoppa lupinernas okontrollerade framfart - om du är intresserad så kolla gärna den här artikeln i DT

Tanken var att vi skulle ha varit iväg några dagar med husbilen, men nu blev det inte så ... men sommaren är lång och vi hinner nog det vi ska ändå :)
Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Ja, sommaren är lååång och den har ju precis bara börjat. Vilken fin ny växt du skaffat dig, har aldrig sett en ampelskära innan. Bara nu inte dina hjortar tycker om den, fast de kanske håller sig borta från din trädgård. Aklejorna så fina =) Det är så härligt med allt som blommar nu. Såg en annan sorts liten skalbagge idag, koppar/guldfärgad har inte hunnit slå upp vad den heter än, men fin var den. Den där statyetten de får som pris är ju vedervärdig. Ha en skön kväll och imorgon kanske det blöter på lite i vår torra natur, det är visst tre skogsbränder som härjar här ikring så räddningstjänsten har att göra. Kram

    SvaraRadera
  2. Den där baggen är ju riktigt fin. Det är konstigt ändå med Lupinerna för jag har ett ställe jag vill ha dem på men där vill de inte alls vara..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder! Här finns en växt som är värre än lupinerna - den gula "ryssgubben". Den breder ut sig och förkväver allt annat i vägkanterna! Mysigt med små hjortkid!
    Nu hoppas vi på regn imorgon, för det är ruskigt torrt!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. En synnerligen vacker bagge må jag säja....och jättesöta hjortar..

    Lupiner är också vackra...men det är klart att om de tränger ut allt annat så är det ju inte bra

    SvaraRadera
  5. Den levande guldbaggen är vackrast.
    Lupiner har vi överallt på vår tomt och värre blir det. Jag plockar bort dem men det är svårt. De är vackra när de blommar men om de blir för många så blir de för många...allt behöver balans. Vi försöker hålla efter dem på bästa sätt. Jag börjar klippa bort blommorna innan fröna blir mogna men men....Nå, på vår tomt går det ändå vägen men längs vägkanterna förstår jag att de måste hålla efter dem.
    Också här har vi torrt som fnöske. Vi längtar efter regn.
    Hjortarna är så vackra. Vi har rådjur och de har redan fått sina killingar.
    Kram

    SvaraRadera
  6. JA, den baggen var väldigt mycket finare!

    SvaraRadera
  7. Tycker verklighetens guldbagge är vackrast. Aklejorna är också vackra - njuter också i fulla drag av dem i min trädgård.

    Lupinbilden är tjusig - det är svårt att tycka illa om blomman när man tittar på den. Det är dessvärre många invasiva blommor vi bör se upp med.

    SvaraRadera
  8. Nog för att dovhjortarna är vackra och att du har fotat dem väl, men den där första bilden bör du kunna vinna pris med! Det fotot är helt fantastiskt!

    Lite lustigt är det att alla tolkar min första bild som ett hav. Det är en del av samma å som i bild två, fast på ett forsigt ställe. Tog den med lite längre slutartid.

    SvaraRadera
  9. Alltså dina baggar är ju helt otroligt vackra:-) Å att de höll sig så stilla att du kunde ta så nivskarpa bilder. De visste nog att de skulle figurera på Sveriges i särklass bästa naturblogg;-) Den gröna baggen har jag sett förut, men inte den bruna.


    Är dovhind samma sak som dovhjort? Å hjort gillar jag. Ni har ju potentiella maträtter precis inpå husknuten;-)

    Det där med lupinerna visste jag (såklart) inte. Här finns också många i dikeskanterna, fler än någonsin kan jag tycka. Har alltid gillat dom vackra blommorna. Överlag föredrar jag vilda blommor jämfört med "odlade" varianter.

    SvaraRadera
  10. Baggen är vacker och guldskimret har verkligen fastnat på bild!!!

    SvaraRadera
  11. Alltså vilka fina bilder som vanligt *ler*
    Din bagge är mycket finare *sant* Den är otroligt vacker och fantastiskt att du fick med ögon också.
    Så mysigt att få se Dovhjorten med sin mamma-mage. Brukar du få sed kiden också.
    Ha en bra dag fina vän/ kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  12. Det där priset är nästan en förolämpning mot den "riktiga" guldbaggen. Så ful är den inte i verkligheten. Så spännande nu att det kommer små djurungar. Hoppas du fotar och visar dem här på bloggen. Kram

    SvaraRadera
  13. Otroligt vacker bagge. Och bilden du tog.. Wow! Vilket proffs.
    Lupiner är vackra. Men som du säger breder dom ut sig nått gräsligt mycket och tar över helt.
    Ha det fint! :)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Åh, så vackra bilder hos dig! Nog kommer filmpriset efter i skönhet för visst är det naturliga det vackraste!

    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)