onsdag 8 juni 2016

Vi började med Gränna...

... denna lilla vackra stad dit vi gärna återvänder. Efter en natts god sömn blev det en skön morgonpromenad vid färjeläget.
Lite längre fram på f.m. när affärerna öppnat blev det en promenad till bageriet för köp av frukostbröd.
Den här gamla rallybilen stod vid trottoaren - ville gärna ha en bild framifrån, men då stod det plötsligt en massa folk där och jag vågade inte be dem flytta på sig :)
Var förstås tvungen att gå in till den fina lilla trädgården på väg tillbaka till husbilen - missa inte den om ni är i närheten - en riktig oas!
Just nu blommade irisar, nävor och daggkåpor... och en hel massa annat :)

Frampå dagen åkte vi vidare - målet för dagen var Tidaholm, men på vägen dit gjorde vi en avstickare till Habo kyrka ... absolut värd ett besök!
Framme i Tidaholm parkerade vi mitt emot Vulcanön ... gratis parkering mitt i centrum ... och vid vattnet :)
Vulcanön är ett gammalt industriområde, där man tillverkade tändstickor - numera öppnat för allmänheten och här finns idag Tidaholms museum, en gymnasieskola och lite annat...
En bit bort finns Turbinön... dit kommer man bl.a. via den här bron. Det röda tegelhuset är det gamla turbinhuset som gett ön sitt namn...
På ön finns gamla smedbostäder, en kryddträdgård vackra promenadvägar och en fin kaffestuga... och en bro över till andra sidan Tidan...
Lummigt, grönt och vackert :)
 Härifrån åkte vi till toppen av Ålleberg, varifrån det var en fin utsikt över den odlade åkermarken bort mot Falkenberg.
Här finns ett segelflygsmuseum, en liten camping, en liten restaurang och även en flygskola. Trevligt att se alla olika flygplan...
... och kul att se hur de drog upp segelflygplan nästan som på löpande band...
Ålleberg är ett populärt tillhåll för segelflygare också - också kul att se :)
Här är muséet, maskrosornas naturliga små fallskärmar...
 ... en av startplatserna för skärmflygarna, en liten fin skulptur och så grinden till ett av reservaten.
Vandringsleden jag gick hade klippta stigar genom det höga gräset...
Fin utsikt, som sagt :)
Från Ålleberg fortsatte vi till Åsle tå, som inte ligger långt därifrån. Här har vi varit förr - ett trevligt ställe där man kan strosa runt i den gamla byn och njuta av miljöerna både ute och inne.
Blommor finns det också - både ute och inne :)
 Härifrån åkte vi till den sista övernattningsplatsen... Båtklubbens ställplats i Olshammar ... väldigt trevligt och bra pris - 120:- med el...
Många båtar vid bryggorna ... fina promenadvägar...
En gång av skiffersten gick över gräsmattan bakom Olshammargården... och slutade vid en träddunge - De tolv apostlarna
Tolv lindar planterade i ring... kändes lite mäktig att sitta där inne...

Härifrån åkte vi hem ... och nu är vi hemma några dagar igen för diverse måsten som måste fixas... som läkarbesök för Lasses ögon, mer ved och gräsklippning...
Jag fick en ny smidig batteridriven grästrimmer av yngste sonen ... så välbehövligt och såå snällt!

Ha det gott!

1. underbara bilder....så mycket vackert det finns i Sverige....finns så mycket att upptäcka här

2. Åh Gränna var det längesedan jag besökte. Nu funderar jag på om jag ska försöka ta mig dit i sommar. Underbar reseskildring som vanligt. Det är så kul att upptäcka vårt avlånga land i din blogg.

3. Åh vad vackra bilder!! Min favorit blev den på träden vid vattnet! Såååå fridfullt det ser ut!
    Kram

4. Tack för ännu en rundtur :) Fina bilder!

5. Härlig resa med underbart vackra sommarbilder!

Ha det gott o njut....SommarKram

6. Ny härlig utflykt ni varit på. Till Habo och kyrkan var jag på skolresa en gång på 80- talet.
    Bra med en ny trimmer, hoppas att den är lätt att bära också. Kram

7. Håller helt med Cat. Gränna är en av våra favo byar och på väg till Göteborg brukade vi alltid köra av motorvägen där för att äta lunch och gå upp och nerför kullerstensgatorna för en titt runt det mysiga Gränna.

En kompis till oss flyger ett sådant litet flygplan för att dra upp segelflygarna. Hur spännande som helst. Liksom alla som flyger kites, vilket jg aldrig skulle våga.

Tusen tack för en toppen tur.

8. Så mysig resa och underbara bilder. I Tidaholm har jag släkt som bor. Så Gränna har jag varit några gånger, så mysigt ställe, även Hjo.jättefina platser, finns så mycket i vårt land som är vackert. Kram

9. Jag har slutat skicka efter turistbroschyrer från olika platser jag vill besöka. Jag läser din blogg i stället. Här får jag fina bilder och utförliga beskrivningar och massor av tips. Toppen!

10. Svensk sommar när den är som allra bäst! Kram

1. Håller med dej 100%. Vilka underbara foton! Sommar i Sverige, när vädret
      är fint, är bland det vackraste man kan se. Utsikten fr berget !!!
      Det finns så många fina platser att utforska i det avlånga landet som heter Sverige.

Ruth i Virginia

11. Godmorgon och tack för alla underbara bilder du visar för oss!
    Ha en fortsatt fin sommar!
    Kram Inga

12. Nya bilen är en Citroen C1 och nya kameran är en Canond EOS 700D med 18-55 mm och 70-300 mm objektiv :-)

13. Hej, så mycket trevligt ni har hunnit med att kika på ! Gränna gillar jag skarpt liksom Visingsö, där har vi campat i våra dagar. Det är väl kul att flera i familjen får njuta av husbilslivet! Må så gott och kram från pörtet

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)