fredag 10 juni 2016

Skolavslutning och ett besök i sta´n...

Caspers första skolavslutning ... klart att farmor var med :) 
i Löfstads Slottspark firade
 alla skolbarn i Kimstad - från förskoleklass t.o.m. sexorna - att skolåret är slut och sommarlovet börjar...
Efter en mulen och lite kylig dag sken det upp på eftermiddagen och lagom till det var dags för barnen att samlas på borggården så hade alla moln försvunnit och himlen var så blå som den bara kunde :)
Mycket folk hade samlats och väntade tålmodigt...
... och så kom de på rad med svenska flaggorna vajande i täten. Sjätteklassarna först ... och förskolebarnen sist...
Casper ser glad ut :)
Jordgubbstårta ska det vara en så´n här dag! Mycket sång och musik...
...  och alla som gick ut mellanstadiet fick var sin röd ros :)

Igår hade Lasse tid för undersökning på Ögonkliniken på Kungsgatan... hans optiker upptäckte att han hade grå starr - och nu är det alltså bekräftat av ögonläkare. Operation ... antingen i Norrköping med sju månaders väntetid, eller i Jönköping om tre månader... Lasse valde det senare alternativet...
Medan jag väntade på honom så tog jag en liten promenad från Grytstorget och bort till Visualiseringscenter och Cnema...
Fina stolar utanför caféet :)
Vet inte vad de varit till grejerna på väggen, men hade säkert någon bra funktion en gång i tiden.
 På väggen utanför biografen finns en häftig väggarmatur...
Det är fint vid Strömmen ... och kolla vilken växtkraft hos vildvinet som klänger uppför den höga skorstenen!

Där borta syns drags gamla textilfabrik ... vägvisare utanför centret...
Moa Martinsson på sin plats vid Grytstorget - det var här hon hade sin arbetsplats en gång - eller ännu mer hennes mamma... 
Det byggs nya bostäder - är lite osäker på om det är för studenterna eller för alla...


Så tog batteriet slut - jag brukar alltid ha reservbatteri med mig ... men inte idag!
Tillbringade sedan en timme i bilen  - hittade ingen parkeringsplats, så jag vågade inte lämna bilen ... om någon p-vakt hade vägen förbi... Efter ca en timme ringde Lasse och sa att han var färdig :)

Har fixat det mest nödvändiga för stunden ... kanske blir det en tur med husbilen igen ... kanske redan i morgon. Måste vara hemma senast den 16, då Calle, Lina och barnbarnen vill låna den - och det är klart de får!

Ha det gott!

12 kommentarer:

  1. Skolavslutning är alltid trevligt!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig skolavslutning.
    Jag tycker det är en himla fin tradition att ge ut en röd ros. Det fick min 13 åring också igår når han gick ut sexan.

    Men usch för gråstarr. Bra att han valde det sjukhus som hade kortast väntetid. Sånt där vill man inte gå med längre än nödvändigt.
    Och du fick ju med en himla massa fint i dina bilder! :)
    Riktigt vacker stad!
    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken fin skolavslutning och så skönt att vädret var med på noterna.
    Mindre roligt med Lasses grå starr, men som tur är är operationen rutin nuförtiden. Men sju respektive tre månaders väntetid - suck. Tur att man kan gå hem direkt efter operationen, så då spelar det ju ingen större roll var man opereras.

    Resten av dina bilder är som vanligt helt suveräna och med intressant bildtext.

    SvaraRadera
  4. Den jordgubbstårtan hade fallit mig bra i smaken. Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är det mysigt med skolavslutningar! Jag fick äran att baka tårta till trollungen som slutade förskoleklass i förrgår. Hon ville ha en glittrig tårta, så jag bakade en smidig variant av rulltårta, fylld med jordgubbar och vaniljkräm och på blev det grädde och glitterströssel, men mest uppskattat var nog marsipanbokstäverna som prydde tårtan med ordet: sommarlov. Sen hade jag bakat en Schwartzvaldtårta också, för det är min och pappas favorit och då vart lilla trollungen så betagen i hur jag kunde göra vågig choklad! (med en sporre såklart) Det är många funderingar då man är fyra. Ha en skön minisemester då! Kram

    SvaraRadera
  6. För det första så tycker jag att det är skönt att Lasse slipper till läkare om tre månader. Det är så skönt att de kan fixa gråstarren. Uffe gjorde det för drygt ett år sedan, båda ögonen samtidigt och från att nästan inte ha sett alls så SÅG han. Fantastiskt är vad det är att man kan hjälpa människor med nya linser. En timme tog operationen för två ögon.

    Jag erkänner att det känns i hjärtat på mig när jag ser bilderna från den fina skolavslutningen. Mina egna har också haft avslutning och utan mormor. Det känns inte alls bra men så blir det ibland i alla fall. Jag vet ju att allt var bra och att de hade det fint. Mamma var ju med i alla fall.
    Och tårta hör förstås till!

    Ha en skön litensemester!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. B1 slutade F-klass idag, jag var inte där. Var nere i tisdags och ska på B4´s kalas i morgon, det finns gränser för vad som är befogat att köra... 9 mil enkel resa. Viktigare med "riktiga" skolan känner jag, men med fyra barnbarn på det avståndet lär jag aldrig kunna vara med på allas... Får välja vissa klasser känns det som.
    Att upptäcka grå starr måste vara en bfrielse, det går ju att åtgärda!

    SvaraRadera
  8. Första skolavslutningen är stort! Fint att du kunde vara med på den!
    Men annars tycker jag det har blivit lite väl stor grej det där med skolavslutningar.
    När jag var ung tog man studenten om man gick en yrkesutbildning. Nu tar man studenten bara man gått klart gymnasiet. Och efter gymnasiet får de flesta inget jobb utan behöver vidareutbildning då de sen tar examen.
    Jag har hört att många nu firar skolavslutningen från nian med fest liknande studenten och vissa skolor har det även när de går ut sexan.
    En ros lät däremot fint!

    Gråstarr har visst jag också på gång. Men än ligger det inte inom synfältet så mycket så jag ska bli kallad lite längre fram. Då får vi se hur det ser ut då.
    Tur att de idag är så skickliga på starroperationer! Fort går det och som oftast blir det jättebra nästan direkt!

    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Det är verkligen något visst med skolavslutningar så roligt att du kunde vara med på den! Som vanligt bjuder du dessutom på otroligt vackra bilder :D

    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
  10. Härligt med skolavslutningar!
    Jag hade en gosse som gick ur nian och en som gick ur tvåan på gymnasiet och en som gick ur åttan. Men de bor mellan 12 och 17 mil bort och jag var i Tyskland. Annars brukar jag vara med på någons iaf.

    Jag har opererat ena ögat för gråstarr och vilken skarp syn jag fick! Nu kommer det andra ögat ifråga om någon tid längre fram. Det är underbart att det finns hjälp!

    Fin lördagskväll! Kram ♥

    SvaraRadera
  11. Fredag den 17 är det min tur att få gå på skolavslutning��önskar lycka till med mannen dina ögon. Säger som dom andra, härliga bilder, kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tuffa stolar i olika färger. Undra hur många år det kommer att ta innan det blir ett helt grönt torn.
      Första skolavslutningen. Första sommarlovet. Vilken härlig tid han har framför sig.
      Ryhov i Jönköping ligger ständigt högt i betygen, på tal om skolor. De har haft gott rykte i många år. Bättre också att få det åtgärdat fort. De gör grå starr operationer på löpande band liksom många andra "folksjukdomsåtgärder".
      Om ni ska ut igen hoppas jag att ni får bättre väder än vi har här i söder. Råkallt, grått och regn.
      Kram från inomhusBosse

      Radera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)