onsdag 15 juni 2016

Roligt namn...

... Presentspindel heter den här fina spindeln. Visst låter det fint på något vis :) Tidigare hette den rovspinel, men  presentspindel låter trevligare. Kanske har den fått namnet av att hanen uppvaktar honan med ett nyfångat byte, inslaget i ett nätpaket...
Tyckte hon såg konstig ut ... och det är ju inte så konstigt - hon saknar tre ben! 
Jag är inte så aktiv på FB, men ibland är det bra att snabbt kunna få kontakt med experter på olika områden ... så nu fick jag lära mig både vad det är för spindel och att hon klarar sig alldeles utmärkt utan de tre benen :)
Den här arten tar hand om sin avkomma genom att honan bär med sig sin äggsäck (den vita bollen) och skyddar den med sin egen kropp. När ungarna ska kläckas har hon förberett ett s.k. vårdnät där hon placerar äggsäcken och sedan vaktar hon de nyfödda ungarna i ungefär en månad. Naturen är förunderlig :)

Ha det gott!

10 kommentarer:

  1. Fint foto, men ger den inte lite rysningar i kroppen trots allt. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, inte skulle jag vilja ha denna spindel i present precis. Men jag gillar dina efterforskningar om spindeln. Inte helt fel att ha åtta ben, då kan man ju tappa tre av dom. Lite svårare om man är två- eller fyrbent;-) En fantastiskt fin bild förresten:-)

    SvaraRadera
  3. Fräckt att bara köra på trots vissa försvunna kroppsdelar!

    SvaraRadera
  4. Ja det är den verkligen, bjuder på allt möjligt. Fin bild du fick på denna spindel, kraam

    SvaraRadera
  5. Presentspindel var ett väldigt fint namn! Vi har massor av spindlar här (på utsidan av husbåten, inte inomhus), tydligen gillar de miljön här vid vattnet!

    SvaraRadera
  6. Bilden är jättefin, men även om namnet på den nu är ändrat till presentspindel så är det absolut inget jag skulle vilja ha i present. Kram

    SvaraRadera
  7. Presentspindel... Undrar om Maken eller Yngstas Fästmannen skulle bli glada om de fick en sådan? Hahahaha!

    SvaraRadera
  8. Men wow ännu en helt grym macrobild! Har du nytt macroobjektiv?! Sedan kan jag ju tycka att spindlar är lite för läskiga för att dröja med blicken på ;-)

    SvaraRadera
  9. Halloj.
    Skyndade in till dig då jag läste din kommentar hos mig om ditt spindelinlägg.

    Jättefint kort må jag säga....Men vet du....jag har spindelfobi hahaha.....
    Men farliga är de ju inte. Ja du ser hur man är haha.

    Kram på dig

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)