torsdag 16 juni 2016

The Liebster Award...

Jag fick den här nomineringen av Imelda med bloggen "Livets goda"
Tack för den Imelda!

Med "The Liebster Award" är det meningen att få människor att upptäcka för dem nya "resebloggar"
Regel 1 är att svara på de elva frågorna man fått av den som man blivit nominerad av.

De här frågorna fick jag:

Vem reser du helst tillsammans med, eller reser du helst själv?          
Jag reser helst tillsammans med Lasse, mannen i mitt liv :)

Om ni hade en budget på 15000 och skulle spendera två veckor utomlands, hur skulle resan se ut?
Drygt 1000:- / dag - wow... då kan vi lyxa till det lite och kanske äta ute på restaurang någon gång.
Ärligt talat så är det svårt att svara på frågan - det beror ju liksom på omständigheterna och val av resmål.

Vilken är den mest exotiska platsen ni har varit på med husbil? Berätta!
För oss som bor i södra halvan av vårt avlånga land, så får det nog bli när vi åkte den s.k. "Vildmarksvägen" ... en rundtur på ca. 50 mil - från Strömsund, förbi Gäddede och Stora Blåsjön...
... över Stekenjokk ... 
... via Vilhelmina och Dorotea...
Tyvärr var vädret lite dåligt med kyla, regn och blötsnö, men annars var det en helt fantastisk resa!

Hur många dagar per år är ni på resande fot?
Tror det är runt 60-70 dagar... börjar i april och slutar i oktober. För det mesta åker vi i vårt eget län (Östergötland) och närmast angränsande runtomkring... men ett par lite längre resor blir det varje år ... ibland söderut, ibland norrut... och ibland till andra sidan Vättern :)

Om du får rekommendera en "hemmasemester", dvs en riktigt bra upplevelse i närområdet - vad blir det då?
Närområdet ... då får det bli hemmakommunen Norrköping...
 ... främst för det fantastiska industrilandskapet...
 ... ett område som förr var fyllt med industrier,många olika textilfabriker och ett pappersbruk...
... numer ett område fyllt med museer, restauranger och framför allt den brusande, forsande Motala ström!
Vår närmaste ort ligger i en grannkommun, Finspång ... faktiskt också värt ett besök! Det är otroligt fint vid det gamla slottet med en stor park...
 ... och ett jättefint orangeri...
Linköping, länets största kommun har fina "Gamla Linköping!
... och Flygvapenmuséet, förstås!

I övrigt är hela Östergötland värt ett besök - Göta kanals östra del går genom hela länet och är värt att följa från Motala till Mem - eller tvärtom :)
Vid den gula stjärnan,  där bor vi ... Lasse, jag och katten Sixten :)

Vilken är din favorithuvudstad?
Budapest! Där har vi varit ett par gånger, men det var innan vi skaffade husbil. En fantastisk stad som har allt!

Vad äter ni helst när ni är ute och reser?
 Gärna grillat - i alla fall något lättlagat, korv eller en god köttbit eller fisk med alla tillbehör i ett foliepaket...

Vilken är den bästa upplevelsen ni haft på en resa?
Svårt att välja bara en bra upplevelse ... men att vara på resande fot och träffa trevliga människor och uppleva vackra och intressanta miljöer det är varje gång för sig en trevlig upplevelse. 

Vad driver dig att lägga så mycket tid och energi  på bloggen?
Det undrar jag själv också ibland ... från början var det meningen att bara vara en slags dagbok med bilder för oss själva och familjen. Efterhand har det blivit ett sätt att kommunicera med en hel massa härliga bloggvänner och även ett sätt att få visa en del av alla mina foton...

När ni inte reser med husbilen, hur reser ni då och varför?
Numer reser vi inte alls utan husbilen - till viss del beroende på Lasses svårigheter att gå...

Berätta om ett tillfälle eller resa när allt gick fel.
Tack och lov ... ta i trä ... men det har inte hänt än, inte än - inte att allt gick fel, men en av de första gångerna vi stannade på en camping så blev det skyfall och vi var tvungna att få bogseringshjälp
 och en höstnatt med flera minusgrader stannade cirkulationspumpen och det blev isande kallt ... det är nog de saker jag minns...

Regel 2, innebär egentligen att när man kommit så här långt så är det meningen att man ska nominera 5-11 andra resebloggar som man tycker ska ha utmärkelsen, men när jag ser vilka som redan fått utmärkelsen, så ser jag att de flesta av mina resebloggande vänner redan varit med, så den sista delen hoppar jag över. 


Ha det gott!

14 kommentarer:

  1. Vilka bra svar och vilka fantastiska bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Fin reklam för Östergötland och du det där slottet måste jag titta närmare på, tack för tipset! Underbara bilder du är så duktig med kameran! Idag kom då regnet som vi väntat på! Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera
  3. Du är bra på att visa upp fina platser!

    SvaraRadera
  4. Mysigt,kul och fina bilder, trevlig kväll kram

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara bilder från såväl när och fjärran!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Värkligen vackra platser du visar upp. Lite tips å så skadar inte.

    Ha en jättefin kväll och kram.

    SvaraRadera
  7. Den award är du väl värd. Kolla bara det här inlägget med alla fantastiska bilder då vet du och alla som läser varför du fick den:-)

    SvaraRadera
  8. Vilka fantastiska bilder! Blir nästan sugen på husbilslivet, men jag är ju så hemkär.... och mina katter....;)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Precis min tanke BP, så bärd! Tack för fina tips och bilder Anki! Via telefonen gick det kommentera 👍

    SvaraRadera
  10. Härlig berättelse med fina foton!

    Ha det gott....Kram

    SvaraRadera
  11. Den utmärkelsen är du verkligen värd. Jag har alltid tyckt att din blogg är bättre än den bästa turistbroschyr. Kram

    SvaraRadera
  12. En så otroligt passande utmärkelse! Grattis :-)

    SvaraRadera
  13. Vad kul att du också hakade på den här utmaningen och roligt att läsa dina svar! Fina bilder från orangeriet och Gamla Linköping!

    SvaraRadera
  14. Det var ett bildinlägg som heter duga!!! Wow!
    Jag fäste mig särskilt vid vildmarksvägen, för just där och runtom åkte min salig man och jag med bil och husvagn 2002. Sedan åkte jag där med Inlandsbanan och buss för 3 år sen. Underbart!
    Och dina Norrköping och Linköpingsbilder är så vackra och jag har också varit där, t.o.m. övernattat några gånger!
    Grattis till awarden ♥ den var du väl värd! Kram!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)