onsdag 19 november 2014

Var är solen?

Suck... ja inte är den här i alla fall.
Det känns som det var länge sen vi såg till ens en enda strimma sol,
men det var bara en vecka sedan vi hade denna fina soluppgång...

... och solens bleka strålar letade sig ner mellan trädens grenar...
... även om det bara var för någon timme.
Vill man se mer av en blå himmel då får man kanske ta flyget...
... eller ta en titt i  bildarkivet  :)
 Minnas vårens första tur med husbilen och längta till nästa vår...
Minnas försommarens intensiva grönska...
... och solglittret i ogräsets frön som flyger iväg...
Minnas blommorna som lyser som solar...
... och hästarnas smågnabb i hagen...
Så tillbaka till verkligheten... 
... där skottkärran väntar...

... liksom komposten...
Dags att tömma hushållskomposten...  det gör vi en gång om året.
Vi har två öppna trädgårdskomposter som byter plats med varandra för efterkompostering... och där i den som ska ligga till nästa höst, där hamnar hushållskomposten...
Vet inte om jag gör rätt, men det funkar bra...

Från det ena till det andra... jag upplevde något konstigt häromdagen...
Vägen hem är smal och krokig och efter den senaste tidens regnande så är vägkanterna mjuka, så när jag såg två billyktor blinka till bakom nästa krök så stannade jag och väntade... och väntade...

Ingen bil dök upp... och nu kan jag inte få det ur mitt huvud... Såg jag i syne? Ingen bil... inget annat fordon... inte ens någon gående... ingen alls. Jag mötte ingen och kom inte ifatt någon...
Hm...

Ha det gott!


19 kommentarer:

  1. Ny headerbild *vacker*
    Underbara bilder som alltid och jag njuter fullt ut *tack*
    Du får in så fint ljus in dina bilder ... men jag har sagt det förr och jag säger det igen ... du har blicken för att fota *tumme upp*
    Någon måste ha varnat dig med dessa billysen. Klev du ur och kollade om något djur hade gått över vägen? Tror att du fick ett varsel om en fara och tur att du väntade medan detta något passerade/ kram

    SvaraRadera
  2. Ja, solen är inte här heller. Vilken underbar bildberättelse! Om jag bara skulle spara bilder som var i klass med dina, skulle mitt bildarkiv vara väldigt tomt. Låter kusligt med de där ljusen. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag läste i dagens tidning att årets november är den solfattigaste sedan man började mäta. Däremot är Kiruna nästan ikapp sitt solrekord. Det är dem väl unt.
    Så fina bilder. Den med soluppgången, den med ljuset mellan träden, den med ogräsfröna, den med ... ja allihop.
    Vilken underlig upplevelse med ljusen!

    SvaraRadera
  4. Och inte är den här heller...suck. Saknar den sååå...Men du ger mej energi för att orka till våren med alla bilder och din berättelse, för visst är det väl så, efter julen kommer våren ganska snart...?? Januari och februari kan vi väl hoppa över? Bilderna från skogen och tidig morgon med solstrimmor ger ju även lite hopp om att denna årstid kan ha sina ljusglimtar. Vackert!!
    Men bilen?? Vart tog den vägen?? Kanske någon mening med att du skulle stanna till vid vägkanten, och...ja resten får vi väl aldrig veta, möjligen ana.
    Du är duktig det där med komposteringen. Har funderat länge på att skaffa en varmkompost så det blir en riktigt kretslopp, för jord går det ju åt här...Ja visst ja, blommor skulle jag ju dra ned på...men ändå, för miljön. Jorden får bli en bonus då.
    Ha en skön fortsättning på dagen, har ska jag tvätta av en skitig (men lycklig) hund efter sorkjakt...
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Fina bilder,ja kommer inte solen fram får man åka dit den lyser !!

    Ha det så gott ändå/Kram

    SvaraRadera
  6. Ingen sol här. Växjö hade haft en soltimme i november, det är inte mycket! Dina bilder lyser däremot upp! Konstigt med billysena, var glad att du stannade iaf, det hade säkert någon betydelse!

    SvaraRadera
  7. En spökbil, ja de var en sån du såg :) läskigt sånt där men något måste du ju varit så jag gissar på ett spöke.
    Härliga minnesbilder, de lyser upp, ja för här har solen inte heller visat sig på några dagar, dagarna är som om de skymde ute. Trist, blött men fortfarande ganska varmt.
    Ja nu kan vi bara längta o vänta på nästa vår.
    Kramiz

    SvaraRadera
  8. Man får verkligen leta efter solen den här årstiden... jag såg en snabb skymt av den idag ;) Men vi ska ju snart rulla söderut! :)

    SvaraRadera
  9. Ingen sol här heller...... Märkliga saker man ser eller hör ibland, sånt som inte finns, eller????
    Må så gott i grådiset!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Du skulle nog stanna bilen, för längre bort korsade nog någon vägen, och denna någon var nog inte nådig att köra på. Det var många nog i den meningen, men spekulera kan man alltid.
    Jag låter min sommarstuge-kompost, bestående av hushålls- och trädgårdsavfall eftermogna i behållaren (har en likadan som din). Till våren får trädgårdsland och rabatter den halvförmultnade komposten. Den är full av näring fortfarande och maskarna och gråsuggorna, trivs i landet. Det finns många bra kompostböcker, men Allt om kompost av Ingrid Olausson och Kompostboken av Ken Thompsen, har varit mina rättesnören i många år.
    Jag vill också se sol - NU!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Ja, nu vet Du hur jag har det. Jag menar det där med billyktorna och så bilen som aldrig kom. Kunde vara ett ufo...Tack för alla dessa vackra bilder!/Lilla gummann

    SvaraRadera
  12. Nu hade vi några enstaka solminuter igår, men jag måste säga att jag hellre kollar in dina härliga somriga bilder, speciellt den med storkarna (?).
    Kompost - nja, känner nästan lukten där;-)
    Du har kanske en hemlig stalker därute på landet eller så var det hund-/kattögon som lurades med dig.

    SvaraRadera
  13. Ja inte är solen här heller. Men vilken underbar soluppgång ni hade förra veckan. Tack också för de härliga bilderna ur ditt arkiv!

    SvaraRadera
  14. Lika grått och råkallt har det varit här sista veckan men det snöar inte i alla fall. Konstigt med ljusen, ibland händer saker man inte kan förklara. Så är det bara. Kanske ett ufo, vad vet man?

    SvaraRadera
  15. Ingen sol i Uppland heller....
    Tack för fantastiska bilder som piggar upp i November-rusket!

    Allt gott!
    Annica

    SvaraRadera
  16. Såg just i kväll på vädret, det är fler än vi som saknar solen, det är ju inte klokt. Jag har jämt sagt lite dåligt väder får man tåla, det är bara att bita ihop. Förlåt mig för det, jag har också tröttnat på detta jä la väder. kram från Hajan

    SvaraRadera
  17. Här är solen ! - Ja det är faktiskt sant att vi har haft några timmar sol i dag ! Man blir glad så länge den orkar sej upp över horisonten, för snart gör den ju inte det...Men sen så vänder det !
    Som vanligt bjuder du oss på underbart vackra bilder och det är tur att man har foton att titta på, för man glömmer så himla fort !
    - Dom ljus du såg, var säkert nån av dina skyddsänglar som ville varna dej för nånting där framme...Kanske ett djur som skulle över vägen.
    Det är vad jag tror !
    Ha det gott i mörka november, och snart kommer säkert solen till er också !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  18. hej anki <3
    som alltid så njuter jag när jag tittar på dina underbara bilder <3 vilken otroligt vacker bild på soluppgången och med gärdsgårdsstaketet och morgondimman....såå vackert <3

    men det där ljuset var mystiskt du... förstår att du blev väldigt undrande ... men som anneli ovan har skrivit...det kan mycket väl vara så att någon varnade dig....tro mig....det är absolut inte omöjligt <3 jag har själv varit med om en varning...men den var i form av en klar och tydlig röst inom mig, och då blev ja räddat ifrån att köra på ett rådjur. jag är mycket tacksam för den varningen <3
    hoppas du mår väl <3 varm kram från anna

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)