lördag 29 november 2014

Lördagstema - Lycka

Sista lördagen i november, Spanarens sista ord för den här gången... och ordet är Lycka.
Tack för kluriga, luriga ord :)

Första tanken var att det här är mycket lättare än förra veckan... men vid närmare eftertanke så är det inte helt enkelt den här gången heller.
Först... vad är lycka?
Om man googlar på ordet lycka kan man läsa detta i Wikipedia:
  • Lycka är en känsla av varaktigt välbehag... ett av kroppens belöningssystem... det är inte ett mått på framgång - en framgångsrik person behöver inte vara lycklig.
  • Lycka är något man finner i sig själv, genom att vara nöjd över den man är och det man har.
Min lycka är att få bo här i vår lilla röda stuga i kanten av skogen... och att vi har varandra... jag och Lasse... fortfarande lyckligt gifta efter 37 år.
Friheten att själv bestämma sin dag... det är också en slags lycka... 
 Lycka är att vi har våra älskade barn och barnbarn i närheten...
Lycka är att ha blivit utvalda av Sixten... han adopterade oss och flyttade in :)
Lycka är att ha naturen alldeles inpå knuten... och att fritt kunna ta av vad naturen erbjuder...

Lycka är också vår husbil som är flitigt utnyttjad under somrarna.
Lycka är att ha vänner med samma intresse :)
Lycka kan också vara:
  • en jaktterm vid harjakt - en manöver haren gör för att fly...
  • ett musikalbum från 1970 av Björn Ulvaeus och Benny Andersson...
  • en mindre åker eller äng...
  • en by i Leksands kommun.



I december är det Petta som bestämmer vilka ord vi ska blogga om... och de hon valt är dessa:
Dråpligt
Surrogat
Förr i tiden
I handen

Om du vill se vilka fler som är med och bloggar på lördagarna... eller kanske vill vara med, då kan du titta under fliken Lördagsbloggare högst upp, under headern.

Önskar er alla en fin adventshelg!

14 kommentarer:

  1. Jättefint summerat av vad Lycka kan innebära!

    Ha en fin Adventshelg/Kram

    SvaraRadera
  2. Så fint!! Det är ju precis det som är lycka. Att ha varandra och kunna göra saker som man tycker om, att bo tryggt och det andra du skriver om.
    Jag ska fundera på de olika temana. Jag har så dålig fantasi numera att jag kan inte hitta på något att skriva om. Då är det bra att få uppslag. Och det är roligt att se vad andra kommit på på samma tema. Trevlig adventshelg!

    SvaraRadera
  3. Du beskriver många saker som man blir lycklig av och de flesta sakerna är sådant som inte kostar enorma summor. Jag tror att det är den största lyckan, för då är det saker som de flesta av oss kan ha. Ha en mysig advent.

    SvaraRadera
  4. Ja, jag håller med! Jag kände ren och skär lycka igår, bara vi närmade oss Smultronstället. Det blåste isvindar, haglade och regnade, men oj vad lycklig jag kände mig!

    SvaraRadera
  5. Satt som du i morse och funderade på lycka och kom också underfund med att det var svårt att skriva om.
    Lycka bara är ;.)
    Fina foton som vanligt och den blå frostiga blomman med det där lilla rosa *wow* Barnbarnen helt naturliga i det de gör *wow* Som förr så vet du att jag njuter av alla dina foton *lycka* /kram

    SvaraRadera
  6. Din utläggning om lycka är ju klockren! Lycka är ingenting generellt som vi alla känner, utan en helt individuell känsla. Å just det förklarade du perfekt - som vanligt med suveräna bilder. Å din svampsamling skulle jag gärna vilja sätta mina tänder i just nu - mums!

    SvaraRadera
  7. Hej, så fint du skriver och reflekterar över ordet lycka. I år har jag inte hittat så mycket sånt, men det beror bara på att det jag upplevt som olycka och sorg stått i vägen. För visst har jag lycka där innerst inne, i form av barn, barnbarn, och mina älskade djur. Goda grannar och vänner fullbordar bilden av att jag faktiskt inte behöver tycka synd om mig själv. Men ibland känner man sig liten, misslyckad, otursförföljd o även den känslan är okej, bara den inte tar överhanden.
    Nu ska jag snart iväg till ett julskyltningspass på loppis, har tittat på skidtävlingarna, men gillar fortfarande inte sprintlopp! Roligare imorgon hoppas jag...
    Trevlig första advent och kramen från pörtet

    SvaraRadera
  8. Du beskriver lycka alldeles utmärkt! Med små fina ting i vardagen.
    Ha nu en trevlig första advent!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Lika fina bilder som vanligt....känns som om jag skrivit de orden tidigare.....men så är det. Underbara bilder på barnbarnen. Alltid lika spännande att få se och läsa din blogg.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Så goa barnbarn! Ditt "lyckaliv" är ju ... just det lyckligt :) Gott gott Anki - den där frostiga bilden är så en bli lycklig ju :) tack o tack kram

    SvaraRadera
  11. Så underbart du beskriver lycka , trevlig första advent på dig :) // Anita :)

    SvaraRadera
  12. Sällar mig till de andra som tycker att du skriver så fint! Kul, vi har också varit gifta ungefär lika länge, 38 år. Det är verkligen lycka att man lyckats hålla ihop så länge och fortfarande har så trevligt.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Grattis till Sixten! Han ser ut att vara noga med vad han väljer för familj! Och grattis också till ett välkomponerat lyckoinlägg!

    SvaraRadera
  14. Tack för att vi fick dela din lycka !
    Håller med dej till 100 % att verklig lycka kan man bara finna inuti sej själv när man har insett vad som är viktigt i livet !
    Varma kramar till dej och en önskan om en mysig adventssöndag !
    / Anneli

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)