lördag 1 november 2014

Lördagstema - Skuggor

Ny månad betyder ny värd för oss Lördagsbloggare och nu i november är det Spanaren som ger oss orden :)
Första ordet är Skuggor.

Skuggor kan vara av många olika slag och kan tolkas på såå många sätt... någonstans måste man bestämma sig... och så här går mina tankar...

Man kan lämna det mörka... åka från skuggan mot ljuset...
En skugga av mig själv... på väg någonstans...
... med svampkorgen i min hand...
Tre tallar... som precis som jag, njuter av den tidiga morgonen när solen just gått upp...
... tror hönorna känner samma sak... eller också är de bara sugna på frukost :)
En del skuggor är kanske lite skrämmande...
... andra är njutbara, som skuggorna av trädets löv som leker mot den solbelysta väggen, samtidigt som de rasslar i den varma sommarbrisen...
... eller den ensamma bänken på stranden... skönt läge i skuggan...
... eller skogen, som ger den skönaste skuggan en vacker försommarmorgon...
I skogen med det sköna ljuset... i skuggorna av de höga träden, där hämtar jag min energi... min kraft... och min lust till livet, som ibland förmörkas av en annan slags skuggor... de mörka, de smärtsamma till både kropp och själ... de man helst vill glömma.

Fler tolkningar på ordet finns hos de andra Lördagsbloggarna...

Önskar er alla en fin helg!

30 kommentarer:

  1. Prima! Läs min kommentar på förra inlägget!
    ;) kram

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder! Varför tävlar du inte med den underbara tallbilden (sista bilden) i ljus och mörker *underbar* Spindelbilden gillar jag också. Du är duktig på att fota och få fram många detaljer. Tack för att jag fick se och läsa/ kram

    SvaraRadera
  3. Skuggan från den där gröna spindeln blev ju verkligen ruggig!!!

    SvaraRadera
  4. Jag var förberedd på vackra bilder, men du överträffade igen. SÅÅ fina. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Anki, jag tror att du överträffat dej själv idag !
    - Magiskt vackra bilder ♥
    Och visst är det i naturen man hämtar sina krafter och "tankar" upp positiv energi...Skulle nog börja förtvina inombords om jag inte fick ta mina skogspromenader.
    Varma kramar / Anneli

    SvaraRadera
  6. En otrolig massa fina bilder. Jag fastnade inte bara för skuggan med tallarna utan även diset. Insektsbilden kunde vara reklam för en skräckfilm. Ljuset i skogen är makalöst vackert. Känns som man kan gå in i bilden. Du är expert. Kram

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder som alltid!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder - allra mest fastnade jag för sista bilden. Helt ljuvlig.
    Go helg
    Kramiz

    SvaraRadera
  9. Tänk va skuggor kan åstadkomma,jättefint!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  10. Hönornas skuggor var ju bara för sköna!
    (Nog för att alla skuggorna var fina, men de gav något extra)
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Går man in på din sida så får man verkligen se fina bilder. Du fångar skuggorna så fint. Sista bilden är lite trolsk och passar bra nu så här i Halloweentider.

    SvaraRadera
  12. Underbara skuggbilder allihop, men mest gillar jag spindelskuggan :-)

    SvaraRadera
  13. Bilden av skogen var helt makalös och jag känner igen mig. Skogen ger ro och harmoni och en liten gnutta spänning för man vet inte vad som döljer sig i skuggorna. Vilka bilder. Du är banne mig bäst

    SvaraRadera
  14. Läckra bilder! Gillar verkligen skogsbilden!
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Kul & Annorlunda tema & Bra bilder som vanligt. Kram

    SvaraRadera
  16. Så fina tolkningar av skuggor. Den sista bilden är rent magiskt vacker.
    Ha en skön fortsättning på helgen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  17. En underbar sista bild, så skön och stämningsfull. De andra också fina, förstås:)
    Också här hittades rasben;)
    Ha en fin fortsättning på helgen!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  18. Underbara skuggbilder. Motljusbilden sist är förtrollande vacker! Jag lyckades inte hålla mobilen bara med en hand när jag tog "min" skuggbild - jättekul med skuggväskan!
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
  19. Alltså - om jag får välja, vilket jag ju såklart får;-) så är skuggan på spindeln - eller rättare sagt hela den där gröna spindeln - så himla bra. Har ingen spindelskräck, men blir hysterisk vid åsynen av annat småkryp.
    Å sista bilden för mina tankar till Robin Hood och Sherwood. Bilden är fantastisk!

    SvaraRadera
  20. Sista bilden i skogen ÄR bara för vacker med sin Magi och nästan lite trollskt. Min fantasi sätts igång!
    Kram.

    SvaraRadera
  21. Mysiga, mystiska och härliga bilder.. Just den med skogen gillade jag speciellt mycket.. Lite trolskt med dimma.. En plats jag skulle vilja vara och hämta kraft.
    Hoppas du haft en härlig helg.
    Kram från en Annci till en annan ♥

    SvaraRadera
  22. Tolkning med djup. Nu har du ju skämt bort mig nåt alldeles förskräckligt med fina bilder varje gång jag tittar in, så även denna gång. Trots detta är det två som talar alldeles extra till mig, jo det är tallarna och skogen!
    Ha det så fint
    Anette

    SvaraRadera
  23. Fina bilder!
    Skuggor är spännande. Skogsbilden tilltalar mej mycket, skogstroll som jag är... ;)

    Ha det gott!
    Annica

    SvaraRadera
  24. Så vackra bilder! Gillar särskilt den med de tre tallarna och den i skogen men även den första bilden gillas, både för djupet och för att man ser en Scania.=)

    SvaraRadera
  25. Jag gillar alla dina bilder, men det är inget nytt under solen för mig. Däremot hade jag ingen aning om att Anki var en jätte. Det var en värre upptäckt än spindelskuggan. :) Hoppas det är okej att kommentera trots att jag lever solo i Bloggvärlden och inte är med i någon klubb. Kram Bosse Skugga

    SvaraRadera
  26. Hej, hoppas ni hade en riktigt trevlig danskväll! När dansade jag senast tro? Minns inte ens årtalet, får väl skaffa mig en danskavaljer som är bilburen till sommaren...
    Så många fina skuggor du har hittat. Jag brukar lite då och då märka när jag tittar på knäppta kort att jag fått med min egen skugga, många foton är ju mer ögonblicksbilder på djuren och då hinner man liksom inte ställa in fokus så mycket utan man bara hoppas få med dem så uttrycksfulla som möjligt.
    Mörkaste november är en tung månad, jag hoppas faktiskt på kyla och snö..
    Kramen

    SvaraRadera
  27. Haha, nu tror du jag är knäpp eller hur, du har väl inte varit och dansat heller. Det var en annan bloggvän jue, ursäkta en lagom förvirrad tant...

    SvaraRadera
  28. Tack för att vi fick se de många fina, "skuggfulla" fotona.

    SvaraRadera
  29. Vad häftigt med alla skuggorna på dina bilder.. Det är ju en sån naturlig sak att man sällan tänker på att de finns, de där skuggorna..

    Kram Maidi

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)