söndag 9 november 2014

Lördagstema - Nyttigheterna

Ett klurigt tema från Spanaren den här veckan... ordet är Nyttigheterna.
Först tänkte jag... nyttigheter... det är väl nyttig mat, vitaminer, motion o.s.v... som vårens första nässelsoppa...

... frukt...


och kanske extra C- vitaminer...

... potatis, vars nyttighet  är omtvistad...
... fullkornsbröd...
... ägg...


... och en hel massa annat ätbart, som också ingår bland nyttigheterna.

Nu finns det ju annat än sånt man äter, som också känns som de platsar här bland Nyttigheterna... åtminstone för mig.
Naturupplevelserna... mycket nyttiga för mitt välbefinnande...
Gamla hantverk känns också som nyttigheter att föra vidare till kommande generationer... som att binda en gärdesgård...
... eller fläta en man snyggt...
Barnbarnen... viktiga Nyttigheter i mitt liv...
Och vännerna...visst kan väl de också räknas till Nyttigheterna?! Både gamla och nya vänner... ingen nämnd, ingen glömd :)

 Blev lite sen med mitt Lördagstema... men så här blev det :)
Fler Lördagsbloggare och kommande teman finns under en egen flik högst upp. Besök gärna de andra deltagarna och se hur de tolkat veckans tema.

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder och underbara ord *wow*
    Vissa bilder ser ut som målningar ... har du förstorat något av din fina bildkonst?
    Bra inlägg som har allt och ett bra tema får jag säga även om jag hittade på det själv. Ingen av oss alla är ens i närheten av någon annans tankar *bra* Ren njutning att få läsa och se hos alla /kram

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen en massa nyttigheter både för kropp och själ. Jag hade också tänkt på det ätbara först, men det andra är ju väl så nyttigt. Fina bilder är säkert nyttigt att titta på. Så jag suger i mig!

    SvaraRadera
  3. Mat är nog det man automatiskt tänker på när det gäller nyttigheter. Dina fina bilder visar att det finns mycket mer än så, och jag instämmer helt i ditt val av nyttighter. Kram

    SvaraRadera
  4. Visst finns det många olika saker som är nyttiga, och ofta handlar det ju om balans tänker jag. Jag jobbar ju med mat och motion (på Karolinska Institutet) och det är ju en del i det hela, men behöver förstås vara i balans med annat i livet! Och potatisen platsar utmärkt skulle jag säga! :)

    SvaraRadera
  5. Det var också nyttigt för välmåendet att se alla dinafina bilder!

    SvaraRadera
  6. Så vackert du tolkar nyttigheter!! Älskar ditt berättande, du borde skriva, ja du vet vad jag menar. Men du glömde en sak när det gäller dessa nyttigheter...fredagen i Julita, och då menar jag allt det goda vi åt, det var nyttigt!! För själen...
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Så sant! Nyttigheter behöver verkligen inte vara sånt som man stoppar i magen!!
    Det man "stoppar" in i själ och sinne är minst lika nyttigt och viktigt!

    Ha en fin söndag!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  8. Så jättefina bilder och mycket matnyttigt som sagt!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  9. Jeg er så umåtelig glad for dine bilder!
    Sånn er det bare og det er ikke så bare :)
    Tusen tack!
    :) kram

    SvaraRadera
  10. Härliga, nyttiga bilder!!!!!
    Ha en fin fortsättning på söndagen!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Bildmässigt är det nog ett av dina bästa inlägg ever måste jag säga!
    Tycker alltid att nyttig mat är sådant som inte smakar gott, men när jag tittar på dina fantastiskt arrangerade bilder så får jag t o m ner nässelsoppan - tror jag;-)
    Åsså skrattade jag gott åt dina potatisar med skott. Å arrangemanget med äggen är så otroligt läckert!

    Ett helt suveränt inlägg med andra ord:-)

    SvaraRadera
  12. Hej, men kära nån så mycket godsaker du serverar idag. Ska man tro på dina bilder så är alla nyttigheter goda! Och vet du, utan potatis stannar Paula!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Jag gillar nässelsoppa, men inte enkelt att hitta råvaran när man bor i ett samhälle. Kram

    SvaraRadera
  14. Ja tänk vad mycket nyttigheter det finns, både ätbart och ögonens nyttiga fröjd.
    Frisk luft och rent vatten är också mkt nyttigt.
    Självklart barnbarnens nyttiga kramar och pussar som gör gott ända in i själen.
    Bara att sitta och hålla någon gamling i handen, gör nytta och välbefinnande för oss bägge.

    Varm kram/ Eva

    SvaraRadera
  15. Jag väljer också väldigt gärna naturupplevelserna som bland dom mest nyttiga, det ger sån näring åt själen och då mår hela kroppen bra. Fast det andra behövs ju också, väldigt mycket!
    Vackra bilder.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  16. Så många kloka och vackra nyttigheter! barnbarn och vänner hör nog till det nyttigaste som finns! Och naturupplevelser, såklart. Vilka fina bilder!

    SvaraRadera
  17. Javisst är barnbarnen bland de största nyttigheter som finns. Man blir en helt ny människa när man har varit tillsammans med dem en tid.
    Jag njuter av dina fantastiska bilder!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  18. Vilken trevlig utflykt med Totte! Affären såg helmysig ut! Hyllremsor, när såg man det senast?
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  19. Så mycket nyttigheter av alla slag. Dina naturbilder är som vanligt alldeles underbara.
    Önskar dig fin vecka
    Anette

    SvaraRadera
  20. Så många vackra bilder på saker som är nyttiga på sitt sätt. Ljuvliga höstbilder!

    SvaraRadera
  21. Så många viktiga och nyttiga saker du visade på.
    Jag kikade in för att se vad du hade fotat när du var med Rigmor på utflykt i helgen,
    men jag får göra ett nytt besök.

    Ha d gott Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  22. Nyttigheter för själen är inte de minst viktiga och finns ofta i hastigt förbiilande ögonblick, i vackert hantverk och i en kram från ett barn!

    SvaraRadera
  23. Många och fina nyttigheter bjuder du på. Dem för själen är nog trots allt de viktigaste; det spelar ju inte någon roll hur nyttigt man äter och hur länge man lever om man inte kan njuta av livet.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)