söndag 23 november 2014

Glöggdags...

... ja inte riktigt än, men om en vecka är det ju första advent och DÅ är det dags :)
Vet inte om någon minns, men jag gav er ett recept förra året... lätt att göra och ganska gott... här kommer det igen för den som vill prova  :)
Det har varit mycket den här veckan... bl.a. träff med Fotoklubben... med ateljéfoto... och där har jag mycket att lära... vet inte om jag vill, men det var kul att prova på :)
Fotokompisen Mats testade och modellerna ställde upp med stort tålamod :)
Besök av barnbarnen och besök av rådjuren... bara ett fastnade på bild...
Lite för mörkt och genom fönstret... inte så himla bra, men det syns vad det är i alla fall :)
 Idag fick jag nästan en chock, när solen plötsligt glimtade till... ut för att få bevis...
Dags att hissa upp ljusen i flaggstången...
 Gott om grankottar... 
... och årets allra sista ros...
Så tog batteriet slut... snabbt in för att byta... och när jag kom ut så... ja, då var allt som vanligt igen. Ingen sol... bara grått...
Tog i alla fall en promenad och tänk... det blommade fortfarande en del... baldersbrå och rölleka... och en ensam gräslöksblomma :)
Ser du speglingen i droppen?
 Matsvamp är inte aktuellt längre om man nu inte är väldigt förtjust i trattkantareller, för det finns fortfarande en del... jag tycker det roligare med svampar att fota istället :)
Laxskivling, vintermussling och en pytteliten som jag inte känner igen...
Som sagt bara en vecka till första advent... sen rusar det snart iväg till jul och snart vänder det... och det blir sakta ljusare igen :)
Nu ska jag provsmaka årets första julglögg :)
Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Fina bilder igen. Kan de lära dig ännu mer på fotokursen?
    Hur vilda barnbarn har du, när du bara lyckades fånga rådjuret på bild. Men den bilden lyckades du väldigt väl med.
    Annat fint som tydligen också finns fortfarande.
    Även här glimtade solen fram en stund. Då tror jag att vi fått ihop nästan tre timmar sol i november. Fast jag vill inte klaga, jag tycker november ska vara litet grå så där.

    SvaraRadera
  2. Hej Anki, att fotografera är mkt kul, men mycket svårt särskilt porträtt, men vad jag sett hittills är du mkt kunnig i detta ämnet, tycker jag.
    Men även en proffs fotograf tar inte alltid de bästa bilderna, sen beror allt på betraktarens ögon. Jag tycker att du med flera är mycket duktiga att se helheten i bilderna, för att då vara 'vanliga fotografer', om du förstår vad jag menar. Men sen är det alltid kul att få utveckla sig och lära sig mera, om man så önskar. Att sedan få träffa andra i samma intresse och få olika tips och idéer blir aldrig fel.
    Dina svamp bilder gillar jag skarpt, man kan säga att svampar kan vara lika fina som blommor, det är ju en smaksak också.

    Jag (vi) har haft så mycket att 'stå i' dessa sista veckor plus att en grävfirma klantade sig med våran tele - dator kabel så vi var utan kommunikation men yttervärlden *fniss* i över en vecka, mkt frustrerande. Ska läsa ifatt mig på alla inlägg, för det vill jag ju.

    Ja advent står för dörren oj oj, men i år ska vi ta det mkt lugnt med allt julpyssel, vi ska resa bort nästan hela december, känner vi behöver det. På julafton kommer vi hem direkt till ett dukat julbord hos dottern Maria, man kan göra lite annorlunda något år för fler jular kommer väl.

    Ha en skön söndag och vecka, kram/ Eva

    SvaraRadera
  3. Det är rätt fantastiskt att det fortfarande finns vilda blommor ute i naturen. Såg några prästkragar och en hel del rödklöver idag på min promenad. Och på vår innergård har en (1) stycken lavendelblomma slagit ut. Men vi går mot bistrare tider varnar de för i tidningarna. Den som lever får se. Underbara bilder du visar som vanligt.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  4. Vi hade sol på förmiddagen går, sen blev det snabbt grått igen. Det går fort... Idag grått, småregnigt och blåsigt. Skönt att se fina bilder då!

    SvaraRadera
  5. Vilka söta svampar du fotat, och nog är det otroligt att det blommar och grönskar fortfarande. Men samtidigt är det mycket som vissnat ner och gått till vila...
    Glögg har jag redan fuskat med, jag tycker det är så gott och värmande....
    Nu tar vi söndag kväll..
    Kram o ha det fint♥

    SvaraRadera
  6. Glögg är alldeles för söt för min smak, så jag hoppar. Däremot hoppar jag absolut inte över dina fina svampbilder - de är enormt bra.
    Var på fotomässan idag. Å där undervisade Bingo Rimér om just atelje- och gruppfotografering. När jag lyssnade och såg hur det gick till kom jag också till slutsatsen att spontanfotografering är att föredra...

    SvaraRadera
  7. Älskar dina svampbilder!!
    Glöggen verkar enkel att göra, ska nog testa den!

    Allt gott!
    Annica

    SvaraRadera
  8. Ja, se, inte lyste solen på oss heller men det gör inte så mycket då jag faktiskt gillar novembermörka dagar...men jag har hört på omvägar att på tisdag då ska det bli soligt och fint. Bäst att plocka fram solbrillorna...tack för Dina fina bilder.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  9. Det kanske var tur att solen inte sken för länge...Du kunde ju ha blivit drabbad av solsting ;D
    Glögg, svamp och sommarblommor, ja det är en lite underlig kombo i november !
    Ha det gott, och tack för att vi får njut av dina fantastiska bilder ♥
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  10. Härligt med glöggtips och vackra bilder bjussar du på åxo.
    Kramelikram.

    SvaraRadera
  11. Även här har solen visat sig! I lördags när jag naturligtvis var tvungen att jobba och idag när jag så klart jobbar som vanligt. Har inte hunnit fota några bevis på solsken dock.
    Jättevackra små svampar att fota :-)

    SvaraRadera
  12. Idag har vi haft blå himmel hela eftermiddagen, och man fick nästan vårkänslor!
    Fint med speglingen i vattendroppen!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  13. Tack för glöggreceptet, men i år hoppar vi över. Så skönt att solen tittar fram. Vi behöver ljuset. Det kände vi idag med en hel soldag. dina svampbilder är otroligt fina!! Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  14. Hittat var glöggrecept *tack*
    Fina foton och wow för svampbilden/kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)