måndag 10 november 2014

Redan!

Lite konstigt känns det... men julen närmar sig. Om inte med stormsteg så ändå med ganska stadig fart framåt... så i fredags då var det dags för årets första julmarknad :)
Vännen Rigmor och jag bestämde oss för att göra ett gemensamt besök på Julita Gård och trots vädret så blev det en superlyckad, underbar dag :)
Ja, men där kommer hon ju... :)
Många hus, både stora och små... överallt en massa hantverkare... synd att det är så dyrt bara...
... ångrar att jag inte köpte en halmhäst... vill ha!
Titta - det är ju Pettsson och Findus lilla hus!
Ingen hemma, men vi kikade runt lite i trädgården...
... och smygtittade in genom fönstren :)
Fortsatte så bort till orangeriet... hm... Orangeriet med stort O... ett sånt skulle man ha!
I köksträdgården fanns kronärtskockor, som nog frusit... och utanför entrén fanns ett Feberträd i en rund rabatt, pyntad med röda och gula äpplen...

Och innanför de stora fönstren fanns moderplantorna bl.a. till de pelargoner som säljs på våren...

Gick sedan genom Äppelpergolan...
... bort mot herrgårdens huvudbyggnad...
... hittade det gamla stallet och ett par fina dörrar :)
 En öppen dörr väckte min nyfikenhet... där fanns ett gammaldags kök - tyvärr kom man inte in, utan det blev att titta in genom fönstren...
I ett annat litet hus hittade jag den här söta dockan i ett fönster.
Och tänk att lobeliorna blommade fortfarande!
Vi gick runt och smakade på en hel massa godis, men ändå så slank det ner en vildsvinskebab! Mums... väldigt gott!
Lite här och där brann små eldar att värma sig vid... inte för att det var kallt direkt, men lite gråruggigt var det...
Tyvärr så hade arrangörerna problem med elförsörjningen till alla utställare - vi trevade oss fram i mörkret... missade en del och led med de som försökte visa och sälja sina varor. Så även om vi missade en del så fick vi fick i alla fall en trevlig dag... och jodå, jag hann allt med en bild över sjön också... det du Rigmor... det trodde du inte :)


Sex veckor kvar till jul... kanske kan det bli en Julmarknad till... och jag som inte ens gillar julen :)

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Sådärja nu har jag varit två gånger denna dag på Julita julmarknad.
    Och jag blev allt lite frössen om fötterna och händerna så nu ska jag hålla mig inomhus
    resten av kvällen.
    Fanns där inga tomtar ännu ??
    Tack för titten.

    Tjingelingen från Rantamor.
    (så passligt att jag kokat risgrynsgröt till kvällen..)

    SvaraRadera
  2. Det fanns en hel del på den där julmarknaden som var värt att titta på. Vad är ett feberträd? Kul när man får se hantverkarna i arbetet. Då ser man verkligen vilket jobb det är. Kram

    SvaraRadera
  3. Det verkar vara en fin julmarknad. Eller har du valt ut det bästa.
    Grymt gott! Det var fyndigt.
    Nu går tiden fort till jul, fast man försöker stoppa tiden.

    SvaraRadera
  4. Det var en fin julmarknad med många vackra hantverk.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Kul att få följa med på julmarknaden genom dina fantastiska bilder !
    Det är ju sådana marknader med äkta hantverk som är dom bästa att besöka...Kanske inte så mycket handlande, men mycket ögongodis och mysig atmosfär.
    Önskar dej en fin novembervecka ♥
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  6. Fina bilder i höstkylan!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastiskt julmarknad!
    Tack för att Du låter oss följa med!
    Jättefina bilder!

    Ha en fin kväll!
    Annica

    SvaraRadera
  8. Ja nu vet jag definitivt allt omJulita julmarknaden. Kul att ni kompletterar varandra med bilderna = dubbelnjutning för läsarna.
    Å vildsvinskebab - mums! Bara den hade varit värt ett besök på marknaden:-)

    SvaraRadera
  9. Nej det trodde jag inte!! Att du hann med sjön också...tänk så mycket vi såg och förevigade på så kort tid!! Och så hann vi med att prata och äta också...Har nog allt sneglat på sakerna jag handlade till presentpåsen, och funderat på om det verkligen behövs allt detta, kanske man kunde smaka lite av...Men än så länge har jag karaktär!! Sen ångrar jag att jag inte var så nyfiken att jag kikade in i det där gamla vackra köket...bordet i mitten får mej att riktigt sukta av längtan, sååå snyggt!!
    Nu får vi titta framåt och hitta på nya äventyr så den här vintern blir lite roligare och försvinner i ett nafs.
    Ha det så gott vännen och tack än en gång för en trevlig dag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Ännu ett mysigt inlägg från dig. Julmarknader gillar jag och visst kan det tyckas dyrt ibland, men då brukar jag tänka på allt arbete som de har lagt ner.
    Önskar dig en fortsatt bra vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Så fint där ser ut! Jag gillar inte heller julen, men att besöka en julmarknad kan jag visst tänka mig :)

    SvaraRadera
  12. Verkar vara riktigt trevligt i Julitta, vi måste nog åka dit ett annat år. Kram

    SvaraRadera
  13. Tack för alla dessa härliga bilder, nu behöver jag inte åka iväg och slösa pengar på Julita.
    Jag såg även Rigmors alla fina bilder också, så jag förstår att ni hade det mkt trevligt där.
    Verkligen vackert där på Julita, mycket att se på fattar jag.
    Jag kan inte åka till sådana julmarknader för att bara titta, det blir alltid mer än vad jag borde köpa.
    Jag (vi) har bestämt att inte gå på en enda julmarknad, inte köpa något onödogt till jul utan istället satsa på att resa bort i december, om det går.
    Förr gillade jag julen men tyvärr gör jag det inte nu, jag ser bara en massa jobb, men jag ändrar väl mig som vanligt, *fniss*

    Må så gott, så gott det går i detta dystra mörka vädret, kram/ Eva

    SvaraRadera
  14. Du har mycket fint i din närhet!
    Fina foton och underbara ord!
    Äppelpergolan *extra ljuvlig bild*
    Har frun problem med synen? Du har svar på det du frågade om inne hos mig ;.)
    /kram

    SvaraRadera
  15. Du gillar inte julen men jag gillar ditt blogginlägg. På den julmarknaden hade jag trivts. Håller med dig. Synd att det är så dyrt. Vildsvinskebab blev jag nyfiken på. Om det är gott borde de satsa på kebabkedjor här nere i Skåne. Tack för många fina bilder och lockande text. Kram Bosse

    SvaraRadera
  16. Vilken mysig julmarknad, och vilka vackra hus, jag blir alldeles lyrisk. Och ja, det är så fint med hantverk och det är roligt att titta på när det utövas.
    Fast vildsvinskebab, måste allt vara kebab......det är säkert jättegott, men kan vi inte ha något inhemskt också...? Äsch, nu ska jag inte vara sån.
    Agneta kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)