onsdag 5 november 2014

Tottes tur att bestämma månadens lunch...

... och då hamnade vi hos Lina i Tornbys Gårdsbutik... en liten, mysig restaurang ute på landet. Vi hade tur för nu är det sista veckan det är öppet för... snart blir det istället julbord, så en massa cateringjobb och sedan dröjer det till våren innan de öppnar serveringen igen.
Det där lilla växthuset på pallkragarna utanför entrén... det skulle jag gärna ha tagit med mig hem :)
Kokt torsk med ägg- och persiljesås... mmm... fantastiskt gott!
 Fint upplagt... och på hur många ställen får man smöret till det hembakta brödet så här fint i en liten skål? Och en liten skål med gammaldags kola... ett härligt ställe helt enkelt :)
Gårdsbutiken säljer egenodlad potatis, grönsaker och ägg... och en massa annat trevligt!
Lina visar upp en bamsepotatis... bilden blev inte bra, men man ser ändå vilken monsterpotatis - vikt ca. 1½ kg!
Det blev ännu en lyckad tisdagsutflykt... Tack för det Totte!
Nästa gång är det min tur att bestämma :)

Så från det ena till det andra... igår kväll träffades några av oss i fotoklubben för att försöka oss på mörkerfotografering med långa slutartider. Riktigt kul, men inte helt lätt... mycket att fundera över.
 Vi hade tur med vädret... lagom till det var dags så försvann regnmolnen och månen visade sig. 
 Och så måste man ha koll på det här med tiderna... det som skulle bli en ögonblicksbild på två av klubbens medlemmar i aktion blev liiite suddig - tänk att de inte kunde stilla i 15 sekunder :)
Och att nudda stativet är inte heller så bra... men blev lite kul...
Inte lätt att ha koll på lastbilarna heller...
 ... men effektfullt blir det...
Bästa bilden för kvällen för min del blev den här... där även månljuset lyser upp överst till vänster.
Har ju ingen erfarenhet av detta, men det var väldigt kul och nu fick jag lite blodad tand... :)

Ha det gott!

20 kommentarer:

  1. Det där lilla växthuset gav mig en idé som jag ska framföra till Göran. Hoppas han nappar på den. Det är så kul att titta på dina fotoexperiment. Även om du kanske inte är nöjd med allt, så tycker jag det finns något visst i varje bild. Kram

    SvaraRadera
  2. Det förstår jag att du fick. Jätteläckra bilder. Att det kan bli så.
    Vilken potatis! Den ser ut som ett slags djur. Och matstället verkade vara en riktigt pärla.
    Jag blev också litet sugen på växthuset, men får funder först på var jag skulle ha det och vad jag skulle ha i det.

    SvaraRadera
  3. Här var det många saker att gotta sig i *underbart inlägg*
    Det smarta växthuset vill jag också ha!
    Kokt torsk i äggsås *mums*
    Fint bokstöd (hästen)
    Jättepotatis *impad*
    Är du med i en fotoklubb ... det måste vara mycket givande eller hur?
    Fina bilder i nattmörker! Skulle klicka på månen men nej det gick inte denna gång. Kan inte hjälpa det men månbilder berör. Tack för en fin fotovisning med fin text till. Ha en bra dag/kram

    SvaraRadera
  4. Den restaurangen så redigt trevlig ut. Oh så gott med torsk - tur jag nyss åt lunch så jag slipper dregla över tangenterna :) jag vill oxå ha ett växthus, men jag vill ha ett stort - kanske blir de verkligehet någon gång, vem vet.
    Fina bilder!! Ta bilder i mörker är kul förstår du fick blodad tand.
    Kramiz

    SvaraRadera
  5. Å gud så gott det ser ut med den kokta fisken, å så fint upplagt med smöret så. Ser verkligen hemtrevligt ut. Fina foton i vanlig ordning.
    Ha en bra dag.
    Kram Annci

    SvaraRadera
  6. Så mysigt där såg ut och vad gott det lät! Jag tycker en månad går så fort, när jag läser om era luncher!
    Fina bilder!

    SvaraRadera
  7. Så fina annorlunda bilder det går att få till!
    Och maten såg gudomlig god ut :-)

    Ha det trevligt/Kram

    SvaraRadera
  8. Vilken kväll!! Fina bilder blev ju resultatet också, och jag vet...det är inte lätt att hålla reda på allt och alla, och sen att folk inte kan stå still...!! Vi hade en utekväll när jag gick på fotokursen, men det var som att släppa ut en flock yra höns, jag vet inte riktigt vad som hände, med det var kackel och sen började det regna...så det blev inte så mycket av något. Tyvärr.
    Å vilken tisdag sen...både mat och fröjd för ögat. Trodde först att det var ett gäng potatisar hon höll upp, men det var alltså bara EN...Växthuset kan vi hjälpas åt att bära hem, eller det kanske blir lite svårt att ha delad vårdnad om det, men sött var det.
    Nu ser jag fram emot en bra fredag, utan snöglopp och annat busväder. Lite sol över Öljaren vore ju inte helt fel.
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Vi har gårdsbutiker häromkring också. Har inte kommit till än. Jo, ägg i Skövde - Asketorps ägg. Mycket fina.

    SvaraRadera
  10. Å, Anki vad jag tycker det låter mysigt med era månadsutflykter. Ni hittar säkert många fina ställen med god mat. Jag gillar dina bilder, det har jag sagt många gånger förut. Ska bli kul att se dina mörkerbilder sedan.
    Må så gott och ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Det växthuset var ju för gulligt....skulle jag också kunna tänka mig att ta hem. Oj vilken potatis!! Fantastiska bilder med lång slutar tid men säkert inget för mig som alltid har så bråttom när jag ska fota. Det får inte vara en massa inställningar att hålla reda på....bara sikta och knäppa :) Men absolut häftiga bilder blev det :)

    SvaraRadera
  12. Grattis till riktigt surrealistiska bilder. Gillar sådana skarpt faktiskt. Effekterna blir ju alltid helt oanade och en positiv överraskning.
    Kul iaf att du fick blodad tand!

    SvaraRadera
  13. Själv älskar jag att mörkerfota. Det bara ger mersmak hela tiden. Kram & Må gott

    SvaraRadera
  14. Spännande jätte speciella bilder, kul att få leka lite.
    Jag skulle då behöva en ny ordentlig kamera, men alltid är det många men som kommer först.
    Jag blir så avund på era månadsutflykter, så kul för er, jag tror jag flyttar . . . . .

    Vilket mysigt 'ställe' ni 'hittade', oh vad sugen jag blev på torsk med ägg - persiljesås - mums !
    Den där bamse potatisen såg verkligen rolig ut, naturens'under', kan göra många 'spratt'.

    Må så gott, kram/ Eva

    SvaraRadera
  15. Vilket jättefint växthus. Det skulle gärna jag åxo vilja ha . Älskar blommor.
    Jättefina bilder bjuder du på.
    Ha nu en fin torsdag.
    Kramiz.

    SvaraRadera
  16. Vilket mysigt ställe och du jag håller med dig växthuset helt underbart!! Det är bara att gå på jakt efter gamla fönster!! Ha det fint. Kram

    SvaraRadera
  17. För kännedom/påminnelse: är fortfarande bildtokigt kär!
    :) kram

    SvaraRadera
  18. Vilka häftiga bilder där på slutet, man kan göra mycket bara man har viljan och tålamodet att lära sig. En bra kamera är också en fördel.
    Vilken härlig liten gårdsbutik och restaurang, gemytligt och med värme. Säkert trivsamt att äta julbord där också...
    Kramiz♥

    SvaraRadera
  19. Vilket trevligt utflyktställe ni hittade! Ser så mysigt ut!
    Jättehäftiga bilder. Vad roligt med fotoklubb. Kan tänka mej att ni får massor av tips och inspiration!

    KRAM
    Annica

    SvaraRadera
  20. Nej, mörkerfoto blir aldrig bra för mig. Men så klickar jag bara som vanligt också...Spännande med en fotoklubb att få tips och idéer från.
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)