torsdag 27 november 2014

Vilket ljus...

Alla dagar ter sig ganska lika, så som de varit den sista tiden - dvs. grå, gråare, gråast... men så i måndags e.m. strax innan solen gick ner... då hände något!
Allt det grå förbyttes till ett rosa skimmer... såg nästan lite läskigt ut.
De gråa molnen var som bortblåsta och tisdagen blev en riktigt fin dag, som gjord för en promenad  :)
Solen skiner mest på trädtopparna...
På en asp vid vägen lyste mossa och lavar och på en fallen sälg fanns några fina vinterskivlingar...
I skuggan låg några frostiga löv... 
Solen står lågt även mitt på dagen och kastar långa skuggor över den gröna marken. Lätta dimmoln lyfter när solens strålar ändå tycks värma den kalla, våta marken.
Det här var i tisdags... redan igår var solen borta och vädret har återgått till samma gråväder som förut... men det känns ändå bra att veta att där uppe, ovan det grå där lyser solen :)

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Fantastiskt fina bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja de var sannerligen underbart att se solen igen en hel dag
    Fina bilder
    Kramiz

    SvaraRadera
  3. Det var skönt att se solen den dagen :) Den gjorde några tappra försök idag också.

    SvaraRadera
  4. Underbara solskensbilder!!! Det där rosa skenet i måndags var verkligen speciellt här också. Ja, nu vet vi att solen finns och jag såg faktiskt en liten blå fläck på himlen idag också!
    Kram lena

    SvaraRadera
  5. Du bor "Mitt i naturen" och har tid att följa allt som händer och sker. Du har tid att se varje liten förändring eller bara en liten solstråle som plötsligt tittar fram. Kram

    SvaraRadera
  6. Säger som Lennart och de andra - fantastiska bilder!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  7. Om det är någon som kan ta underbara bilder så är det Du...och Din kamera.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  8. Det är så kul med dig och din blogg för vi gillar samma typ av bilder. Vattendroppar i träd är bara så ljuvligt vackert! Har en seg lång fryst droppe som jag fotade för flera år sedan. Kanske måste jag leta fram den för att visa eller ...
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  9. Javisst lyser alltid solen nånstans! Vi kanske skulle skaffa oss varsin drönare så vi kan fota ovan molnen. Såg att nån skickat in en sån bild till SMHI på TV.
    I alla fall trevligt när det blir så fint fotoljus som det var i tisdags och du har fångat de långa skuggorna så bra. Vackra bilder som vanligt! Du hittar alltid det där extra. Särskilt uppskattar jag dina svamp, lava- och mossbilder eftersom jag inte kan så mycket om det själv.
    Önskar dig fin advent
    Anette

    SvaraRadera
  10. Finfina bilder som verkligen speglar sådana dagar.
    Vad kul svamparna har placerat sig.

    SvaraRadera
  11. Oj vilken fantastisk rosa himmelsfärg! Vi har också sett solen i veckan. Rätt mycket faktiskt. Idag t ex är den så vackert framme och himlen är blå. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  12. Magiskt...ja det är väl det minsta man kan säga om himlen! Här blev det mer ett gulaktigt sken, som också kändes lite spökaktigt.
    Och när man sen väl ser solen, och känner hur det helt plötsligt blir lite lättare, ja då förstår man också det här med ljusterapi...det är nog inte så dumt det heller!! Nu försöker jag hitta något positivt varje dag, fastän det är grått, och det går väl så där...
    Jättefina bilder, njuter varje gång jag hälsar på här!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  13. Mums för att du och dina bilder finns kvar. Vi fick också en magisk tisdag som väldigt många som hade chansen tog vara på. Något vi törstat efter alltför många novemberdagar. En personlig lek som jag ofta ägnar mig åt i smyg när jag är på en blogg med underbara bilder är att välja vilken bild som är allra finast. Det gick inte idag hos dig. Många slogs om titeln. Helgkram på dig Laura.

    SvaraRadera
  14. Same, same, same här! En liten stund en eftermiddag och lite en förmiddag och sen återgick allt till det grå. Men du hann ut och fick så jättefina bilder! Och svampen var ju för härlig!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  15. Hos oss började dagen i blå/gråa nyanser, för att sen skifta i rosa.- Tillsammans med den vita rimfrosten som täcker allt, var det fantastisk vackert ! Det är inte ens en månad kvar, sen väder det och blir ljusare...Kämpa på ;)
    Varma kramar till dej och tack för du kunde översätta min Burträskbondska :) !
    / Anneli

    SvaraRadera
  16. Solen, ljuset fick vi uppleva i två dagar! Idag har det varit grått och BLÅSIGT! Fy!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig dag du har fått uppleva! Bilderna är guld för själen i det trista nollåtta kan jag säga. Tack tjejen, you just made my day:-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)