onsdag 1 oktober 2014

Strålande höst...

... ja visst är den strålande... som här igår när solens första strålar strilade genom träden...
...och sedan lyser på ormvråken som patrullerar högt där uppe i den alldeles klarblå hösthimlen...
... är nog en fjällvråk enligt säkra källor...
... och får björkarna att lysa i skogskanten...
Strålande höst på nästan alla sätt... utom i svampskogen...
 Torra kremlor... inte mycket mer på matsvampsfronten här hos mig. Nu är det bara att vänta på nästa svampsäsong som känns evighetslångt borta. Får nöja mig med att studera annat i naturen... som en för mig ny art - Pulverticka... kul med ny kunskap :)
... som en lurvig boll...
Vargmjölken är en gammal bekantskap... tillhör slemsvamparna, som inte ens är svampar... och de kan faktiskt krypa :)
 Lönnen bakom huset fick knappast några röda löv i år... bara gult och brunt. Kanske blir det ändring nu efter en riktig frostnatt. 
Det här var igår... nu är det ny månad... och en ny strålande dag!
Började frostigt... några pelargoner som jag inte har plats att övervintra står kvar...
 På andra sidan vägen lyser den nyslagna vallen alldeles vit...
 ... ett litet dimmoln håller sig kvar...
Nu när morgonen övergått till förmiddag, så skiner solen och termometern har raskt hoppat upp till 8 plusgrader... och solen fortsätter skina :)

Ha det gott!

22 kommentarer:

  1. Så vackra bilder och som vanligt!
    Du/ni bor så fint och det går inte att säga nog många ggr.
    Jag med har njutit till en vacker frostmorgon i morse.
    Ha en bra dag/kram

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder!

    Nog har vi en fin höst!
    Nästan sommar fortfarande, frost i morse men nu värmer solen!

    PS
    Min syster hade fått svampservetterna för många år sedan!
    Minns ej var de kom ifrån!
    DS

    Kram

    SvaraRadera
  3. Underbara höstbilder! Samma fantastiska väder här.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder som vanligt. Den där Pulvertickan ser ut som något man skulle kunna se i ett korallrev. Vi hade vår första riktiga frostnatt i natt.

    SvaraRadera
  5. Sååå vackert!! Just de där tidiga timmarna, när diset ligger kvar och solen letar sig igenom träden...då är det gott att leva. Visst nöp det lite i kinderna på morgonpromenaden, men eftersom det är en schnauzer i andra änden på kopplet så blir det en rask promenad och snart var ångan oppe. Däremot är det väl "några" som hänger med hela kroppen (?) på altan, men de rätar nog upp sig, pelargonerna som jag tänkte skulle komma in i glasverandan nästa vecka...Varför göra något idag som man kan skjutas på framtiden...??
    Ha det så gott, vi ses snart och TACK för alla vackra bilder!!
    Glömde...de där söta små rosa plopparna, vargmjölken, dom gillade jag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. När hösten är så fin som du visar är den helt acceptabel. Du visar så många olika sorters svampar som jag inte ens visste fanns. Tydligen har jag inga "svampögon" för jag hittar aldrig sådana skönheter. Kram

    SvaraRadera
  7. Jisses, så himla vackert.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  8. Vilka vackra höstbilder och vargmjölken var en ny bekantskap för mig. Såg roliga och gulliga ut och att dessutom kunna krypa......... Din fantastiska lönn var ändå vacker i sin gula färgprakt och det är olika med färger år från år. Ha en skön onsdag och varma kramar :)

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder som alltid - å vandrande svampar på köpet. Jag tackar:-)

    SvaraRadera
  10. Pulverticka och vargmjölk får jag lägga på minnet. Tror inte jag snubblat över dessa tidigare. Tråkigt att det är ont om matsvamp hos dig. Här har vi kommit in i andra andningen med trattisar och trumpetsvamp.
    Så vackert du bor och vilka omgivningar.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  11. Vargmjölk, slemsvamp, kan krypa.....woooaaahhh.....nästan så man blir skakis! Pulvertickan var ju för söt, ser ut som en sån där boll man gjorde av garn och satt i mössan förr!
    Vilka otroliga bilder du har, som vanligt iofs, men dom här var fantastiska! Är det huset du bor i? Jag har ju sett det tidigare här i bloggen och det är så fint så jag skulle gärna vilja flytta in där om det går bra?!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Who så vackert, fina bilder. Hösten är vacker o färgfin o ja lite småmysig, jag gillar den.
    Kramiz

    SvaraRadera
  13. Så vackra höstbilder! Den fina rovfågeln mot blå himmel är så vacker. Här är det bara trist och grått just nu.

    SvaraRadera
  14. Vad många fina höstbilder du bjuder på. Så det var du som knyckte solen igår. Har du inte det minsta dåliga samvete? Här satt jag i grått regnigt kustväder hela dagen tills det mörknade. Kanske en dum fråga, men vad är en frostnatt för något? :) Det låter som något som är kallt. Kram Bosse Bus

    SvaraRadera
  15. Underbara höstbilder med fina färger på träden och frost !
    Men solen värmer lite när den väl kommer fram!

    Ha en fin helg/Kram

    SvaraRadera
  16. Helt fantastiska bilder - vilken utomordentligt skicklig fotograf du är. Är du yrkesfotograf, eller? Uppskattar den lilla nyckelpigan - de första jag sett i någon blogg. Hur får man en sådan?
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  17. Vilka underbara höstbilder och dom där svamparna du visar har jag aldrig sett förut. Man lär sig en hel del av att följa din blogg och framför allt är det ögongodis.

    SvaraRadera
  18. Ser att din header är utbytt! Har ni badat färdigt nu, du och din man?
    Viskar tyst, din ormvråk är nog en fjällvråk, kolla det vita på stjärten!
    Ha en fortsatt fin husbilstur!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  19. Heej, vilka underbara bilder du visar, lika vackert hos dig som här, att inte folk fattar hur fin hösten är utan bara ser det negativa, lite svalare och mörkare...nu scrollar jag vidare..

    SvaraRadera
  20. Hösten är en fin årstid med alla härliga färger. Det är spännande att hälsa på i din blogg - nya svampar lär jag mig varje gång och en del har jag aldrig hört talas om. Kanske beror det på att de inte finns hos mig. :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)