fredag 10 oktober 2014

Nu måste jag!

Hur svårt det än är, så måste jag ta fram saxen.
Har klippt de större fuchsiorna förutom den bamsemaffiga som inte blommat på hela sommaren, men som blommar nu. Återstår en del minifuchsior... synd, för de är såå fina just nu, men rätt som det är så smäller det till och blir riktigt, riktigt kallt och då ska de helst fått flytta in i Överhuset.
 Den största fuchsian... och de minsta :)
Doft- och vildpelargonerna blommar också för fullt... helt underbara just nu :)
De måste också in i värmen snart, men än klarar de sig bra i växthuset.
Daggvåt klöver, sista humlan, en maskros som tror det är en ny sommar på gång...
... och julrosen... konstig blomma, som börjar blomma nu... fortsätter under snön... och så blommar den i vår när snön smält bort... åtminstone vid milda vintrar som den senaste...

Önskar er en trevlig helg!
Ha det gott!


13 kommentarer:

  1. Såå vackra bilder på fina blommor!

    Trevlig helg!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Fuchiafröjd kan man säga att det är hos dig. Vågar inte skaffa mig en enda för jag har så lätt för att börja samla och garaget är redan fullt av älsklingar, taggiga, jäkliga, fula, älskade, små bebisar och rehabfall. Samma sak med pelargonier. Gillar den subtila skönheten som man måste komma nära för att upptäcka. Vackra bilder.
    Intressant att du också har erfarenhet av vit bolltistel. Lite lynning och seg verkar den vara. Ska hålla utkik efter en hög också.
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  3. Ja vi fick också klippa och ta in våra fuchior innan vi åkte. Pelargonknoppar i massor men de nöp jag bort så det inte ska bli för skräpigt, för de som ska sköta om blommorna när vi är borta. Lite tråkigt att lämna alla fina och blommande pelargoner men så är det, när man vill ner till värmen. Fina bilder som vanligt.

    SvaraRadera
  4. Vad synd att behöva klippa i dem när de blommar som finast. Får de inte plats annars, eller har ni ändå ingen glädje av dem där.
    Vildpelargoner gillar jag också. Har dock inte lyckats övervintra dem. I år ska jag låta dem stå kvar inomhus i fönstren.
    Fina arrangemang.

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt att det fortfarande finns en sån blomsterprakt. Våra pelargoner hoppas jag överlever denna vintern med. Det får bli Görans problem. Kram

    SvaraRadera
  6. Vackra höstbilder på fina blommor!

    Trevlig helg/Kram

    SvaraRadera
  7. Så många fina blommor :)

    SvaraRadera
  8. Jag hade en jättestor fuxia fin som sjutton men när det blev 8 grader kallt en natt frös den till och med i växthuset men eftersom det är en vedartad blomma så lever nog roten så den får komma in i jordkällaren så får vi se till våren om den lever. Nu finns inte en blomma någonstans här och knappt några löv heller

    SvaraRadera
  9. Ja, jag vet hur det känns...men sen när väl första klippet är gjort, ja det går det riktigt bra...!! Har de flesta kvar ute på glasverandan, det går sakta...Så fin bild med den stora och lilla blomman!! Däremot har mina vilda och doftpelargoner slutat blomma, eller en del har väl inte ens kommit igång...dom känner nog på sej att jag sakta man säkert gått över till fuchsior. De behöver nog lite uppmuntran till nästa sommar.
    Trodde det var min julros som fått fnatten, men dom gör alltså så, blommar mest hela den mörka årstiden och då helst i smyg. Blygsamt.
    Ha en skön helg vännen, och blir det alltför trist väder får vi tänka tillbaka på föregående...
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Snacka om gröna fingrar. Har då aldrig sett så många lyckade blomsterprojekt som hos dig! Min mamma var som du, tyvärr har jag inte ärvt den talangen...

    SvaraRadera
  11. Sommarkänslan finns i dina bilder även om det varit riktigt grått.Det gäller att du räddar dem till nästa säsong. Så stora skillnader det kan vara på fuchsia-blommorna. Ha de gott!Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Blir alltid lika glad av dina fina bilder! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)