onsdag 8 oktober 2014

Månadslunch...

Så var det dags igen... månadens första tisdag- och det betyder  lunch med vännen Totte.
Lasses tur att bestämma vad vi hade att välja på...
Vi åkte mot sta´n för att hämta Totte... han fick välja vad han ville äta... 
... och drygt en timme senare stannade vi utanför Hagatorgets Restaurang, Pub och Pizzeria i Söderköping. Kanske inte världens mysigaste, men väldigt trevligt och matgästerna verkar vara stammisar. Fin salladsbuffé och god mat - stekt strömming med potatismos är svårt att motstå... och väldans gott var det :)
Vid Storgatan i riktning mot Rådhustorget finns den här skulpturen... jag vet att jag sett den förut... trodde det var Den heliga Birgitta... så fel jag hade... missade skylten då... nu vet jag bättre :)

Om man tittar åt andra hållet så finns en skoaffär... går inte att missa med den fina skylten på hörnet.
Efter att ha skjutsat hem Totte så åkte vi hemåt... nästan hemma fick jag se fina ängschampinjoner i en av hagarna. Hem efter svampkorg och kniv... inte så många - kanske tio st... men alldeles felfria. Några lite väl små, men med tanke på att hästarna kan råka trampa sönder dem så fick de följa med hem.

Rensning av svampen, lite fika och så iväg igen. Den här gången för att hämta barnbarnen på respektive dagis. Efter mat, en stund framför tv:n och lite sagoläsning så somnade de så småningom sött...
Jag kom hem igen vid ½ 10... och var då ganska trött...
Så idag har jag gjort... mest ingenting :) Bara matat fåglarna, lagat mat åt oss, läst lite...  och så en kort sväng till skogen. Tänk så bra jag har det!
Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Stekt strömming har jag serverat mina pensionärer idag! Alla verkar uppskatta det!
    Champinjoner, det är något jag inte törs plocka själv. Säkert jättegott!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Söderköping, en sån mysig stad. Jag har nog varit där, en gång, för väldigt länge sedan och jag minns det som angenämt, men Omgivningen var med och då är det alltid lite hastigt, eller hur jag ska uttrycka det.
    Aha, svampar......champinjoner, det plockade jag som barn när här fanns många hästar och mamma var med och kontrollerade att det var rätt sort! Nu har vi ingen svamp i skogen längre, det har inte regnat nåt att tala om så det är knastertorrt ute.
    Härligt att bara vara!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Härlig tradition ni har att åka ut och äta så! Låter som en härlig, men hektisk, dag!

    SvaraRadera
  4. Söderköping är en riktig idyll!

    Vi funderade lite på att bosätta oss där när de byggde om silon till lägenheter!
    Det var bara lite för tidigt!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Söderköping är en riktig liten pärla, småstadsidyll.För mååånga år sen när jag var inom sybranschen så åkte man dit för att handla tyger på Fix. Tror det finns kvar än idag, men med annat namn. Å då passade man alltid på att ta en runda på stan och kanske fika också. Däremot har jag helt missat Katarina, så henne får jag väl hälsa på nästa gång vi passerar.
    Champinjoner...ja jag är ju så glad och tacksam att jag utökat mitt revir med Scharlakansvaxskivling, så jag nöjer mig nog med det...
    Vet inte när mångubben gick och la sig bakom något moln i natt, men vi hade sällskap bra länge. Så idag får det nog bli en liten lur efter maten innan jag ska till jobbet. Har sina fördelar med att jobba kväll...
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Katarina Sunesdotter satt i klostret och testamenterade. Jag trodde inte man hade några ägodelar i kloster. Men hon hade minsann hela Söderköping och mer därtill att ge bort.
    Söderköping är mysigt, vi har också varit där och ätit. Och så har de en tygaffär som heter Jofotex.

    SvaraRadera
  7. Söderköping ligger fint vid Göta kanal,där har vi vart flera gånger!
    Nu regnar det och svampen frodas!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  8. Mest avis är jag nog på dina helt fantastiska bilder. Du är verkligen en enormt bra fotograf:-)
    Åsså är jag glad att maken inte läser bloggar. För om han hade läst "stekt strömming" hade han nog dreglat hela dagen och gjort den rätten ikväll;-)

    SvaraRadera
  9. Trevligt att läsa om era småresor och tack för alla fina intressanta bilder.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  10. Verkar som du hade en helt perfekt dag. Kram

    SvaraRadera
  11. Söderköping står på min stadslista i Sverige tillsammans med Trosa. Jag gillade stövelskylten. Pengarna har landat på kontot. Hoppas du blir nöjd med "Skimrande ögonblick - och dagar i grått." Kram Bosse

    SvaraRadera
  12. Haha, jag känner igen mig. Har dock aldrig varit på restaurangen. Men det är ju inte så långt hem till det egna köket...
    Rigmor: Affären heter Jofotex numera och är jättestor. Den ligger fortfarande på gamla Fixområdet.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  13. Söderköpings golfklubb ligger fantastiskt fint intill kanalen, var där och spelade i sommar. Vi åker gärna tillbaka.......

    SvaraRadera
  14. Lunchtrivsel och svamplycka på en å samma da.... så gla... :) kram

    SvaraRadera
  15. Som alltid vackra bilder. Söderköping är ju en härlig liten stad - framförallt för att den dryper av historia. Blir glad över att du har det bra; så ska livet vara!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)