måndag 29 september 2014

Inställt...

... ja, så blev det. 
Den planerade svamphelgen ställdes in p.g.a. sjukdom (inte jag som var sjuk)... och det kändes ganska bra. Att skogen är tom på svamp kan man tyvärr inte göra något åt... att då ha ett gäng dyrt betalande gäster med på svampjakt, med lite svampkunskap och efterföljande matlagning med restaurangkock hade kanske varit mindre kul...  det har hängt över mig lite... oron för den här helgen... så det var nog bra att det blev som det blev...
OBS... en gammal bild med gott och blandat :)
Fredagen ägnades istället åt att klippa ner fuchsiorna... åtminstone en del av dem...

... nu får de avklippta grenarna blomma i köksfönstret så länge... och på rumsbordet...
Klippte ner en del annat visset, men de här fick stå kvar...
... talgoxarnas drive in... med färska frön som kommer fram vartefter blommorna ramlar  :)
I lördags kikade jag in på den lokala loppisen... den här boken gjorde mig extra glad :)
Har letat efter den ganska länge... så föll den liksom i glömska... och så ligger den bara där - 10:- bara!
Helgen tillbringades ändå i skogen... måste ju gå mina dagliga rundor.
Barrbroskingar i massor (varje svamp "bor" på ett eget barr), en hätta av något slag och en grynskivling...
Igår blev det ett besök på Kolmårdens djurpark med barnbarnen :)
 De är ju här och tittar på djuren flera gånger varje år, så de tycker nog de sett dem tillräckligt många gånger, så nu på höstkanten är det Kulmården de uppskattar mest...
 Men några djur ville de ändå se... som elefanterna och kamelerna...
Extra kul var det att äntligen få se snöleoparderna... de brukar alltid hålla sig undan, men idag fick vi se de vackra stora katterna :)
Stannade till i mataffären... kunde inte låta bli den här maffiga kaktusen... grann som bara den..
 Nu får den dela plats köksfönstret med de avklippta fuchsiorna :)
Nu skiner solen från en ganska molnig, men bitvis blå himmel... termometern visar på drygt 16 plusgrader... nu känns det som läge att gå ut och plantera lökarna jag köpte härom dagen :)

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Du fick ju en trevlig helg ändå! Vilka fina bilder du visar!

    SvaraRadera
  2. Av fotona att döma hade ni en mycket fin helg :-) Snöleoparden är så himla vacker!

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att det är så dåligt med svamp, det är ju så roligt att plocka när det finns. Kul att du hittade boken du letat efter och till en liten peng också. Att det var en solros som du fotat i närbild såg jag inte först, men sedan gick det upp ett ljus! Vilka härliga bilder på grabbarna när dom gungar gungbräda, dom ser ut att ha riktigt kul. Vi har tur att det är sköna eftermiddagar nu, bäst att passa på att vara ute.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Så mycket blommor det är på den där kaktusen! Jag såg att det stod Texas longhorn på en av fuchsiabilderna. Heter den så? Jag har faktiskt sett Texas longhorns i verkligheten, men de är inte så vackra som din blomma. Kram

    SvaraRadera
  5. Trevligt inlägg som väcker minnen från tiden när killarna var små och vi campade med husvagn i bla Kolmården /M

    SvaraRadera
  6. Bra att du inte led av sysselsättningsproblem under helgen efter den inställda svampkursen.
    Kul att du köpte en novemberkaktus. Har en bamsevariant och den exploderar varje oktober/november. Decär vackra, kräver ingen skötsel, men de borde lukta lika gott som de är vackra:-)

    SvaraRadera
  7. Du kan komma hit upp och svampkurs, och då behöver du inte ens leta svamp ;)
    Ett riktigt svamp år är det, och särskilt mycket karljohan. Och i helgen som var plockade dottern en stor korg med trattkantareller. - Men nästa år kan det vara ombytta roller !
    Vilka härliga och vackra bilder du bjuder oss på, och den fina boken "Livet kring en stubbe", använde jag mycket i förskolan där jag jobbade !
    Ha det gott !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  8. Trist när svamparna lyser med sin frånvaro, men du fick några vackra exemplar ändå. Kaktusen är otroligt fin liksom fuchsian. Kolmården ger oftast en lyckad dag. Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Tråkigt att ni inte har någon svamp i år. Här finns det hyfsat mycket. Plockade en massa blek taggsvamp idag!
    Härlig kaktus du hittat!!! Verkligen en färgklick.
    Ha det så gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Vi köper kantarell på burk, det räcker för oss. Dina kaktusar var underbara. Kram

    SvaraRadera
  11. Fuchsia i glas på hög fot -bland det vackraste "blomma i vas" jag sett!

    SvaraRadera
  12. Fina blomsterbilder fast hösten har kommit i vårt land!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  13. Hej! Jag förmodar att barnbarnen har någon typ av säsongskort på Kolmården, det är ju svindyrt med inträdet annars! Själv har jag inte varit där sedan barnbarnen var små o den äldsta är nu 20! Men jag skulle gärna åka dit, med eller utan barn!
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  14. Ja, jag säger som vanligt - så fina bilder. Kaktusen - så fina blommor!
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  15. Tror Kolmården gav minst lika mycket som svamphelgen, och betydligt mindre med stress...Det är inte lätt att vara alla till lags, och infria allas förväntningar. Betydligt enklare och gosigare med barnbarn...och djur! Undrar om jag någonsin sett snöleoparder, möjligen då vi var på Nordens Ark. Kattdjur är det något speciellt med, och då slår det mej, det finns lodjur i Kilsbergen...
    Så du har också greppat sekatören och gett dig på fuchsiorna, visst är det lite svårt och känsligt? Jag tog några skott och satte direkt i såjord, och det är med blandade resultat...Skulle nog ha haft mer glädje av dom om jag gjort som du, prytt bordet med dom istället!
    Livet kring en stubbe...ja den litteraturen skulle nog passa mej!! Känner mej som novisen när jag traskar runt där i skogen, men jag är lycklig i min lilla värld...Bl.a. så hittade jag en svamp i helgen som jag var mycket tveksam till, men det var förmodligen blek taggsvamp...trodde inte den var ätlig. Likaså fingersvamp, och stooora sådana, men inte vet jag vilka som är ätliga och vilka som man kanske bara äter en gång...Så, mycket att lära!!
    Ses snart!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  16. Så hemskt att behöva klippa ner fucksiorna de är ju så enormt vackra, men är det dags så är det . . . .
    Nu får du beundra den jätte vackra kaktusen, ordet kaktus låter taggigt och sticksit, men det finns ju mirakel.
    Mycket vackra svampar du visar, begriper inte varför jag aldrig ser sådana vackra svampar när jag är i skogen.
    Den boken 'Livet kring en stubbe' känner jag igen, den måste vi haft i skolan. Trevligt att kunna hitta den.

    Men livet med barnbarnen i Kålmården måste vara ännu mera trevligare och roligare, de har ju kul ser jag.

    Vilken vacker Header Anki, så bra att du lydde mig, *fniss* Jag måste lära mig det en gång för alla
    hur man gör. Dottern Maria har ju visat många ggr, nu får jag skärpa mig, men måste be ännu en gång om hennes hjälp. Men vi bor ju en bit ifrån varann så det lär väl dröja ett tag, det finns ingen annan i bekantskapskretsen som är data kunnig, sen har de fullt upp med sitt. Men det fixar sig väl till sist.

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  17. När jag ser dina Fuchsior tänker jag på de jag hade i torpet.. Undrar om de nya ägarna tar hand om alla de fina fuchsiorna på rätt sätt??
    Dina bilder är som vanligt helt underbara..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  18. "Min" skog är precis överfylld med svamp i år. Har aldrig sett så stora trattkantareller som i år. Tack för tipset på att göra "mjöl" av fötterna till fjällskivlingen, det ska jag prova. Det bär mig alltid emot när jag kastar fossingarna.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)