lördag 11 oktober 2014

Lördagstema - Höst

Musikantas tema den här veckan är HÖST och det är ett tema för mig som faktiskt älskar denna årstid :)
 Många tycker att hösten är jobbig. Man saknar sommaren... det blir mörkt och grått. Det regnar... det är dimmigt... och nästan allt känns trist.

Jag är tvärtom - hösten är min favoritårstid. Jag älskar de mörka kvällarna, dimman... och regnet. Jag njuter av att kura i soffhörnet... läsa en bok, titta på tv.
Älskar att värma mig framför en öppen eld...
 ... älskar att strosa i skogen...

... njuter av stillheten...
Ordet höst betyder skörd och är släkt med orden hösta/ inhösta -  alltså samla/ samla in. Jag inhöstar helst svamp... plockar matsvamp förstås, men är även aktiv i svampklubben Boletus i Norrköping...
Svampexkursion vid Mårängens camping och bad för något år sedan... (i år har vi haft ett uselt svampår i mina trakter)
Årets Höstdagjämning inföll i år den 23 september kl. 02. 29 och den morgonen hade vi höstens allra första lilla köldknäpp med lite frost.
September, oktober och november räknas som höstmånader på den norra halvan av vårt jordklot, men det är nog en sanning med modifikation... vintern har redan kommit längst upp i norr, medan sommaren fortfarande dröjer kvar i söder...
Fler Lördagsbloggare hittar du under fliken Lördagstema högst upp under min header.

Ha det gott!

35 kommentarer:

  1. Jag tycker med att hösten är en färggrann och vacker årstid. Dessutom känns det skönt att sitta inne nu när kvällarna blir lite mörkare. Tid för pyssel! Vi har fortfarande inte lika många vackra höstfärger här som du visar. Kram

    SvaraRadera
  2. Så underbart inlägg och tack för det!
    Är som du och älskar hösten!
    Så fina bilder och tack för Vallmobilden (gillar Vallmo).
    Tack för Höstvisa av Elsa Beskow för den hade jag inte en aning om *vacker*
    Du har väl den fina bokskogen också?
    Hur är det med alla dessa utmaningar som du medverkar med? Jobbigt, kul, tar tid eller ...
    Ha en bra dag fina vän/ kram

    SvaraRadera
  3. Hösten är okej, om det är sol, hög, fin luft... Men regn och blåst gillar jag inte! Färgerna på hösten är fantastiska, det håller jag verkligen med om :)

    SvaraRadera
  4. Hösten innebär vackra färger men annars är det mest mörker!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Javisst har vi det bra, som kan förfoga över vår tid som vi vill! Tittade på dina fuchsior, övervintrar du dom? Var? Mörkt eller ljust? Kallt eller svalt? Hur mycket ska de klippas ner?
    Har svårt med övervintring då vi endast har ett mörkt varmt förråd. Har provat i sommarstugan, men det är för kallt där, vi har ingen värme på. Vi har ett garage men där finns inga fönster.
    Ha nu en fin helg!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Vår o Sommar gillar vi bäst,månader som slutar på er tycker vi inte om !!
    September går väl an sen är det Gonatt :-)

    Ha en fin helg/Kram

    SvaraRadera
  7. Jo, hösten kan vara jättefin, som den är just nu. Men jag känner vemod. Och regent och blåsten och kylan har jag svårt för. Men vackra bilder kan det bli. Inte minst hos dig.

    SvaraRadera
  8. Det är nog tack vare din blogg som jag börjar se fördelarna med hösten. Med andra ord - om du vill att jag börjar gilla hösten på riktigt, lägg upp fler bilder;-)

    SvaraRadera
  9. Åhh jag minns så väl den visan med Elsa Beskow, verkligen så vacker och sann visa. Hon kunde dikta !
    Som du skriver och berättar om hösten som du älskar, den beskrivningen var mycket vacker för jag gillar också allt det där, bara att jag inte plockar svamp, men jag tittar på svamparna och undrar ofta om de är ätliga, hi hi . . . och jag gillar hösten fast den är lite sorglig för mig. Idag för 15 år sedan dog min förste man
    i en bilolycka, jag blev änka som 31 åring med tre barn på 8 - 11 - 12 år, även min syster den 8 okt, min far den 7 nov. (då var jag hög gravid) sonen föddes två veckor efter det. Ja en tuff tid, därför är alltid hösten dämpande ledsam för mig, alla speciella minnen dyker alltid upp, mest sorgliga.
    Jag är en vår-älskare (är född på vår kanten mars) men jag vill ändå inte ha en evig vår, allt måste ha sin
    'gilla gång', så är det i livet också.
    Självklart att du är medlem i svampklubben, du som är så kunnig i det ämnet. Tänk att det finns så många ätliga svampar, det är fantastisk. Förstår också varför du älskar hösten.
    Men skulle du vilja ha en evig höst ? !
    Fantastiska bilder du har tagit på höstens natur, det känns som om man kan kliva rätt in där.
    Så nu blev jag sugen på en skogspromenad, vädret är också lite bättre än igår, ingen hård vind, utan perfekt vacker höstdag. Jag gillar alla gyllene toner i naturen nu, men november kan jag 'gå i ide', *fniss*
    Men varje månad är ändå något att se fram emot.

    Önskar trevlig höst-helg, kram/ Eva

    SvaraRadera
  10. Nej nu skrev jag galet. Olyckan skedde 1979 -så det är 35 år sedan.
    Jag är ju pensionär - fastän man tror ibland på yngre.
    Eva

    SvaraRadera
  11. Nu gjorde du mej förvirrad....TVÅ inlägg samma dag!!
    Jo, jag har förstått att du älskar hösten, och mycket har jag sen lärt av dej...det här med att SE det vackra, svampar, och allt annat smått och gott som finns i skogen. Jag som förr trodde den (skogen alltså) mest bestod av mossa och svamp, ja förutom träden då. Det finns mer att se...
    Däremot har kroppen inte riktigt lärt sig än att älska när det blir kallare och råare luft, men det kanske kommer det med. Fina bilder du beskriver hösten med, och visan/dikten kommer jag ihåg från skoltiden.
    Ha en skön fortsättning på helgen, här ska vi snart rusta oss för en oktoberfest i Brevensgården. Mycket starka korvar, surkål och öl lär det väl bli.
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Jag håller med om att hösten är en härlig tid. Ännu kan jag ha de sista fuchsiorna och pelargonerna ute men man får hålla ett öga på temperaturen nu. Så fina blommor du har! Det svider ordentligt när man måste klippa i det som blommar överdådigt ännu men annats får man inte plats med allt, ju.

    SvaraRadera
  13. Jag kan nog också tycka att hösten är ganska skön. Det blir mera lugn och ro på något sätt. Jag lider i alla fall inte av den. Kram & Trevlig helg

    SvaraRadera
  14. Helt fantastiska bilder - underbart att mitt lördagstema kunde inspirera dig till det. Skulle vara roligt om du kunde ha övriga lördagsbloggare länkade på höger sida på bloggen också. Eller det kanske du har fastän jag inte sett det?
    Jag kanske knycker någon av bilderna överst och försöker måla av...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder, underbara färger. Fjärde bilden ser ut att vara en ask, kan det stämma?

    SvaraRadera
  16. Jag tycker också om hösten, lugnet och de vackra färgerna. Det är bara det att hösten är så kort här. Snabbt blåser löven bort och det kan bli vinter varje dag. Minus 8 grader blev det ju för flera veckor sedan och alla blommor dog. Nu är det plusgrader nätt och jämt och det känns en lukt av snö i luften. Jag vill inte ha vinter ännu. Nu sotar jag ur braskaminen, bär in massor av ved för nu vet man inte vad som händer. Du är en fantastisk fotograf men det har jag ju tjatat om förut

    SvaraRadera
  17. Det är inspirerande att titta på dina svampbilder och jag tänker att jag borde gå på svampkurs hos dig! :-) Men det är så många mil mellan ;-) Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  18. Underbara höstfärger! Hösten är verkligen vacker när solen skiner, men idag vet jag inte.....;-)
    Ha en skön kväll!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  19. Hej! Som du vet älskar jag också hösten, men nu är jag lite less på det eviga regnandet...Jycken är inte samarbetsvillig över huvudtaget, hon vill absolut inte bli blöt om tårna, men suckar och ojar sig när hon tycker det är dötrist att sitta o kura här inne! Idag tog exet en promenad med henne, så slipper jag byta om flera gånger, det droppar från regnjackan ner på knäna som blir alldeles blöta..
    Imorgon börjar älgjakten och då är det inte tillrådligt att smyga omkring i skogen. Man läser ju både om det ena och det andra. Skjutglada gubbar ska man akta sig för, "ler"
    Ny vecka imorgon, hoppas på liite torrare väderlek, temperaturen tycker jag är perfekt
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  20. Ja visst är hösten en underbar tid då man verkligen tar sej tid att njuta !
    Gillar man att tillbringa sin tid i skogen så är ju hösten den klart bästa tiden på året, och man slutar aldrig förvånas över hur vackert det är.
    I morse kom dom första snöflingorna här, men dom blev inte så många den här gången.
    Måste berömma dej åter igen vilka fantastiskt vackra bilder du visar !
    Ha en mysig söndagskväll !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  21. Håller med om att hösten är vacker och mysig. I alla fall början av hösten. Det man genomlider stora delar av november känns dock inte så kul. Även jag älskar dock att kura ihop mig under en filt och läsa, fast jag älskar att läsa under alla årstider.
    Som vanligt presenterar du många vackra bilder :-)

    SvaraRadera
  22. Jag tycker precis som du om hösten.. Det enda jag skulle kunna klaga på är att det är svårt att ta sig ur sängen när det är så mörkt på morgonen.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  23. Håller du på att hjärntvätta mig Anki? För om jag skulle göra en fyra-i-topp-lista placerar jag hösten utanför pallen. Ditt härliga höstinlägg lurade nästan mig att tänka om helt. Men du har så rätt. De positiva sakerna med hösten är många och jag är glad för att vi har fyra årstider. Mina negativa tankar om årstiden är mest förknippade med november. Om du följt med mig på några brevbärarturer med cykel skulle du kanske hålla med mig. Eller skulle du suttit på pakethållaren och trallat och bett mig stoppa så fort du såg något intressant at fota? Höstkram Bosse. Ps. Hoppas att boken kom fram lyckligt.

    SvaraRadera
  24. Jag tycker om alla årstider men på olika sätt. Förstås. Hösten står för så mycket fint, lugn och stillhet, avtrappning, vackra färger...november är också vacker även om den är väldigt grå och svart.
    Svampplockning hör till, är ett måste. Frisk luft i vacker natur och oftast nog också en korg fylld av läckerheter är inte fyskam alls.
    Vackra höstiga bilder!
    Karin

    SvaraRadera
  25. Sköna höstbilder. Att samla och fylla förråden är en av fördelarna med hösten, färgerna, lagom temperaturer, skön luft är andra. Fotoljuset har varit alldeles speciellt vackert denna höst med mycket dimma som lagt sig som ett filter framför solen.
    Kan man annat än bara njuta.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  26. Dina bilder gör gott för ögats fröjd och själens inre! ... och för mig är hösten underbar.
    Som man sår får en skörda sägs det.
    kram :)

    SvaraRadera
  27. .... glömde skriva att Höstvisa har så vacker text, kände inte till den! :D

    SvaraRadera
  28. Så vackert!!! Ha det gott i höstrusket. Kram/Annelie

    SvaraRadera
  29. Jag håller med dig fullständigt om hösten, och jag kunde inte ha beskrivit det bättre själv,hehe...överhuvudtaget ska vi vara glada över våra fyra årstider. Det finns nånting för alla,och alltid något att se fram emot och längta till. Men hösten, då går det till ro,och det gillar jag. Passar mig perfekt.
    Men svampen hoppar jag över. Ute i skogen är jag mycket ändå..**
    Kram vännen och ha det gott♥

    SvaraRadera
  30. Halloj. Hittat hit genom Tove.
    Vilka vackra bilder du visar. Javisst är hösten fin och mysig. Lite sorglig och vemod samtidigt då vi tar farväl av sommarens ljuvliga ögonblick.
    Ha nu en skön onsdag, så ska jag spana lite vidare i din fina och vackra blogg.
    Hejsvejs!

    SvaraRadera
  31. Fin bild utav elden. Själv sitter jag varje morgon tillsammans med frun och dricker morgonkaffet framför en levande eld i spisen. En av de bästa sätten att starta dagen på, och en avslappning som heter duga. God fortsättning på veckan. Med vänlig hälsning Oops

    SvaraRadera
  32. Så fina höstbilder här hos dig. Jag tycker också om hösten när jag väl släpper sommaren. Mysigt med tända ljus och bästa boken. Blir också kreativ och sätter igång med en massa projekt som legat nere under den lättjefulla sommaren. Ha en fin fortsatt höst och kramen :)

    SvaraRadera
  33. Så vackra höstbilder! Jag gillar färger svampar etc, men min kropp gillar tyvärr inte kylan. Men visst vore det skönt med en brasa att värma sig vid. Det har vi ingen, så nu får det bli ljus istället. Elisabeth

    SvaraRadera
  34. Vackra höstbilder! Så fin texten var till Höstvisan.
    Här har hösten greppat tag om min trädgård, men jag känner att det är skönt för då blir det lite lugnare.
    Ha de fint och kram!

    SvaraRadera
  35. Vilka underbara bilder! Hösten är verkligen färgstark!
    Gott att fylla på i frys och skafferi med vad naturen har att erbjuda.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)