måndag 6 oktober 2014

En helt fantastisk hösthelg :)

Lämnade Motala i fredags f.m... stannade för en fika vid Stora Hammarsundet...
Fortsatte så vår väg mot Kilsbergen...
Visste att bloggvännen Lena skulle finnas här i krokarna... och visst hittade vi :)
 Egentligen hade hon inte hunnit öppna för dagen, men jag såg att hon pysslade i orangeriet...
Hon bakade och det doftade såå härligt!
Köpte två underbart goda bröd direkt uttagna ur ugnen... såå goda!  Några tomater och en gurka fick också följa med...
Tusen tack Lena... så trevligt att få träffa dig och få se ditt alldeles underbara orangeri!
Nu...  mot Dammenlägret i Kilsbergen där vi skulle träffa vännerna Rigmor och Urban...
 Vi följde gps:en och så... stod vi där i ett vägskäl och visste inte åt vilket håll vi skulle. Följde vägen mot höger... såg att det fanns en sjö där. Så ett nytt vägkors... och en bom över vägen!
Vi hörde dånande kanonskott... så pass att husbilen nästan hoppade... kändes inte så välkomnande...
Telefonkontakt med Rigmor... fick tips om en annan mötesplats... som inte bjöd på någon bra plats för två husbilar... vände tillbaka och efter ny kontakt så sågs vi till slut i Garphyttan... efter en kort överläggning så bestämde vi oss för 
"Gubbarna" stannade gärna vid bilarna med var sin öl... vi hade bråttom ut i skogen.
Fiffig fältflora fanns i hagen :)
 Vad pekar Rigmor på?
Jo... det här! Glittrande spindelnät... såå vackert :)
Så vackert med dropparna på den unga klibbtickan... vet att jag visat ganska nyligen men kan inte låta bli att visa en till :)
Fantastisk natur... fantastiska stigar och vandringsleder!
Lördagen var en riktigt skön "lat-dag"... vi promenerade, vilade. läste...och så en ny skogspromenad. Jag hade sett fin matsvamp tidigare under dagen, så nu fick svampkorgen följa med :)
Som sagt... en fantastisk plats... rekommenderas varmt!
Igår, söndag f.m. packade vi ihop för att bege oss mot nästa mål som var Riseberga klosterruin...
Så vackert på vägen upp med alla gula löv i solskenet!
En vacker plats...
... som bara störs av trafiken på vägen nedanför...
Fina illustrerade skyltar visade lite om nunnornas liv :)
Nedanför ruinen såg jag det här korset... och nyfiken som jag är så var jag ju tvungen att googla :)
Det här hittade jag...
Svarta Örns Orden - tänk så mycket man lär sig :)
Dags att gå ner till parkeringen igen...
 ... och efter en gemensam fika så skiljdes våra vägar för den här gången.
Tusen tack för en kanonhelg!

Ha det gott alla som tittar in här!

26 kommentarer:

  1. Åh det var många härliga höstbilder du bjuder på idag. Fotot av det nybakade brödet fick det att vattnas i munnen på mig.

    SvaraRadera
  2. Härliga härliga höstbilder. Klibbticka..så häftig den var, vilken bild - impade jag :)
    Oj vad mycket löv som fallit. Hösten har verkligen fina färger även om sommarens är vackrare. Kul ni har samma intresse och blivit så goda vänner och ger er ut på bobilsäventyr ihop :)
    Kul.
    Snygg bild på Rigmor och Zambo där på slutet - han busar väl inte :)
    Kramiz

    SvaraRadera
  3. Fick ta bort första kommentaren eftersom jag slant på mobilen och det gick iväg ofärdigt med en del konstiga bokstäver...
    Hade också gärna velat besöka Lena. Hon verkar ha många järn i elden.
    Och ni har det så mysigt på era utflykter och vackra bilder blir det också.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. I Kilsbergen har jag varit. Inte minns jag att det var så fint.
    Fina svampar. Igår hittade jag massor av svamp, men ingen jag kände till. Möjligtvis klubbskivling, så de fick stå kvar.
    Vad gott brödet ser ut. Låter som en jättetrevlig tur. Och fina bilder.

    SvaraRadera
  5. Så mysigt ni haft det! Och doften av nybakat, den är det inte mycket som slår!

    SvaraRadera
  6. Jag blev sugen på Nunnorna i Riseberga. Som utflyktsmål menar jag. Tänk med saker gubbarna missar ... eller tänk vad ni missar när ni tjejer försvinner iväg in i skogarna ... fast ni har en livlig grabb med er. Som alltid är det trevligt att få åka med dig på mitt sätt. Vädret var kanon hos oss också i helgen. Undra om det var sista "solochvarmthelgen" i år. Kram Bosse Munk. :)

    SvaraRadera
  7. Vilken helg å vilket kanooooon väder, då blir ju allt ännu bättre ur fotografens synvinkel alltså.
    Ni missade den välkända restaurangen i Garphyttan, men det tar ni kanske nästa gång.

    SvaraRadera
  8. Ja vilken helg, tänker tillbaka och suckar lite uppgivet när jag tittar ut...Var det månne sista helgen som man kunde njuta av varmt väder? Så många fina bilder vi fick med oss hem, och jag lite mer kunskap om svamp...som dessutom är väldigt vacker!
    Bilden från Risberga som du tagit precis när vi kom upp för backen, den är så sagolik med solen som glittrar mellan trädgrenarna, och så ska jag minnas vår helg, vacker och med färg. Sen fnissar jag lite åt nunnorna, de har allt humor de också...
    Nu ska jag börja så smått i veckan och plocka ur husbilen, lite i taget.För min del är det nog färdig åkt för den här säsongen. Vemodigt, samtidigt som jag redan börjat planera nästa vår...för visst gäller Garphyttans nationalpark då också?? Tänk allt som blommar då, lövsprickningen...Men innan dess...så ses vi självklart!!
    Tack för en underbar helg vänner!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Ang fjällvråken kan det vara en vråk på väg söderöver. Vi har många övervintrade fjällvråkar i Skåne. Fjällvråken brukar ryttla, det gör inte ormvråken.
    Börringe är ett litet samhälle inte alls långt från mig. Det är osäkert om de ljusa vråkarna härstammar därifrån. Men man kan onekligen se många rovfåglar där av alla sorter. Landskapet där är platt med böljande, och på vissa punkter har man milsvid utsikt. Punkt 106, är en berömd punkt!
    Kramisar Karin

    SvaraRadera
  10. Var precis inne på Rigmors blogg och såg att ni hade träffats, va kul! Men dom där kanonerna hade vi väl kunnat vara utan allihopa. Gillar inte skjutvapen av något slag. Jo, dom måste finnas för att hålla viltet i schack, men sen räcker det. Otroligt vackert där ni var, vilken helg! Nunnebilden var rolig! Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Hammarsundet är en favorit för oss också. Likaså vädret i helgen som var. Det är så mycket vackert, vart man kommer nu. Kram

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder ni bjuder oss på,Fantastiskt !!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  13. Vad roligt att ni tittade in hos mig i Hagtorp!!!! Alltid roligt att träffa bloggvänner i det verkliga livet också.
    Garphyttans nationalpark är underbart vacker. Kan rekommendera ett besök där på våren! Det enda som saknas där är en sjö...... Kul att ni hittade lite svamp också!
    Kul att ni besökte vackra Riseberga också! Var ni uppe vid amfiteatern? Där har alltid Fjugestas skolor sin sommaravslutning, en fantastisk plats! Eftersom vi bodde utanför Fjugesta förut, så har alla mina barn haft avslutningar där! Vill ni ha tips på fler fina ställen i västernärke, så hör av er!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Så underbara bilder och TACK för namnet på min gröna svamp , funderade vad det var och jag har aldrig sett någon sådan förut och jag känner en längtan till Värmland då jag tittar på dina o Rigmors bilder , Så vackert .Kram // Anita :)

    SvaraRadera
  15. Så fint det är på hösten och så roligt att se dina bilder. Tänk att det fanns rätt många kloster förr i tiden och den där ordensskylten var spännande. Undrar vad dom gjorde. Kanske man skulle googla på det.

    SvaraRadera
  16. This is not a spam
    Hello I'am Chris From France!!
    You Have A Wonderful Blog Which I Consider To Be Registered In International Blog Dictionary. You Will Represent Your Country
    Please Visit The Following Link And Comment Your Blog Name
    Blog Url
    Location Of Your Country Operating In Comment Session Which Will Be Added In Your Country List
    On the right side, in the "green list", you will find all the countries and if you click them, you will find the names of blogs from that Country.
    I ask you to follow our blog! thank you
    http://world-directory-sweetmelody.blogspot.com/
    Happy Blogging
    ****************
    Detta är inte ett oönskat
    Hej I'am Chris !! Från Frankrike
    Du har en underbar blogg som jag anser vara registrerade i internationell ordbok blogg. Du kommer att representera ditt land
    Finns på följande länk och hur din blogg namn
    Blog URL
    Operationell leasing av din land där kommer att bli hur Session Tillverkad i ditt land lista
    På höger sida, i "gröna listan", kommer du att hitta alla länder och om du klickar på dem, hittar du namnen på bloggar från detta land.
    Jag ber er att följa vår blogg! tack
    http://world-directory-sweetmelody.blogspot.com/
    Grattis Blogging
    ****************

    SvaraRadera
  17. Du är en fantastisk fotograf, men det har jag ju sagt förut. Underbara höstbilder!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  18. Hejsan Anki !

    Som vanligt helt underbart magnefika bilder,
    Och dina resor i vårt vackra land-
    Det kan vi aldrig få för mycket utav.

    Ska se hur det går om jag kommer igång med läsandet till
    att börja med.

    Allt bra !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  19. Härliga bilder från mina trakter. Hos Lena är det gott att vara i dubbel bemärkelse. Vi var där för tre veckor sen och badade tunna.
    Ni hade verkligen tur med vädret. Hoppas att du hittade lite mer svamp än det som syns på bilden.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  20. Ser att ni haft en kanonhelg med massor av fina fototillfällen!
    Så härliga bilder!! Har inte sett svamp hos oss på ett tag.
    Frostnätterna för ett par veckor sedan kanske tog kål på de sista.
    Men massor av ljuvlig Karl-Johan hann jag i alla fall få tag på.
    Tar mig en sniff i burken då och då där de numera finns i torkad form.

    SvaraRadera
  21. Man blir glad av dina bilder, så ljuvligt det ändå är i våran natur med alla sprakande färger.Ni hade tur med vädret också. Skönt att era gubbar trivs lika bra ihop som ni gör.....och era fina husbilar ser ut som tvillingar ..och som grädde på moset är goa Zambo med...
    Dags att slänga sig i bingen,
    Natti,natti**

    SvaraRadera
  22. Härliga höstbilder från Närke och våra hemtrakter! Ni skulle ha tagit en tur till Närkes Kil också, när ni var i närheten... ;-) I lördags var det en kulturrunda på bygden.

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  23. Håller med Musikanta Du är verkligen duktig med din kamera.
    Ser att du träffade Zambo då. Visst är han fin.
    Känner bara hono,m genom Rimors blogg.
    Trevligt inlägg, kram Hajan

    SvaraRadera
  24. Så underbara bilder och så roligt att få "följa" med på eran tripp !
    Ha en fortsatt fin vecka ♥
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  25. Oj vilken fin tur ni gjorde! Där skulle jag också vilja trampa omkring i prasslande lövhögar. Den röda svampen, vad är det? Aldrig sett här, kände inte alls igen. Champinjoner har jag bara plockat i mataffären, vet inte ens om den förekommer här uppe. Underbara bilder på ett vackert place
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)