måndag 27 oktober 2014

Nu är det gjort...

Husbilen är inställd och avställd... om fem månader hämtar vi ut den igen :)
Fem månader går fort... det är ju bara två kvar till jul!

I lördags var det grått och mulet, men inget regn, så jag tog mig till Glansgruvans vandringsled... Tänkte att jag kanske skulle hitta lite rödgul trumpetsvamp... tyvärr var det dåligt... mina ställen var tomma... avbetade kan man nog säga... det är fler än vi människor som uppskattar sådana här delikatesser :)
... som illustreras med en bild ur arkivet :)
En skön promenad blev det, även om det inte blev så mycket i svampkorgen...
Fick se att renlaven var alldeles "rödprickig"... det är s. k. pyknider... ett organ för bildning av förökningssporer...
I översta bilden syns renlaven tillsammans fönsterlav - den man brukar använda i adventsljusstaken...
Nere t.v. ses pykniderna tydligt.
En annan lav är den här, en filtlav... vackert grågrön ovansida och en vit lite taggig undersida. Det finns flera i den här familjen, så jag tänker inte försöka artbestämma den...

Är man uppmärksam så kan man också hitta stubbhorn...

Igår, söndag så såg det ut så här på morgonen... en fantastisk soluppgång och ett fint morgonljus... ser ut att bli en perfekt dag...
Har sett att får/ hästhagen varit tom någon vecka och beslöt mig för att ta mig en titt där tillsammans med både svampkorg och kamera.

Härligt - äntligen har det kommit lite matsvamp hos mig också - bättre sent än aldrig, heter det visst.
Gott och blandat, skulle man kunna säga :)
Blek taggsvamp,champinjoner, kremlor, smörsopp, scharlakansvaxskivling... blodriskor, trattkantareller och ett par karljohan (inte med på bild)
Sen fanns det ju en del annat.... sån´t man inte äter, men som är kul att fota. T.ex. sådana man nästan alltid hittar i betad hagmark, som den här lilla vita  bläcksvampen som växer på hästspillning...
Snövit bläcksvamp, Coprinopsis nivea
I slutskedet...
Samma svamp, samma droppe...
... kolla speglingen i droppen... man ser träden i bakgrunden...
Den översta här under är ett Klyvblad... inte så vanlig... kul att hitta :)
... så en okänd t.v. och scharlakansröd vaxskivling till höger...
Det är bara några dagar kvar av oktober... vädret är oktobergrått... bara någon enda frostnatt i början av månaden... men just nu på måndag morgon står termometern på + 13º... det är något konstigt med vädret... och det blommar fortfarande...

Ha det gott!

30 kommentarer:

  1. Vad vore mitt bildliv utan ditt?
    :) Bildkram...

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du hittat svamp. Så mycket dessutom och det mesta ätligt.
    Fönsterlaven vet jag att man brukar kalla vitmossa, fast det är fel. Nu blev det dessutom renlav (den främsta antar jag) med pyknider (nytt ord för mig). Och som inte det räckte, även fitlav och stubbhorn. Inga jag kände till heller.
    Bläcksvamp kan man väl äta - fast kanske inte om den växer i en hög med hästskit.
    Förutom mycket lärdom, så är bilderna helt fantastiska, ja vad ska jag säga, de är ju det!

    SvaraRadera
  3. Oj så mycket intressant man lär sig när man tittar på dina fantastiskt fina bilder. Visste inte att lava kunde ha röda sporer och förökade sig så här sent på hösten. Vad skönt att du äntligen hittade ätlig svamp. Jag är allt lite avundsjuk på dig :-) Må väl. Här är det höstrusk till tusan.

    SvaraRadera
  4. Att kika in på din blogg är både lärorikt och underhållande. Dina svampbilder skulle funnits med i en svampbok. Bildserien med bläcksvampen är kul...sista bilden ser ut som en droppande kran. Ha en fin vecka.

    SvaraRadera
  5. Minilektion i lavar, mycket intressant. Lärde mig just att det jag kallar renlav i själva verket är två sorter och borde kallas fönsterlav. I dagligt tal är det många som faktiskt säger vitmossa och det är ju ännu tokigare. Skulle vilja lägga pyknider på minnet också och skriver jag det ett par gånger ökar chanserna att komma ihåg pyknider, pyknider, pyknider :-). Tycker det här med lavor är svårt. Väldigt vackra men det är när man kommer till arter och namn som det kör ihop sig. Det kanske finns nån bra bok du kan rekommendera?

    Grattis till all svampen! Färggrant och härligt. Påminner mig om att jag inte kollat mina ställen på ett tag. Förhoppningsvis är det ingen annan som har kollat dem heller.

    Trodde det skulle bli bättre väder idag, men det blir arbete vid datorn istället.

    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Du är verkligen en otroligt duktig svampexpert och fotograf förstås:-)
    Å visst är det konstigt att giftiga svampar alltid är så vackra, medan matsvampar alltid är fula...

    SvaraRadera
  7. Javisst, är det något konstigt med vädret. Här sover vi med vidöppet fönster och som du säger , det blommar fortfarande på sina håll.
    Makalösa bilder från dig som vanligt och jösses vad du kan mycket om det som finns i naturen.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder! Önskar jag blev färdig att ge mig ut med kameran! Nån gång ska det väl hända :)
    Visst går 5 månader fort! Alldeles för fort egentligen!

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt vackra svampbilder !!
    Bara att njuta :-)

    Kram

    SvaraRadera
  10. Men du...fem månader...det kan väl räcka med fyra...vi satsar på en tidig och lååång vår...?! Ja, ja...det blir som det blir...
    Så mycket vackert du har och bjuder på ifrån din omgivning sen! Droppen med spegling av träden, ja den tar nog priset iallafall. Å lite stolt kände jag mej allt när jag kände igen scharlakansröd vaxskivling på dina bilder!! Lite har allt fastnat...Sen var bilderna på laven otroligt fina, och ett nytt ord...pyknider...kan inte lova att jag kommer ihåg, men ska göra ett försök!!
    Här är det lov den här veckan, och jag har tur som har en ledig dag och får rå om de två minsta!!
    Ha en skön fortsättning på veckan, och snart är det dags!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Hejsan Anki !

    Alla gör så mycket,kanske det jag gjorde när jag var yngre och inte så tung.

    Och inte kom jag ut i någon skog, vill inte gärna gå ensam.
    Köpte som förr om åren mina kantareller på Ica Maxi. inte lika goda
    som nyplockade i skogen härintill.

    Mossa och lavar är fint.ändå hatar alla med gräsmattor den.

    Tack för fina härliga bildmotiv-.
    Ha en fin höst,

    Kram Mi

    SvaraRadera
  12. Så roligt med en rundvandring i lavarnas värld, den är fantastisk bara man tar sig tid att titta ordentligt och du tar ju så fina bilder också. Pyknider, då har jag lärt mig en ny sak idag också, det är min devis, lära mig något så fort jag kan! Tack för det, gillar när det flyger stekta sparvar rakt in i munnen!
    Och så mycket svamp du hittade! Det blev ju en del till slut. Måste väl bero på det varm vädret, vi har också sådär mellan 12-15 grader mest var dag. Fast nu hörde jag Omgivningen säga att nu kommer frosten snart, han har studerat nån väderprognos i avisan!
    Men som du säger, tiden går så fort, så fort så snart står i där med rumpan i vädret och tittar efter vårblommorna igen! Och du tar ut husbilen!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Jösses så duktig du är på svampar och mossor och lavar!!
    Jag som älskar mossa vet inte namnet på en enda...Tror jag ska inhandla en moss-bok. Om det finns... ;)

    Kram Annica

    SvaraRadera
  14. Att titta i en svampbok är inte ens hälften så intressant som att läsa och titta på dina beskrivningar! Den där filtlaven är väl inte så stor i verkligheten antar jag, då skulle ju solrosfröet bredvid vara jättelikt! Kul att du hittat svamp, jag har inte varit och letat på länge, kanske får det bli en runda om vädret håller i sig.
    Ha det bra! / Åsa

    SvaraRadera
  15. Helt fantastiska bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  16. Det är ögongodis att se på dina fina bilder. Sedan lite bättre vetande till vissa saker som jag inte kan själv är bara så toppen. Duktig är du på att plocka svamp också. De sista bilderna vara bara wow.
    Ha en bra dag/kram

    SvaraRadera
  17. Intressant om lavarna. Det där rödprickiga har jag tidigare trott att det vart något nedfall från luften...;-) Finns så mycket vackra lavar och svampar. Skulle behöva ta med dig på en skogsguidning!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  18. Vad du är duktig på växter, svampar, lavar osv...jag kan ingenting. Ja förutom några svampsorter då...
    Här har det regnat otroliga mängder och det som då poppat upp är taggsvamp. Både blek och rödgul taggis överallt. Hittar lite trattisar om jag vill, men är inte så sugen. Orkar inte dra fram torken nåt mer och bokhyllor att fylla för torkning har jag inte längre. När jag tittar på dina svampfynd inser jag att förutom smörsopp (?) så känner jag inte igen de övriga! Iiik, är det helt olika arter hos dig och mig eller är jag bara så okunnig tro?
    Kramen

    SvaraRadera
  19. Oj oj alla dessa olika svampsorter . . . .det går runt i skallen på mig, att även de som är ätliga ser faktiskt också ej ätliga ut, men säkert mycket goda.
    Jag har bara ätit karl Johan, kantareller, champinjoner och kanske kremlor, jag vet inte vilka sorter far plockade (jag var med i skogen som barn, men kanske för ung och ointresserad att lära mig)
    Däremot åts det svamp i olika maträtter.
    Visst är svampar intressanta och vackra att titta på, de är också skogens underbara 'under'.
    Jag tror att det liksom är försent för mig att lära mig olika svampsorter, man måste vara 100% intresserad.
    Äntligen blev det svamp plockning för er uppe i Östergötland och jag hoppas ni hittar mycket.

    Så har ni då 'stallat in' bobilen, äntligen får den vila, hi hi . . . .
    Sen får ni hitta nya resmål till nästa år och det kan väl inte bli så svårt.
    Vi eller jag har pratat hela året om att åka uppåt landet, men tiden räcker inte till. Det blev ju Gotland i juni
    sen var vi ju på Irland 2 vec. i april m.m. Tyvärr har vi bara 12 mån. på ett år, men nu när man är ledig vill vi gärna ha dubbla månader av April, Maj, Juni, Juli, Aug, Sep, Okt. De månader gillar jag bäst, men då hade resten av månaderna verkligen behövts att vila upp sig på.
    Nu får vi drömma om nya tider till nästa år.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  20. Det är altid lite vemodigt att ställa undan husbilen för vintern.
    Kram

    SvaraRadera
  21. Tack för alla fina bilder med intressant text - alltid lär jag mig något när jag är inne och läser hos dig.
    Ja, tiden rullar på snabbt. Nu har jag inte någon husbil, men jag gillar när man får städa altanen tidigt på våren och när man sedan kan sätta sig där och ta den första fikastunden.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  22. Wow! Jag är inte det minsta intresserad av svamp Anki, men dina bilder skulle kunna få en "svamphat(t)are" at omvända sig. Speglingen i droppen är magisk. Solnedgångar/soluppgångar (i ditt fall) tröttnar jag aldrig på att se på. Färgskalan på de blommor som tappert kämpar på är så tjusig. Ni är ett gäng fotobloggare som förgyller Blogglandia. Du är en av dem. Fem månader går fort. Samtidigt rinner livet iväg. Jag både längtar och inte längtar. Kram Bosse

    SvaraRadera
  23. Himlars vad man lär sej mycket när man kikar in hos dej ! - Men att komma ihåg det är en annan sak ;)
    Njuter av att få följa med på din vandring i naturen ♥
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  24. Så många olika svampsorter du fångat, den endaste svampsort som får hamna i min korg är trattisar övriga får stanna i skogen. Den där med vattendroppen är magisk som en tavla . Kram åse

    SvaraRadera
  25. Du har så rätt, fem månader går så fort! Jag är imponerad av dit växt och svampkunnande!
    Magiska bilder och droppen är ju helt fantastisk, tur att du hann och fånga den i tid.
    Idag har vi ju haft en sensommar dag! Jag grävde ner en hortensia och satte de sista scillalökarna.
    Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
  26. Tänk om den blir svampangripen inne i vinterförrådet? Kram

    SvaraRadera
  27. Så fina bilder av olika svampar och lavar. Visste knappt att det fanns så många sorter. Det ser ut att bli härliga svampstuvningar framöver.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  28. Husbilen parkerad för säsongen. Jag fick för mig ni körde året runt - de var fel :)
    Vackra bilder på all svamp kan erkänna att jag inte sett hälften av dem mer än på bild. Svampen med regndroppen var extra vacker.
    Undrar just vad frun hittar på nu när husbilen är parkerad.
    Njuter av hösten kanske. Vi hade de första minusgraderna i natt - 2. hua
    Kramiz

    SvaraRadera
  29. Så jättefina och klara bilder. Du är ju superduper ,ed kameran. Så vackert allt blev när du plåtat så fina bilder.Det var väldans så mycket olika svamp.är Du verkligen så kinnig. Det var inte dåligt.
    Lycka till nu

    SvaraRadera
  30. Hej igen och tack för boktipset!
    Har tittat flera gånger på din filtlav och kan konstatera att det verkar vara samma som jag planterat på en sten vid bersån. Sprider sig, växer och trivs. Spektakulär med sina stora öron.
    Önskar dig fin helg
    Anette

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)