söndag 19 oktober 2014

Lördagsnöje :)

Många gillar att använda sin lediga lördag till shopping i någon flashig galleria eller i ett stort köpcentrum... det gör inte jag. Är inte det minsta road... tvärtom - har blivit nästan folkskygg med åren... och då passar det bättre att åka på koutställning :)
Nämnde ju igår att jag skulle till Vretaskolan och den årliga utställningen Östgötamulen... så här kommer nu några bilder.

Det är noga med frisyren... det ska vara snaggat!
Bästa platsen för en liten paus är inne hos favoritkossan.
Lite blandat...
Inte aktuellt med spilld mjölk - kossorna måste mjölkas två gånger om da´n vare sig de är hemma eller borta.
Det allra roligaste är att se hur barnen umgås med djuren... 
Bara fem år är killen nere t.v. och redan såå duktig :)
 Stort prisbord... många pristagare... två utländska domare... en fransman och en irländare dömde.
Första pris till en fin kviga och ett blågult band till fin championkossa...
Det är jobbigt att vara på utställning... skönt att ha någon att luta sig mot  :)
Trött... såå trött...
Min morfar var "kogubbe" - alltså, han var lagårdskarl... och jag var ofta och gärna med honom i ladugården. Kanske kommer min kärlek till dessa djur från den tiden...

Från det ena till det andra... söker du ny gräsklippare till nästa sommar... då kanske den här kan vara något?

Ha det gott!

25 kommentarer:

  1. Tänk så många olika kossor det finns :)

    SvaraRadera
  2. hej...trodde du stavat fel och det skulle stå konstutställning,haha..Koutställning lät intressant, betydligt mer annorlunda än konstutställning, eller? fina kossor..kram Karina

    SvaraRadera
  3. Kor är fina djur med vackra snälla ögon.
    Skaffar jag större tomt kanske den gräsklipparen kan vara något. Ändå är den inte självgående?

    SvaraRadera
  4. Tack Anki för att du lät oss andra också komma med på koutställningen.
    Fina bilder, många som gav ett litet extra leende:)
    Jag tycker om kossor, även om jag inte har vuxit upp med sådana, men
    "kärlek" har alltid funnits. Tänk att bara stå vid en kossa och få rufsa om i
    hennes panna.
    Tror jag hellre skulle ha en kossa till gräsklippare än den på fyra hjul.
    Ha en fin söndag!
    Karin

    SvaraRadera
  5. Underbar koutställning! Inte visste jag att det fanns kofrisörer och att det var så noga med frisyren. Min farmor och farfar hade också kor och jag älskade att få gå in till kalvarna. Det här var absolut en bättre sysselsättning än storshopping...det håller jag helt med dig om. Kram

    SvaraRadera
  6. Har aldrig hört talas om koutställning.Är det som på hundutställning...man bedömer utseendet, bäst i sin ras osv eller har det med avel att göra. Mjölkar mest osv. För egen del har jag stor respekt för kor eller är tom lite rädd. Mormor hade ladugård och även min moster men kor blev aldrig något djur för mig.....

    SvaraRadera
  7. Härligt med så fina kossor att se på!

    Ha det gott/kram

    SvaraRadera
  8. Synd att jag inte var med...för dessa djur är otroligt vackra, trevliga och intelligenta, fast man kanske inte tror det...Kul att det finns ungdomar och barn som är intresserade, man är ju nästan rädd att det annars är ett utdöende släkt, la´gårdsgubbe eller vad man ska kalla dom. Jag är ju också uppvuxen med kor så de har en stor plats i mitt hjärta. Och tack vare dej nu fick jag ju ändå vara med på ett hörn på en trevlig dag!!
    Idag kom storfiskar´n hem, utan fångst...Fast efter vad jag förstår så var det kanske inte det som var huvudsaken, för de hade tydligen väldigt trevligt. Nya platser hittade han också, tack vare min käre kusin som har varit där och fiskat förr. Så nu vet vi en ställplats i Kilsbergen, som förhoppningsvis inte är bommad...Och jag har börjar plocka ur husbilen, men det går attans så trögt...Sååå trist!!
    Tror gräsklipparen är i största laget...
    Ha en fortsatt skön söndag, temperaturen kan vi ju inte klaga på...+15.
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Bra mycket trevligare att gå på koutställning än att shoppa....
    Så suveräna bilder! Kossor är ett av mina favoritobjekt att fot.
    Koola djur.... Kanske har det att göra med att jag bodde granne
    med en bonde när jag var liten. Spenderade mycket tid i ladugården.
    Mjölkade - för hand - och skötte om kossorna så ofta jag hann.

    SvaraRadera
  10. Håller med dig att ditt lördagsnöje känns mycket roligare än en dag på köpcentrum! För mig blev det att lära mig något som jag inte visste fanns - koutställning. :-)

    SvaraRadera
  11. Vad mysigt med koutställning! Älskar kor! Har under min uppväxt tillbringat många timmar i grannens lagård och kohagar.
    Ha en skön söndagskväll!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Ja större kontrast till ett flashigt eller till och med oflashigt köpcentrum kunde du knappast ha lagt upp. Å visst påminner koutställningen om en hundutställning med rosetter, pokaler och titlar. Å den kvigan ser verkligen ut som en värdig vinnare. Hon är stor, tjock, välnärd och hennes päls har ett otroligt fint lyster. Detta sagt av en asfaltbonde som dock är uppväxt i en liten by där jag bodde granne med en bondgård. Å japp där fanns hur många kossor som helst...;-)

    SvaraRadera
  13. Kossor och fina kossor *njuter* Men varför är vissa så magra ... revbenen syns ju?!?!
    Tycker om att se på kossor och synd att de försvinner eftersom.
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  14. Lantbruksutställning har jag varit på men inte med bara kor. Kor är mysiga och luktar gott. På vårt sommarland i barndomen fanns flera mjölkgårdar. Jag älskade att sitta på foderbordet när korna vilade och idisslade efter mjölkningen.

    SvaraRadera
  15. Jag föredrar nog den sista bilden. När jag växte upp i slutet på 50- talet, hade vi fyra äldre bröder som bodde kvar hemma, hos sin åldriga mamma. Denna familj hade kor och ett litet lantbruk. En morgon när jag cyklade till skolan, sa en av bröderna: "Varför ska man ha kor, först ska man leta efter dem i skogen i en timma, när man sedan mjölkat dem, sparkar de ut mjölken". Kram & Må gott

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig dag ni varit med om. Kul med barn och djur och alla härliga kommentarer som blir! Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  17. Kor det är grejor det. Vi hade vita fjällkor när jag var liten och redan som liten fick jag vara i ladugården när dom mjölkades. Låg i foderbordet hos gamla skällkon Lunda och klappade hennes mjuk mule. Kommer aldrig att glömma trygghetskänslan. Mjölkens strilande i plåthinken, kornas idisslande och mammas sång som hon alltid gjorde när hon mjölkade. Kor det är grejor det. Här finns det knappt en ko längre

    SvaraRadera
  18. Samma här, jag hade valt kossorna, alla gånger. Jag tror jag blivit som du, jag känner att jag behöver inte den stimulansen som affärer och en massa folk möjligtvis skulle kunna ge......enstöring har jag blivit! Men visst är det skönt att kunna välja. Vilka fina kossor! Dom är trygga, dom ger oss mjölk och annan mat.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  19. Jag skulle också helt klart välja att träffa kossorna, istället för ett stadsbesök !
    Att gå i affärer är absolut inget nöje, och därför gör jag det bara när det är absolut nödvändigt.
    - Kor däremot får min fulla uppmärksamhet, när jag träffar på dom, men någon koutställning har jag aldrig besökt ..(.Tror inte det finns här uppe !)
    Kul att se dina fina bilder, och hoppas du får en fin vecka !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  20. Tack så mycket för Östgötamule bilder! Vilka fina kor! Och Ko-människor om en nu kan säga så :) nu så skrev jag det:) Sista kobilden rakt i hjärtat på mig. Kokel ...
    kram

    SvaraRadera
  21. Du folkskygg, nu skojar du :) jo jag älskar att shoppa de är väl allmänt känt. Men jag älskar djur också och kor har jag precis intill mig och vi pratar varje dag MEN någon ko utställning har jag aldrig hört talas om att de finns här, men så trevligt, de skulle gärna jag också gå på.

    Fina bilder som alltid.
    Kramiz

    SvaraRadera
  22. Det verkar mycket roligare än att shoppa. Jag hade hängt på dig vid de två valen. Kram Bosse

    SvaraRadera
  23. Måste ha varit en upplevelse att vara på kossutställning. Håller med dig att det måste vara roligare än att springa omkring i varuhus i alla fall. Man får vara med om mycket när man bloggar...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  24. En koutställning har jag aldrig varit på, vill vill vill! Vi har ju dåligt med bönder här i trakterna, får åka upp mot Vansbrohållet för att hitta några. Underbara bilder, tack!
    Sedan till det viktigaste, kornet! Jag älskar korngryn och gömmer en deciliter i det mesta, soppor, grytor osv. Ofta kokar jag korn istället för ris, och jag älskar konsistensen och den dova smaken! Korngrynskakan var som skriven för mig, men du, visst ska allt vara rått, alltså okokat från början? och ungefär hur länge kan den tänkas behöva i ugnen? en timme? Kanske kan man också riva ner en morot eller två så blir det saftigt. O så gott, ska testa snaaart!
    Kram från grådasket i Dalarne

    SvaraRadera
  25. Vilka härliga bilder och kul reportage,) Ha det gott;)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)