måndag 1 september 2014

Inställt...

... ja så blev det... mina värsta farhågor slog in och svampskogen står där tom och öde och då blev det inte heller någon svamputställning.
Ett riktigt svampår... ett härligt karljohanår basuneras det både i tv och kvällstidningar... pyttsan... här är fortfarande som en öken... alldeles för torrt... suck...
Den här stigen brukar normala svampår vara alldeles full med svamp...
Annars blev det en väldigt bra och innehållsrik helg där höjdpunkten var Ludvigs Födelsedag :)
Glad på sin 3- årsdag! Mindre glad var Casper som också ville fylla år just den här dagen...
 Nytt i Ugglebo... Calle har byggt en rök... 
...  och den här veckan ska han röka lax åt oss... ja, till sig själv också förstås :)
Med eller utan svamp så blev ändå en trevlig dag på Hembygdsgården... som vanligt mycket att titta på... t.ex. alpackor som annars finns på en gård här i Vånga...
 Äkta hantverk...
... som att binda ihop gärdesgården med varma granvidjor...
... eller knyppla en spets...
 ... veteranmoppar...
 ... folkdans...
Orgagillet...
... skjuts med häst och vagn... och ponnyridning 
"Gåramålaren" Wiwi visade en del från hembygden---
... och så vår lilla fotoutställning :)
... tre av mina bilder...
I övrigt jobbas det en del i trädgården, träden som Calle fällde måste tas omhand... slit och släp... trädgrenar och buskar kördes genom den nästan uråldriga  "flismaskinen"  - tänk att den fungerade :)

Jag fortsätter att vänta på mer regn... och förhoppningsvis en svampinvasion även här hos mig :)

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. En innehållsrik dag, även utan svampen.
    Alpackor är så söta. De ska tydligen vara trevliga att ha också.
    Kul att någon kan binda gärdsgårdar än. Den danske bonden tar ju vara på alla sådana kunskaper, därför så rolig att se på.
    Det är litet konstigt att ni inte har svamp, för visst har det väl regnat hos er också? Vid vår sommarstuga var det verkligen en svampskog på hela gräsmattan. Och en jättesopp (som dessutom var fin) åt vi upp.
    Och igår när jag var i "vår" skog var det så fullt av svamp så jag har aldrig sett så mycket. Men det är där folk går o även rastar hundar. Dessutom kände jag inte till de flesta. Hoppas du får plocka svamp framöver.

    SvaraRadera
  2. Det blev ju bra ändå, utan svamp :) Klart det är lite orättvist att någon annan har födelsedag och inte man själv ;)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag läst den här bloggen http://hanskhjo.blogspot.se/ och han verkar drunkna i svamp. Hjo ligger ju inte alltför långt från dina trakter, så jag undrar hur det kommer sig att ni inte har någon svamp. Konstigt...

    Å mopederna var helt underbara samt dina foton. Kråkan (?) bredvid flaskan är så himla rolig!

    SvaraRadera
  4. Vilken trevlig Hembygdsgård ni har. Det är intressant att se gamla hantverk och när någon verkligen kan utföra dem. Synd att så mycket försvinner och glöms bort. Kram

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder du bjuder på, och det verkar vara kalas tider i alla fall nu på många ställen. Men svampen är svårflörtad, fast det finns ju chans än. Regnperioden kommer väl nu när hösten står för dörren...och då trivs ju svampen...
    Kram vännen♥

    SvaraRadera
  6. Tråkigt att det inte blev någon svamp för dig. Men du har ju roat dig med att ta vackra och intressanta bilder som jag som vanligt har haft stor behållning av.

    SvaraRadera
  7. Men så konstigt det kan vara. Här är så otroligt mycket svamp, av alla sorter, igår när vi var ute och gick i skogen så var det som om man inte kunde kliva nånstans för då trampade man på någon svamp och det vill man ju inte. Jag kan bara några få, men det kan ju vara godis för andra. Hoppas, hoppas att det kommer mer regn till din skog så att du kan göra exkursioner!
    Vilka härliga bilder och vackert med folkdräkt, jag har en, som min mamma sytt, men den kommer jag inte i.....funderar på att göra ett plexiglasskåp på en vägg och sätta dit den!
    Och när man flätat svansarna (heter det svansar på hästar, det lät konstigt...) på hästarna då tycker jag det är så fint!
    Vilka fina bilder du ställde ut!
    Och att inte fylla år när någon annan gör det, det är ju förskräckligt, om man tänker efter, i alla fall om man är ung....!!!
    kram Agneta

    SvaraRadera
  8. Synd att det blev inställt men det blev ju en bra i alla fall!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Jaha...borde ha läst din blogg innan jag skrev "brev"...Men nu har jag fått svar på en del frågor och funderingar, bilder hade du med...Höjden vore väl annars, du har många pärlor i ditt arkiv. Men inga svampar...jag tror du får komma hit och gå en kisserunda med oss, korgen blir iallafall full, det kan jag garantera!
    Sen blir jag ju alldeles knottrig, alpackor!! Barn av sådana dessutom!! Morfinplåster är ett fördärv...annars hade jag nog varit där jag också. Sen fanns det ju mycket annat intressant också.
    Det är inte lätt att vara storebror alla gånger...Jag känner igen det. Men det blir ju hans tur också nån gång...
    Sista bilden...klockren! Skrattar gott...
    Bara som en liten parentes...barnbarnet hemma igen, ska åter på onsdag, massor med prov tagna men inget utlåtande än. Suck.
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Minus svampen + på annat ser jag! Uppskattas!
    Surfar runt lite till!
    Kram tills nästa besök! :)

    SvaraRadera
  11. Oj, vilken dag! Gärdsgårdar, gamla moppar och dans...det vore inte illa.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  12. Ni verkar ha haft en bra hel, även om svampen lyste med sin frånvaro. Var så inställd på att besöka Hembygdsgården, men så kollidera det med en "Kreativ helg" i Arkösund, som jag hade anmält mig till i somras, och som jag hade förträngt, men den blev bra den också- Vi hoppas på nästa år! Elisabeth

    SvaraRadera
  13. Åh, flismaskin, det skulle jag behöva! Borde vara perfekt att strö på gångarna i grönsakslandet!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Ja, det där med svamp... Här har det regnat i länge nu och svamparna börjar dyka upp ur marken... Håller tummarna att de snart visar sig hos dig med.

    SvaraRadera
  15. Håll ut bara,svampen hinner nog komma där oxå !
    Fina bilder iaf,spec dom på "Mopparna"..

    Ha det så gott/Kram

    SvaraRadera
  16. Vilka tuffa moppar. Jag tycker det verkar vara farligt att plocka svamp och framför allt att stoppa den i munnen sedan. Det var därför jag gjorde dig en tjänst och plockade rent på dina jaktmarker. ;) Kram Bosse Bus

    SvaraRadera
  17. Vilken förträfflig trevlig helg ! Som alltid säger jag att där skulle jag gärna varit med.
    Alltid finns det mycket att se på när 'di gamle' visar upp sina hantverk.
    Kul med foto utställning, du hade ju kunnat visa hur många fantastiska bilder som helst.
    Den med fågeln (är det en kaja) och flaskan var kul.
    Det verkar som ni även hade en fin solig helg, begriper inte att du vill ha regn, hmm . . . .
    Så mkt regn och översvämningar det blivit på många andra håll och ni har det snus torrt.
    Aldrig blir det normal lagom någonstans.
    Men i 'våra skogar' runt trakterna plockar folk svamp dagarna i ända, men inte jag.
    Ja du vet varför, jag är en dumbom av okunnighet om svamp. Men vet du att vi fick en svamp bok av Paul vår 'svärson' han tyckte det var dags för oss att lära oss en del om svampar, ja eftersom han såg en massa
    sådana i skogen när han dagligen tog lång promenader. Han är då kunnig i det och älskar att äta dem,
    att äta dem gillar jag också. Så nästa in lägg kanske blir om hur många svampar jag plockat, hi hi hi . . .

    Men att fylla år är väl kul, att få presenter, tårta m.m. ja för den som fyller år, men den andre stackaren får bara titta på, hi hi hi . . . men så blir det ju alltid. Jag känner igen det där, men ofta är den där lilla avundsjukan när de är mindre. När de kommer upp i typ 10 års åldern då gläds de med jubilaren.
    Så har det i varje fall varit hos mina barnbarn, den yngsta är faktiskt 10 år och den äldsta 25 år och hon Jennie har då en son Leonard 16 mån, (världens gulligaste så klart).
    Den där tårtan förresten den såg verkligen smaskig ut, blåbär och hallon kan det finnas något godare ?!

    Vi har haft flera soliga härliga dagar nu och det är bråttom i trädgården men roligt förstås.
    Precis så ska en brittsommar vara.
    Må så gott, kram/ Eva

    SvaraRadera
  18. Jag blev också enormt besviken då jag gick ut för att kolla efter gula kantareller men det visade sig att det var enormt dålig kvalité på dem som fanns , nästan så det såg ut som dom fått av frosten men det kan ju inte vara möjligt än , ja jag vet inte men konstigt är det . Vackra bilder från fotoutställning , ja alla dina bilder är vackra // Anita :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)