onsdag 24 september 2014

Efter regn kommer sol...

... eller om det är tvärtom... hur som helst...
Först flera dimmiga, grå dagar...
... så en frostig morgon... 
och så igår... en härligt solig dag :)
Blommorna riktigt lyste i solen...
 Askens löv är fortfarande gröna...
... och i växthuset är både chili och tomater mogna... ska prova att torka en del av chilin på tråd i ett fönster... resten torkas i svamptorken...
Men så idag kom regnet tillbaka och det har regnat hela dagen.
En del av mina pelargoner och fuchsior har fått flytta in i växthuset... en del är kvar ute...
 ... och jag har höstfixat lite i krukor och bykgryta...
 Nu står termometern på +10 igen och mina förhoppningar om lite senhöstsvamp ökar igen :)

Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Tack för analysen av mina troliga champinjoner. Dom växte på ett ställe där jag aldrig sett sådana förut och jag har ändå traskat här sen jag föddes och det är många år nu (född 52). Jag tror på dig och på Monica, men jag tar det säkra före det osäkra eftersom jag hittat så många Karl Johan och smörsoppar i år. Är det inte märkligt att det är så mycket svamp här men inte hos dig. Men som sagt, nästa år, då får du svamp och jag bär!
    Så fina färger det är i din trädgård, det är en härlig tid nu. Fast just nu regnar det här, det är OK, men det är lite lättvindigare att vara ute när det är sol och fint!
    Agneta krma

    SvaraRadera
  2. Du visar så fina höstbilder - tack! Är ute lite varje dag och försöker pynta till det här hos mig också, men först måste allt det gamla bort.
    Ha det fint och kram!

    SvaraRadera
  3. Fina höstbilder,men kyligt o frost häromdan,-2 på morgon!
    Men de har lovat varmare till helgen,Bobilstur då!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  4. Fina höstbilder!
    Det är tid att börja plocka in och klippa ned.
    Är det vildvin du har där så fint mot väggen?
    Ha det gott och hoppas att du hittar lite svamp.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Pust...förlåt jag pustar men mitt internet är så dåligt så det gäller att ha gott tålamod för att få fram bilderna dina, oh de har jag!!! :) så fina bilder vill man ju se i sin helhet.
    Ja nu är de lite höstväder, regn ibland, sol ibland o lite kallare än i somras. Vi var nere på 0,9 en morgon men sedan har de höjts till 10 varjefall så nu är kvällar o mornar höstljumma igen - de e så gott.

    Svamp tycker jag vi har gott om här, kanske har ni haft torra än vi i sommar fast jag tycker väl vi har haft väldigt lite regn. Jag är ju urdålig på svamp som du vet men nu har jag ju till och med hela gården full med "de var honungsskivling" du o någon mer sa på fejsan.

    Så nu har jag njutit av dina fina bilder, nu trevar jag mig så sakteligen vidare i internetvärlden :)
    Kramiz o go helg "den kommer ju snart"

    SvaraRadera
  6. Av dina vackra bilder blir alla väder fina.

    Igår började det regna även här i Ösmo och fortsätter idag. Det är så välkommet efter den torra sommaren.

    SvaraRadera
  7. Skicka gärna ned lite av solen. Här har det regnat hela veckan...

    SvaraRadera
  8. Vi har inte haft frost än och det tycker jag är bra. Det är litet för tidigt med frost.
    Bilden med den blöta grankvisten är verkligen fin. Liksom dimbilderna och de andra.

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder som lättar upp i höstmörkret!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Ljuvliga foton hos dig, färggranna och fina, droppar på barr otroligt vacker!
    Jag blev så snopen över att trattisarna jag fann var så ynkligt små. Måste bero på den torra sommaren. Nu är jag absolut inte beroende av dem, de 3 litrarna jag plockade fick en kompis som inte själv går i skogen, men ändå...
    De svampar som annars klarat sig skapligt är taggisarna.
    Men du som haft sån otur tidigare i säsongen borde sannerligen nu rikt belönas.
    Kramen

    SvaraRadera
  11. Jag tror att det blommar mer hos dej än hos mej...Fast det är klart, på en del har jag redan tagit till saxen...Det ser så ordnat och fint ut hos dej, både i trädgård och växthus, här är det mer en allmän röra, jag börjar lite här och där och blir liksom aldrig klar på något ställe...
    Underbara bilder som vanligt, och de första med dimma och dis, vackert! Gårdsmejeriet, är det hos grannen det, eller?? Vackert med lite frostnupet också, även om det inte varade många timmar. Å växthuset...ja men där var det då frodigt! Här härskar enbart tomater där, och de ser då inte för roliga ut, så de åker nog ut i morgon så alla krukor kan få plats där sen. Ja de som det varit sommarblommor i, de som ska övervintras har flyttat in tillfälligt på glasverandan.
    En underbar tid nu, och ja jag vet vem som lärde mej uppskatta den!!
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Fina foton som vanligt! Hösten är färgernas tid! Allt är så intensivt!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  13. Inspirerande och vackra fotografier! :-) Mina pelargoner fick akut flytta in... Plötsligt hade vi en morgon fem minusgrader.

    SvaraRadera
  14. Så fina bilder! Tallbilden med dropparna ... magisk fin/kram

    SvaraRadera
  15. Fina bilder! Verkligen härliga färger!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)