lördag 6 september 2014

Vinön :)

Här kommer lite mer från denna pärla i Hjälmaren...
Gick en liten promenad när vi kommit i ordning... så fina omgivningar... såå vackert!
Hittade en del svamp - inte mycket, men ändå mycket mer än här hemma:) 
Kantkremla, Östergötland landskapssvamp... god matsvamp... den fina stranden och det spegelblanka vattnet... gulsporre och fackelblomster och så ett par fiskare...
En fiskare kom iland med kräftor... en försökte rymma...
Lyckades få ett par bilder innan han fick återvända till kompisarna i lådan...
Fredagsmorgonen strax efter 6... härlig soluppgång, skönt ljus i "Karl-Gunnars hamn"
Ett svanpar simmade snabbt iväg...  stilla vid kajen låg ångbåten Gauthiod, byggd 1907...
Så lite längre fram på dagen... ännu en promenad... många hus att titta på :)

... och i den gamla skolan finns idag ett café och ett litet museum...
... som sagt många hus... 
... och en hel del blommor, som fortfarande blommade... och rönnbären som lyste alldeles klarröda...
Blåklockor, renfana, ljung, ögontröst och fackelblomster...
På kvällen bjöds vi på en fantastisk solnedgång och en fin måne...
... inte riktigt full, men fin ändå...
Avslutar med en gammal dikt som jag hittade på anslagstavlan nere vid färjeläget... gäller fortfarande!
Karl-Erik Forslund, 1915
Har ni inte varit på Vinön... ja, då har ni en fin plats kvar att besöka om ni är i trakterna runt sjön Hjälmaren :)

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Så fantastiska bilder på härlig miljö! / M

    SvaraRadera
  2. Åh vilka bilder. Plötsligt kom jag att tänka på en gammal släkting som jämt pratade om hur fint det var på Vinön. Har dock själv aldrig varit där och visste inte ens var det låg. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Alltså om man heter Vinön förväntar jag mig druvor och just det - vin;-)
    Härliga bilder som alltid hos dig. Å vilket kanoooon väder! Grattis till svampskörden också!

    SvaraRadera
  4. Vacker dikt, som många borde läsa mer än en gång.
    Jag ser att du (ni) också är livsnjutare, att resa runt och se vårt vackra land är guld värt.
    Man får passa på medans man är ung, brukar jag säga, hi hi . . . .
    Vilka vackra gamla hus och lador du 'hittar', det gamla är genuint.
    Sommaren har blivit förlängt och det tackar man inte nej till, det är bara september nu som fortfarande
    kommer att ge oss den känslan. Men trots allt gillar jag alla årstider, utan dem ingen längtan till den
    månaden man kanske gillar bäst.
    Vi har lite trädgårds brådska nu, planterar rosor som jag köpt billigt. Det är en bra tid att göra det på.
    Trevlig helg kram/ Eva

    SvaraRadera
  5. Jag tycker likadant, men det visste Du ju redan...fina bilder.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  6. Du presenterar den ena pärlan efter den andra i detta fantastiska land! Det finns mycket att upptäcka här hemma, underbara bilder precis som vanligt. Igår gjorde jag mig en tur till skogen - blev sugen på smörstekta kantareller till köttbiten. Men det är torrt så det dammar i skogen, så det fick bli svamp från frysen. (det gick ju också bra, men färska är ju något speciellt) Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
  7. Hade nästan glömt hur vackert det är på Vinön...men som jag sa, jag har mest fungerat som taxi när jag varit där. Men jag skulle inte ha några problem med att bo där, skulle passa mej perfekt. Kanske skulle ställa till det lite med de arbetstider jag har...På sommaren brukar det vara uppträdande på värdshuset, bra sådana dessutom. Tyvärr så blir det oftast när man är ute med husbilen på annan ort.
    Så underbara bilder du bjuder på, både gryning och skymning och ren natt. Allt har sin tjusning. Å tänk att lilla ön kunde bjuda på lite svamp också!! Men det blev inga kräftor...tänker på strömmingen ni köpte på Öland direkt ifrån båten...??!!
    Hoppas ni har en riktigt skön helg, och att prickiga hunden håller er sysselsatta sådär lagom...
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Fina bilder från Vinön,där står vi nu i KarlGunnars hamn !!
    Här är det fint att stå......

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  9. En känsla av höst har även kommit över Östergötlands nejder på dina vaka bilder. Kram

    SvaraRadera
  10. Underbara fotografier och ditt foto på månen är helt superbt! Så många gånger som jag försökt få ett hyfsat foto och här på ditt så ser man månytans struktur. Magiskt!

    SvaraRadera
  11. Fantastiska bilder som alltid!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga bilder från ett, som det verkar, underbart utflyktsställe!

    SvaraRadera
  13. Vinö bara det är ju vackert, fönster, dörrar, hus, svamp - Tack Anki!

    SvaraRadera
  14. Vi cyklade runt Vinön för många år sen. Ett återbesök kan nog vara på sin plats.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Ljuvligt få följa med till platser jag inte hört talas om som Vinön. Vackert och alla dessa bilder på gamla hus som jag älskar. Hoppas jag nån gång har vägarna förbi detta lilla smultronställe. Kram :)

    SvaraRadera
  16. Åh, så många vackra bilder från Vinön! Trots att vi bor i närområdet har jag aldrig varit längre än till färjeläget. Hade tänkt att kanske i sommar... men det blev inte i år heller. Tur att du åker omkring i landet och visar upp den ena pärlan efter den andra, så att vi får se. :-)

    Fantastisk bild på månen! Vad har du för kamera som kan ta sådana bilder?

    Soliga hälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)