torsdag 11 september 2014

Äntligen!

Nu börjar livsandarna vakna... det börja finnas lite svamp.... ja. jag visade ju det redan i förra inlägget...
Eftersom det fortfarande inte finns så mycket i "min" skog, så tog jag mig en tur ett par mil bort.
En helt underbar skog med gamla träd... Sätra Naturreservat... så härligt att veta att den här skogen ska få stå orörd!
Oömma kläder är förstås ett måste när man som jag gärna kryper runt i mossan :)
Svamparnas svamp... den här känner alla till...
Röd flugsvamp... en av de vackraste... men inget för grytan förstås...
Kusinen Brun flugsvamp... inte heller någon matsvamp...
En del har många "prickar"... en del har nästan inte några... men en fin stor ring har de alla...
Jag vet att jag är lite nördig... men svamp är kul... inte bara de som går att äta...
 Någon som minns hur "Björnklister" luktade?
Precis så luktar den här - Doftvaxing (Välluktande vaxskivling)!
Som sagt... en härlig gammal skog... en "Gammelskog" med sköna stigar...
En del matnyttigt fick följa med hem...  
Vårtig röksvamp, rödgula trumpetsvampar, blomkålssvamp... och så blodriskor och lite annat smått och gott :)
Blomkålssvampen... vägde den för skoj skull...

Som sagt... livsandarna återvänder och sommardeppen är som bortblåst! 

Ha det gott!

20 kommentarer:

  1. Oj vad mycket olika svampar de finns - säger jag som inte har de minsta intresse för sånt, nej jag ser till så att de som säljer överlever :) den sista där Blomkåls svamp, en sådan har jag aldrig sett förut, den påminde faktiskt om blomkål, men vad smakar den tros. Fina bilder på alla dina svampar o de måste jag säga, att fota svamp, ja de gör jag också ibland för de är ju söta objekt.
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Ja man blir helt tokig av lycka nu när man ger sig ut i skogen, precis fullt med svamp är det. Sänder dig alltid en liten tanke när jag hittar stolt fjällskivling och mumsar i mig ringen, det var här hos dig jag lärde mig det. Ha det gott! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig skog-riktig trollkänsla infinner sig! /M

    SvaraRadera
  4. Svamp gillar jag inte, men björnklister luktade gott :)

    SvaraRadera
  5. Gött att höra att svampen även kommit til dig! Trattjakten är i full gång här nere i Halmstadtraken :-) Tyvärr är alla Karl Johan som man hittar nu fördärvade men jisses vad mycket jag plockat och torkat. Ha en fin helg, jag ser fram emot att få se ännu fler fina svampbilder nu när din säsong har börjat.

    SvaraRadera
  6. Nu blir jag riktigt glad för din skull, äntligen!! Sen tror jag att jag såg en sån där Björnklistersvamp på vår promenad igår, så nu ska jag leta upp den och lukta också...Tänk så mycket jag lär mej!!
    Här ska jag leta upp lite kantareller och fortsätta där jag slutade förra året med Zambo, kantarellsök...Nu får det vänta någon vecka till, för nästa vecka går jag in i "helvetesveckan på jobbet", jobba, äta , sova...Men sen så...!!
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Att få följa med dig på en svamptur i skogen är rena drömmen. Jag ser att ni har med orangemärkta vandringsleder i er skog. Vad heter den leden? Kram

    SvaraRadera
  8. Att du är svampexpert har jag förstått å härliga bilder bevisar detta. Sommardeppigt har jag då aldrig varit. Jag lider mera av höst- och vinterdepression. Men än så länge är ju sommarvärmen kvar med strålande solsken:-)

    SvaraRadera
  9. Svamp är det helt plötsligt överallt och svampar är vackra vare sig dom är ätliga eller inte. Här på min gård växer det massor med smörsoppar och karljohan och blodriskor och snart ska min kompis och jag iväg och plocka trattkantareller och rödgul trumpetsvamp. Vi vet var dom finns men just nu är det älgjakt och då vill man inte drulla omkring i skogen.

    SvaraRadera
  10. Den röda flugsvampen såg minst sagt giftig ut. Kram

    SvaraRadera
  11. Men söta du så roligt att livsandarna vaknat! Och vem skulle inte trivas i den gammelskogen, såna har vi inte här, det är skövling (flåt skogsvård) som gäller...det är så speciellt att hitta riktig gammelskog. Och att hitta blomkålssvamp, den har jag aldrig hittat, men smakat har jag gjort, fick av en kompis, inte så kul att rensa direkt...
    Vet du, i år är min favorit sotvaxingen, den har jag gillat förut också, men nu känns det som att man får mycket svamp för pengarna, den är tung, kompakt och jättegod .Imorgon ska några dylika få trilla ner i min lergryta tillsammans med en fläsklägg, mums
    Kram och trevlig svamphelg!

    SvaraRadera
  12. Wow vilken härlig svampskörd! Fina bilder från gammelskogen :-)

    SvaraRadera
  13. ...i den där gammelskogen går jag in .... bara så underbart svampvackert och spännande!
    Helg kram

    SvaraRadera
  14. Åh du store tid vilka härliga bilder och avundsjukan smyger sig på när jag ser skörden ;) !!! Blomkålssvampen, vilken baddare, har aldrig sett i verkligheten men hoppet är ju det sista som överger människan, sägs det, så jag hoppas!!! Ha nu en alldeles underbar helg och tack för dina ord på min blogg....

    SvaraRadera
  15. Eftersom jag hittar så litet svamp själv, är det roligt att läsa om dina fynd. Jag läste nyligen om Öronmussling (tror jag den hette), som skulle vara så god stekt, ungefär som bacon. Det låter ju verkligen gott.
    Fina bilder som vanligt.

    SvaraRadera
  16. Vackra naturbilder. Det är verkligen en härlig känsla att vandra omkring i skog och mark så här på höstkanten. Viken enormt stor blomkålssvamp.Den svampen växer inte här hos mig och nu fick jag lära mig en ny svampart. :-)

    SvaraRadera
  17. Man kan sitta här vi datorn och riktigt känna skogslukten..... underbart med gammal storskog!
    Vad bra att du nu hittat lite och kunnat fylla på vinterskafferiet med fin fina svampar.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Hittar en massa svamp på mina promenader i vårt samhälle. Många Nejlikebroskskivlingar och Bläcksvamp.i gräsmattorna. (Rätta mig om jag skrivit fel!)
    Vilken bjässe till Blomkålssvamp. Vad gjorde du med den?
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  19. Nu får du mig att inse att jag måste nog ut och kolla av "mina" ställen till veckan också , härliga bilder du tagit . Kramar // Anita

    SvaraRadera