måndag 8 september 2014

Hundvakt...

I lördags kom han, Frodo... oftast kallad "prickiga hunden" här på bloggen... 
Han kom med whisky och vin och en hel massa andra godsaker. Förpackat som sig bör... i en prickig påse :)
Igår blev det en extra lång morgonpromenad... förbi fårhagen... grusvägen till Trälsätter... tillbaka hemåt och så en avstickare till skogen...
Snäll och tålmodig väntade han på mig när jag stannade för att fota... duktig hund :)
Nog syns det att hösten är på ingång...
 ... men fortfarande blommar det!
Johannesört, röllika, blåklockor, gulmåra och baldersbrå...
Nu börjar han se lite uttråkad ut...
Minns ni Gudrun... stormen Gudrun, som drog fram över södra delen av vårt land 2005? Vår väg såg ut som ett jättestort plockepinn landat just där... alla granarna hade blåst ikull medan tallarna stod kvar... nu har de nya granarna börjat växa till sig...
Hallonen torkade bort i somras, men nu har en del nya mognat :) och maskrosorna tror visst på en ny försommar...
 Hemma igen!
Idag på morgonen strax före klockan 6...
... regnet på väg och tranorna också....
Nu när morgonen blivit till förmiddag faller ett stilla regn... efterlängtat... kanske finns ett litet hopp att det blir lite svamp trots allt :)

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Ja, nog regnar det. Jag hann dock att plocka upp mina grenar och ta ner några till innan himmeln var så gott som öppen. Att räfsa upp små krafset, det får vänta! Nu blir det inne jobb med stryktvätt och bakning. Man får ta vara på den lediga måndagen! Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder, inte minst den sista!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Återigen levererar du fina bilder i bloggen !!
    Kanske svampen frodas oxå snart!

    Ha det så gott/Kram

    SvaraRadera
  4. Alltså Frodo i bild 1 är helt underbar! Han provsmakade nog tror jag. Det hade iaf jag gjort;-)
    Härliga naturbilder speciellt tranorna.
    Förstår inte hur du kan vara uppe såhär tidigt;-)

    SvaraRadera
  5. Åh så söt prickiga hunden är! Älskar blicken han ger dig, det se verkligen ut som att han suckar och undrar vad du håller på med :-)
    Ja hösten, sommaren och våren samtidigt just nu känns det som.

    SvaraRadera
  6. Heeej, när jag ser fotot på gryningen så är det nästan så jag kan tänka mig att ställa klockan...sov till halv tio imorse... Vilket underbart minspel på jycken, är du hundvakt?
    Har ni fortfarande ingen svamp, jag skäms nästan hur lätt det är att fylla korgen hos mig. Ska ni inte ta en tur upp till södra Dalarna för att plocka, vi har mängder, olika sorter, älgflugor får man på köpet...
    Kram från pörtet med önskan om en fin höstvecka!

    SvaraRadera
  7. Hunden är ju människan bästa vän sägs det...och med den blicken kan man ana vad han tänker om sitt "extra" hem och matte...att det ska behöva ta sån tid med en promenad!!
    Sen måste jag tacka för att du redde ut mina svampbilder, och jag kan lugna dej med att alla är kvar på sin växtplats, jag nöjde mej med att beundra och förundras...Trodde väl aldrig att någon av dom skulle vara ätbar, och allra minst den gula...Vår lilla väg till dammen är nu full med aspsopp, men eftersom jag aldrig (vad jag vet...) ätit sådan så får den också stå kvar.
    Igår kväll var jag en sväng ut till Kvismaren, det börjar ju samlas för avfärd där. Fåglar i tiotusental, och det hade nog varit på sin plats med hörselkåpor. Nu lyckades jag inte med några speciella bilder, men det är en magisk känsla att stå där, och jag blir lika fascinerad varje gång att de kan hitta sina "resekompisar". Nästan lika förundrad blir jag över alla fågelskådare, hur många finns det inte...??
    Ha det så gott, och Zambo hälsar till den prickiga hunden!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Den hunden kan jag låna en stund, när han kommer med sådana godsaker....;-)
    Vackra bilder. Hoppas svampen kommer till dig nu efter regnet!
    Ha det gott
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Sååå många vackra bilder...en ren fröjd för ögat att titta in hos dig! Mysig hund, ska tipsa grannen om alla godsaker man kan erhålla som hundvakt :-) Jättefin header du skapat!
    Ha en skön höstvecka.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  10. Vackra bilder som vanligt, MEN den sista bilden något extra. Särskilt för mig som numera inte är vaken vid den tiden, klockan 6 sover jag som bäst, fast jag vet att mornarna är underbara.
    Men är man kväll och natt människa så blir det extra svårt att vakna, för sena kvällar är också sköna ute.
    Kl. 1 i natt var jag klar med brödbaket, hmm . . . jag kanske måste ändra på dygnsrytmen . . . .

    Vilken fin vovve att få vara vakt till, en sådan Frodo vill jag också passa, jätte fin.
    Ja den blicken han ger dig säger mycket, hi hi . . . .
    Fåren är också jätte nyfikna på det dära prickiga, hi hi . . . .
    Ha det så kul i veckan med Frodo. Så härligt för dem att resa till Irland, det kommer de säkert gilla.
    I staden Galway har vi också varit när vi var på Irland 2 veckor vid Påsk.
    Då får de inte missa Cliffs of moher (ett måste) och lilla mysiga samhället Sixmilebridge (där bor Tina o Paul).
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  11. Huga, en sådan stor hund skulle jag inte tordas vakta. Men Ni är väl modiga och så får Ni väl läska Er med dryckerna i den prickiga påsen. Rackar´ns påhittig hund, det må jag säga.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder! Såg hunden på FB också, han ser måttligt nöjd ut på den bilden ;)

    SvaraRadera
  13. Vilken söt kompis du fått, alldeles prickig. En fin kasse med gott innehåll hade han med oxå, sånt kommer då aldrig mina hundar med :) Ja jag minns Gudrun, jag minns henne väldigt väl, fy tusan vilken le kärring. Det var en häftig natt, både kuslig och spännande. Och på måndagen fick man köra sick, sack till jobbet och en helt ny värld öppnade sig, de hade liksom blivit öppna landskap, jobbade ju i Växjö då och de var dom som fick allra värst :(

    Fina bilder, den på Ert hus - så vackert de ligger o himmelen med fåglarna, kanonfin bild.
    Kramiz

    SvaraRadera
  14. Jamen vad säger en? Har varit här och sett! :) Gillar!

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder som vanligt här hos dig men fåren var nog de finaste ändå.. Prickiga hunden ser inte ut att riktigt lita på fotografen :)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  16. Kanske lite St Bernhardsgener i den vovven? Jag gillar att ge mig ut och fotografera nu på hösten och du har verkligen hittat fina motiv. Kram

    SvaraRadera
  17. Vilken fin morgonpromenad. Tack för att jag fick följa med er.
    Anette

    SvaraRadera
  18. Vilken gullig vovve som kommer med presenter :) Den såg ju måttligt road ut under fotograferingen men väntar snällt ändå. Gudrun glömmer man inte i första taget men skönt ändå att se att skogen återhämtar sig. Bilden med tranorna var något alldeles extra. Skulle platsa i en fototävling. Ha en skön fortsättning på hösten och kramen :)

    SvaraRadera
  19. hej anki <3

    javisst så börjar vi se små hösttecken nu..<3 snart har vi en färgsprakande föreställning att skåda <3 :-) *hihi* jag gillar bilderna på frodo å kommentarerna till där ;-b *är ho klar mä fotandet snart* ;-) jag känner även igen mig lite där ;-b jag kan ju oxå vara lite jobbig när jag hela tiden stannar och fotar det ena med det andra *hihi* men så är det när man älskar något...går lixåm inte å hålle sig ifrån et` ;-) <3
    hoppas allt är väl med dig <3
    kramar från mariestad-anna ;-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)