onsdag 17 september 2014

Svamprekognosering...

Nettan som driver Ekoturen och jag var ute och rekade efter svampställen igår. Två helger med svamp där jag är med som svampkonsulent stundar nu. Först den årliga svamputflykten för alla intresserade och så en svamphelg på Villa Solliden i Kolmården... om den blir av...
Under vår "rundtur" stannade vi först först här.
En liten skogsväg...
... som slutade vid stängslet till en hage...
Fin skog, men... en dålig bro som hindrade oss att komma till ett annat lockande skogsparti och den dåliga vägen dit - halvt uppgrävd med svaga kanter... inget att åka buss på... gjorde att vi bestämde oss för en helt annan skog.
-Vi måste passa på och kolla mina svampställen nere vid Bolltorp, sa Nettan...
... så det gjorde vi... lilla Milou som var med hittade en läskig dödskalle...
Dåligt med matsvamp, men jag hittade andra vackra svampar :)
Läckert lila ametistskivling, ärggrön kragskivling och en stubbe alldeles full med rökslöjskivling...
De två första är inte några matsvampar, men de på stubben är goda.
Ametistskivlingen står som ätlig i gamla svampböcker, men nu vet man att de innehåller arsenik, så de känns inte så aptitliga :)
Kalle Stropp och grodan Boll... visst minns vi dem (ja, i alla fall vi som har några år på nacken)... 
 
Thomas Funck som skrev böckerna tillbringade sina barndomssomrar här, på Bolltorps slott, som vi passerade på väg tillbaka till bilen... Här fanns... och finns fortfarande väldigt gott om grodor och det var härifrån han fick inspiration till böckerna.
Bolltorps gård har gamla anor... Gustav II Adolfs livmedicus Olof Engelbrechtsson Bure (senare Borgmästare i Stockholm)... fick egendomen 1614 som tack för lång och trogen tjänst. 
1832 köptes Bolltorp av baron Funck... 1840 stod det nuvarande huset färdigt, byggt på samma plats som det gamla. Den gamla grunden med kalkstensgolv, murar och kryssvalv finns bevarade i källarvåningen.
På en höjd intill gården finns ett litet gult torn... ett alkemisttorn... här försökte baron Funck tillverka guld på 1830- talet. Tornet har en fin utsikt över ägorna och en liten sjö.
Vi hade sån tur att dörren stod öppen... och vem kan motstå det?

Utanför... högt uppe i en torraka satt en hackspett och knackade ihärdigt, samtidigt som han höll koll på oss :)
Det blev en trevlig liten utflykt och det kändes mer som en sommarkväll än en höstkväll... soligt varmt...
och
... törs man säga att det är dåligt svampväder... regn önskas! 
Önskar alla som kikar in en bra fortsättning på veckan!

12 kommentarer:

  1. Vilken härlig utflykt med fina bilder som minne! Nog minns man Grodan Boll och Kalle Stropp :)

    SvaraRadera
  2. Hej Anki! Tack för rar hälsning! Jag har varit ut och kollat efter de svampar jag "begriper mig på" och resultatet var rätt klent. Nog är det för torrt här också, jag hade hoppats hitta fler gula kantareller, men fick nöja mig med lite "trattisar". Grodan Boll kommer jag ihåg från min barndom, men jag läste den för mina ungar också! Vilket jättefint avslutande foto på hackspetten, fantastiska färger!
    Kram och lycka till med svampturerna / Åsa

    SvaraRadera
  3. Ja verkligen vackra svampar. Men arsenik i låter inte så gott. Klart man minns Kalle Stropp och Grodan Boll med flera. Som sagt att där fick han inspiration.

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder! Gillar speciellt den där sista med hackspetten. Fantastiskt vacker!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Nu hade jag ju förstått att du måste vara en svampexpert. Så du är t o m konsulent. Å du - är fågel en hackspett?

    Tack förresten för härliga bilder!

    SvaraRadera
  6. Sorry, borde ha läst mera noggrant det var en hackspett. Ett underbart foto!

    SvaraRadera
  7. Hej, det tornet satte allt fantasin i rörelse! En jungfru som trånande inväntar sin riddare som ridit ut på korståg....kanske
    Hoppas verkligen att ni hittar några fynd att visa upp på svamphelgen. Det är ju trist att det är så dålig tillgång där hos dig. Jag tycker arterna minskat hos mig nu, men de oätliga svamparna kan jag dåligt men det kryllar av dem
    Kramen

    SvaraRadera
  8. Svampen på stubben är väl den som jag alltid står och kollar på men aldrig vågar plocka: föränderlig tofsskivling. Vill inte gå hädan efter att ha tillagat gifthättingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svampen på stubben är inte den föränderliga tofsskivlingen, utan rökslöjskivling...

      Radera
  9. Tänk så kul det hade varit om man kunde haft med dig här på utflykt i skogen, det vimlar av svampar i år, och jag kan dom inte. Jag borde kanske ta mig tid och titta i nån app för det är väldigt intressant.
    Så kul att du berättade om var Grodan Bolls "pappa" har bott, så vackert ställe, välskött och fint. Ja, jag hade inte tackat nej, men då hade det fått vara med personal, jag hade bara velat glida omkring i parken, jag!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Dåligt väder för svampplockare men underbart för oss andra!

    Kram

    SvaraRadera
  11. Alltid fina fotografier i dina inlägg som ger inspiration.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)