måndag 15 september 2014

Ibland blir det inte som man tänkt...

... men det kan bli bra ändå :)

Ja, lördagen den blev som tänkt... det blev en tur till Lantbruksmuseet i Ljusfallshammar...
Här finns alltid mycket att titta på, speciellt dagar då alla gamla maskiner är igång...
överst t.v. den ångdrivna sågen... t.v. nere specialsåg för takspån...
 Stort intresse vid den gamla självbindaren...
 Nordsvensk och ardenner... lugna och fina...
Stor, större, störst! Två raser av nöt... charolais och simmental...
Kalven, 7 månader, vikt drygt 350 kg, kon, över 900 kg och så bamsetjuren av rasen Simmental 1333 kg... han var riktigt maffig!
 Familjeföretag... pappan spann socker...
... och dottern sålde brända mandlar...
Mycket att se även inomhus...
... bl. a. bokbindning, knyppling, mattrasor till vävning...
 För den hugade spekulanten fanns ett stort utbud... både ätligt och annat...
 ... och på loppisborden fanns allt...
Och vad var det som inte blev som jag tänkt då?

Jo... jag hade tänkt åka på svamputflykt tillsammans med svampklubben i Vingåker... men... tidsoptimist som jag är, kombinerat med en lång bred lastbilstransport på Katrineholmsvägen gjorde att jag blev lite sen till mötesplatsen, så när jag kom hade alla åkt...
Lite snopen och aningen slokörad vände jag hemåt... men nu tog jag småvägarna över Hävla, Byle, Skedevi och Regna...
Stannade först till vid den gamla bruksmiljön i Hävla... 
... och strax efter Hävla, på vägen mot Regna där fick jag syn på den här flocken :)
Massor med alpackor... lite ovanliga på våra breddgrader, men såå söta!
 Stannade så vid Regnaholms lövskogsreservat... här har jag varit förut och det är en plats jag gärna återvänder till.
De här svamparna är ganska vanliga... besk vaxskivling och fjällig tofsskivling - inte några matsvampar, men fina ändå :)
De här går att äta, men rekommenderas inte som matsvamp (p.g.a. sin sällsynthet).
Kruskantarell... sällsynt... men inte här, för här hittar man den alltid :)
Den här går däremot INTE att äta... vit flugsvamp. Kallas på engelska "Destroying angel"... och den är dödligt giftig!
Observera den stora strumpan längst ner på foten och den stora hängande ringen... och de vita skivorna... helt typiskt för den vita flugsvampen. 
Innan jag åkte hemåt kände jag mig lite hungrig... så fram med kaffetermos, vattenflaska och smörgås...
De här svamparna är goda... kremlor och rimskivlingar...
Fin led, utmärkt med röd markering... känns tryggt att följa en led om man inte är helt hemmastadd i skogen.
Så... summa summarum så blev det en bra dag :)

Nu har Frodo, den prickiga hunden åkt hem till sig igen... och det känns såå tomt... och nu får jag gå själv i skogen igen...
Tålmodigt väntade han på mig... :)
Hoppas Sixten kommer hem snart - han har varit borta några dagar... gillade inte läget riktigt...

Det här inlägget får även bli mitt bidrag till Helgbilden.

Ha det gott!

26 kommentarer:

  1. Även om det inte blev en svamputflykt, så blev det ändå en bra utflykt. Kul att få se gamla jordbruksredskap och annat som användes förr.

    SvaraRadera
  2. Fin utflykt blev det ju ändå trots allt,vilka helt underbara bilder !!
    Du är superduktig med kameran som vanligt !!

    Ha en ny fin vecka nu....Kram

    SvaraRadera
  3. Du hamnade i en riktig guldgruva, även om det inte blev som du tänkt.
    Egentligen kunde man ha din blogg som "karta" när man ville åka till intressanta platser. Och du ser det vackra i allt, även det som är gammalt och nött. Tur att jag hittade din blogg eller om det var tvärtom.

    SvaraRadera
  4. Du utforskar verkligen Sverige och visar att "Sverige ÄR fantastiskt". Alpackorna är verkligen söta och deras huvuden ser nästan ut som huvudet på en struts - ja, i min fantasi alltså;-)
    Svampbilderna är helt suveräna att titta på. Du måste verkligen har ålat dig fram på marken;-)

    SvaraRadera
  5. Så många fina bilder! Ser ut som en väldigt trevlig helg trots att du missade svamputflykten. Så många söta djur du träffat på också.=)

    SvaraRadera
  6. Det blev ju ändå en väldigt bra söndag, tycker jag det låter som!

    SvaraRadera
  7. Oj vilket kul och intressant ställe att fota på! Så vansinnigt vackra hästar :-)

    SvaraRadera
  8. En härlig berättelse från din helg som blev toppen ändå, och alla bilderna är otroligt fina. Håller tummarna att Sixten kommer snart nog nu,
    Kramar♥

    SvaraRadera
  9. Oj oj - de verkar inte ha gjort för mycket att de inte blev som du tänkt för jag kan tycka de blev väldans bra ändå :) underbara bilder. Jag måste få säga, om jag skulle rösta på blogginläggets bästa bild så blev det "fladdrande tvätt i vinden på tvättlina" jag älskar sånna kort, de liksom lever.
    Vad du åker o vad du upplever, jag har nog inte sett en halv enhet av allt du gjort :) eller jag har ju sett minst lika mycket fast här, tack vare dig.
    Kramiz

    SvaraRadera
  10. En innehållsrik dag - och så härliga bilder! Tack för att vi får följa med på din utflykt!
    Blir riktigt nostalgisk när jag ser bilden på höhässjan. Så torkades höet när jag var barn
    och fick rida på hästen Bruna - Nordsvensk - som drog släpräfsan. Lite annat det än de förskräckliga
    vita äggen som (miss)pryder ängarna numera.
    Alpackorna är ju bara för söta. Hålls för ullen?

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara gamla maskiner! Vi har vår gamla självbindare kvar på logen. Kanske dags att damma av den? Du gör så roliga utflykter!/Lilla gummann

    SvaraRadera
  12. Jag förstår din Sixten, men han kommer snart när nu Frodo har åkt sin väg. Men vilken vovve det är. . . .
    Jisses Anki vilka fantastiska bilder på bruksmiljö m.m. sådana händelser hade gärna gubben min viljat se.
    Vackra hästar, maffig tjur, vackra kor m.m.
    Ja det blir liksom nostalgi för oss äldre att få se allt detta, det händer många trevligheter i höst ser jag.
    Men på söndag den 21 har jag bestämt att åka till Tyrolen, ja det ligger utanför Alvesta.
    'Rost och rädisor' har skrivit om det nyligen, en skördefest m.m. den ska vi kolla i helgen.

    Det är annars mkt skördefester runt ikring byggderna, men vi har inte fått tid till detta innan, sen ska det vara lagom långt att resa dit.
    Må gott kram/ Eva

    SvaraRadera
  13. Ja nog händer det titt som tätt att et inte blir som man tänkt, men du fick en fin dag i alla fall och vi fick en svamplektion! Elisabeth

    SvaraRadera
  14. Så många fina bilder från din helg! Soligt och full aktion! :)
    Vi hoppas på fler vackra hösthelger framöver!

    SvaraRadera
  15. Så är det i livet, stigen går inte alltid spikrakt, men på något vis kommer man ändå alltid i mål. Nu blev du ju med svamp, trots att du missade sällskapet. Kanske någon mening med det också. Sen kanske jag skulle ha väntat lite längre än så, innan jag gett mej av med min grupp...men det är en helt annan sak! Och tack vare det så fick jag se ett gäng alpackor också!! Månntro det kan vara hon som ska vara med i "Bonde söker Fru" den här omgången, bodde hon inte dom trakterna? Alpackor har hon, det vet jag.
    Och som jag skrev tidigare, Lantbruksmuseet har jag totalt missat, men det får det bli ändring på. Fanns mycket intressant att se, för att inte tala om alla djur. Den stora biffiga tjuren, ja men hur snäll ser inte han ut då??
    Hoppas Sixten tjurat färdigt och kommit in igen, han verkar lite långsint ibland. Precis som kattdamen här...
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  16. Jag tror att dagen blev mycket bättre på det här viset!! =)
    Super duper fina bilder!
    Ha en bra vecka! Kram

    SvaraRadera
  17. Så många fina bilder! Och vilken fantastisk helg! Alpackor fanns lite överallt i Sydamerika och de är så söööta!

    SvaraRadera
  18. Heej, ja det blev ju bra ändå, fast du blev alldeles allena i skogen! Kruskantarellen har jag aldrig sett "live" och rimskivling har jag nog förätit mig på ett år då det fanns dåligt med svamp så den tycker jag numera är så menlös...
    Härlig utflykt med alla djuren och kul när bonden med familj klär sig lite gammeldags, det ökar stämningen!
    Ha en fin ny höstvecka, hoppas du får flera fina svampturer!
    Kramen

    SvaraRadera
  19. Det var riktigt 50- tal i början i inlägget. Kram

    SvaraRadera
  20. Det var mysigt med alla gamla saker, jag kände liksom igen mig, och djuren så trygga och så fina. Jag gillar dom där "riktiga" hästarna, stora och stadiga. Det fanns här förr, men jag har aldrig suttit på en hästrygg för det! Och tidningen Se! Det var mycket fint.
    Och den vita flugsvampen, det är allt några som anrättat den i år och dom har inte mått så bra efteråt har jag förstått. Läste om en familj på 6 personer där alla hamnade på Sahlgrenska sjukhuset i Gbg.
    Så tråkigt att det körde sig en helg till för dig med svampplockning!
    Hoppas det blir av nästa helg!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  21. Vilken innehållsrik och härlig helg, trots tidsoptimism!

    SvaraRadera
  22. Så går det för tidsoptimister. :) och jag följer mycket hellre med på din andra utflykt. Jag tycker tjuren såg snäll ut trots sin viktklass. Det är intressant att se maskiner från förr och framför allt om det är någon som kan använda dem på rätt sätt. Helt utan svamp blev du inte. Tur du är expert och inte provsmakade alla. Kram Bosse

    SvaraRadera
  23. Vilken härlig helg du verkar ha haft, fantastiskt ställe det där Landbruksmuseet och alpackorna var verkligen jättesöta.

    SvaraRadera
  24. Många fina intressanta bilder som vanligt! Tack!
    Ha det gott och kram!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)