torsdag 4 september 2014

Månadsutflykten... mm...

Tänk så fort tiden går... redan dags för ny lunchutflykt med Totte...
och  den här gången blev det en rundtur på Vikbolandet.
Sedan färjan från Skenäs över till Säter...
Totte fick menyn för att välja vad han ville äta...
Hmm... tänk att vara riktigt kissnödig... 
... och färjan har just lagt ut...
Då är det bra med husbil :)
På norra sidan av Bråviken åkte vi mot sta´n igen... stannade till en liten stund  i Hantverksbyn i Sandviken...
Här finns lite butiker - bl.a. god Italiensk glass och strax intill en trevlig restaurang, men det var inte dit vi skulle...
Vilken dag... alldeles vindstilla!
Sällan man ser Bråviken ligga så spegelblank... nästan overkligt, men så här var det!
Tillbaka i Norrköping igen... till Charlies på Slottsgatan...
Här har Charlies legat sedan mitten av 70- talet... och med samma ägare... God mat, stora portioner och fin uteservering...
Det blev som vanligt en trevlig dag... och många minnesbilder för både Lasse och Totte... bägge är ju uppvuxna på Vikbolandet...

Hemma igen åkte jag ner till Ugglebo och hämtade min nyrökta laxbit :)
Fick en bit rökt fläskfilé också... gott, gott det också!
Såå god på mackan i tisdags kväll och till lunch igår :)
Igår åkte vi hemifrån - när inte svampen dyker upp hos oss, så får väl vi dyka upp hos svampen, tänkte jag  :)

Morgonen startade med lite dimma...
Åkte via Finspång, Igelfors, Regna, Högsjö...
... och så färjan över till Vinön...
Här står vi nu...
Ljuvlig liten ställplats vid Norra badet - med koordinaterna 
 N 59 12 16
  E 15 42 47
Inte någon service... men fint är det!
50:-/ dygn... betalas i mjölksån :)


Fortsättning följer...

Ha det gott!

12 kommentarer:

  1. Jag tycker inte det känns länge sen jag läste om din förra månadsutflykt. Det är en jättetrevlig tradition ni har. Bonusen är ju att du delar med dig av bilder så vi också indirekt får uppleva en massa. Kram

    SvaraRadera
  2. Nu fick jag ju mej en släng av Vinön trots att jag inte var med...!! Vackert där, och som sagt va, jag har varit där lite olika tider på dygnet också...Finns det någon handelsbod kvar? Vill minnas att den iallafall var öppen sommartid. Fast det kanske inte räknas som sommar nu...även om vädret mest påminner om det!! Sen är det ju attans så synd att jag ska iväg å jobba, annars skulle jag ha åkt över och våldgästat er!!
    Fina bilder också från turen med Totte. Hantverksbyn har vi nog missat, som så mycket annat. Bråviken har ju mycket att erbjuda, vackert och ganska stilla nu kan jag tänka mej, efter alla turister.
    Det där med rökt lax...och fläskfilé...ja men hur gott är inte det? Förstår att ni njöt!!
    Här är det som bekant lite avslaget, inga nya besked än. Blir förmodligen en helg med pyssel på hemmafronten, tankarna på annat håll. Skulle det ordna upp sig kanske det blir en kort tur, om "han" får dit handfatet i husbilen...en historia som vi kan ta en annan gång!!
    Ha det så gott och njut av den vackra hösten!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Så otroligt vackert och att sjön var så platt! Imponerande av naturen att fixa till det så fint. Och på den restaurangen vill jag minnas att jag varit, jag bodde ett slag i Norrköping i början av 80-talet och då plöjde man sig igenom några matställen! Kul att höra lite mer. Hoppas du hittade svamp på ställe nr 2!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Ååååhhh, säger jag bara!
    Men fy för att var kissnödig där!

    SvaraRadera
  5. Men hallå!!! Varför i hela fridens namn åt du ingen glass hos Italienskan!!! Den glassen är ju himmelsk!
    Lycka till nu med svampen, hade det varit jag som skulle plocka hade jag åkt till smålandsskogarna. Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  6. Gillar att följa med på utflykt med dig! ;-) Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Visst var det trevligt på Vinön?/Lilla gummann

    SvaraRadera
  8. Jag ser fram emot fortsättningen. Vilket vatten som är helt spegelblankt. Och nyrökt god lax, vad härligt!

    SvaraRadera
  9. Jag gillar dimman och solen, det är nästan lite magiskt. Kram

    SvaraRadera
  10. Fina bilder i sensommarens härliga tid !!
    Perfekt Bobilsväder....

    Ha det så gott/Kram

    SvaraRadera
  11. trevligt inlägg och skojigt för när vi är i Sandviken så äter vi på ETTANS trevliga restaurang,
    Oskarkällsbacken har väldigt god och fin mat.
    Vi är i Sandviken ofta nyss var det en fin avslutning i Svintuna.
    Jaa nog finns det att välja på-

    SvaraRadera
  12. Nu hoppas jag verkligen att ni ska hitta svamp! Annars kan jag rekommendera Rantamors Borgafjäll, där det finns massvis med kantareller enligt hennes blogg. Liiite långt att åka kanske men vad gör man inte;-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)