torsdag 25 september 2014

Schysta lökar...

... dags att plantera!
Egentligen vet jag inte riktig var... men finns det hjärterum, så... 
Jodå... jag nog ska jag väl hitta någon plats i rabatten :)

Är ingen "matmamma", men ibland är det kul att laga mat...
Fisksoppa... kan det va´nåt?
Jomenvisst!
Lägg en klick smör i en kastrull
lägg i ½ gul lök, hackad 
och
1 påse saffran
Tillsätt 2 potatisar och en morot i bitar
½ finhackad chili
och
knappt en liter vatten + 2 fiskbuljongtärningar
Låt småputtra tills potatis och morot är lagom mjuka.
Så här långt kan man göra i förväg...
 Lägg så i 1 pkt fryst fisk (jag hade torsk) - skuren i lagom bitar
sjud i 7-8 minuter
ev. lite salt och peppar
till sist frysta räkor... efter tycke och smak
Servera med en rejäl klick Aioli 
och en skiva gott bröd
Blev såå gott :)



21 kommentarer:

  1. Mmmmm, en sådan där bra fisksoppa som man kan variera efter tycke o smak, eller efter vad man har hemma! Blir riktigt sugen!!!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Soppan är precis vad man behöver i höstrusket just nu. Äter en snarlik variant ganska ofta faktiskt under hösten/vintern och blandar då gärna olika fisksorter. Mums!

    SvaraRadera
  3. Tack för recept, ska nog prövas framöver.

    SvaraRadera
  4. Fisksoppa har jag funderat på att göra många gånger, men aldrig gjort det!

    SvaraRadera
  5. Det där låter riktigt mumsigt! Soppa är underskattad mat tycker jag, det finns ju så många variationer man kan göra.
    Ha ett skönt veckoslut! / Åsa

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! Jag tycker mycket om fisk men har svårt att få till det riktigt gott. Ska prova Din fiskgryta./Lilla gummann

    SvaraRadera
  7. Den där soppan lät god - den får jag ta o testa någon dag. Lät redigt gott.
    Kramiz

    SvaraRadera
  8. Hej! Du är inte feg som de säger här uppe när man har tänkt på någon som sen hör av sig * Har haft dig i mina tankar extra mycket de senaste dagarna och så har jag svar från dig i min blogg *kul* Tack för recept! Ska återkomma för att se mera på dina fina bilder *lovar* Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  9. Fisksoppa är godis i höstrusket!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag tycker mycket om soppor. Tyvärr liksom glömmer jag det. Fisksoppa är mums. Vilken fin lökblandning.

    SvaraRadera
  11. Nu ler jag lite sådär igenkännande, det här med blomsterlökar...Tänker som du när jag fallit för frestelsen, någonstans ska de väl passa in. Borde nog hålla mej till perenner och lökar, jag vet ju hur eländigt det är med krukor och växthus när sommaren kommer och man vill ut med husbilen.
    Visst är det gott med soppa!! Tänk så mycket nyttigt man kan stoppa i den sen. Allt efter säsong och tillgång.
    Ha det så gott och ha en riktigt skön helg med lagom av allt!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Ja, de där lökarna skulle man nog kunna peta ner lite varstans. Tack för receptet. Lät gott och enkelt. Kram

    SvaraRadera
  13. Ser gott ut! Måste testa nå'n gång :)

    SvaraRadera
  14. Ha, ha, ja jag måste skratta för att vi åt också fisksoppa i går och nästan identiskt lika recept var det också !
    Ja visst är det gott med soppor, och speciellt när lite regn och rusk ute.
    Oj vad det ska blomma vackert hos dej till våren ! - Själv är jag väldig dålig på att sätta höstlökar...Glömmer oftast bort det tills det är försent och marken har frusit !
    Ha det gott !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  15. Vet du att inte jag heller är en 'matmamma' MEN ibland är det kul när andan faller på.
    Och vet du (lustigt) att just den soppan med fisk (torsk) gjorde jag i lördags och en liknade i onsdags med (Hok) ändrade lite i receptet. Vi älskar fisk så det blir det ofta, sen beror allt på vad som erbjuds i butikerna.
    Vi köper både färskt och fryst, den frysta i paket blev då till soppa, (en paket 20 kr billigt).
    Oftast är det Rolf som gör matmenyn för veckan, han handlar oftare än jag och är bättre på det. han kan bara åka iväg som han 'är', kanske byta om någon gång, medans jag måste 'göra mig i ordning'.
    Rolf säger att det tar en timma innan vi ska handla, det kan nästan stämma, *fniss*
    Idag gjorde Rolf fläsksnitzel, han lagar gärna mat, man bara tackar och tar emot.

    Du Anki, fryser ni inte nu ? med att stå i vattnet ?! på din 'Header'. Upp o hoppa, dags för annan bild, *fniss* Du har så många vackra bilder att välja på. Jag bör också göra det, men jag väntar på hjälp,
    jag är urkass på det där med att sätta in ny bild Header. Ska försöka lära mig det, en 'lathund' behövs.

    Ja det var verkligen schysta lökar, nu blir det till att gräva, så vackert det blir till våren.
    (Om jag ändå hade vågat mig på, men våra rådjur älskar dem också.)

    Trevlig helg kram/ Eva

    SvaraRadera
  16. Det är en trevlig syssla, att sätta vårlökar. Sedan är det så kul när resultatet visar sig. Vissa brukar vi ha glömt. I alla fall jag. Helgkram Bosse

    SvaraRadera
  17. Låter som en himla god fisksoppa och det är ju perfekt mat dessa ruggiga dagar.
    Många fina lökar också.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  18. Nya godfina bilder, schyssta lökar :) är ju kul! Den soppan den ska jag testa. Trevlig helg! krams

    SvaraRadera
  19. Fisksoppa är underbart , jag köper jämt Coops vitlöksbröd till, fryst och
    färdigt i lagom bitar bara att bryta och äta.

    SvaraRadera
  20. här är jag igen, det var de finaste lökar jag sett på länge, glömde att nämna dem i min kommentar
    Tjingeling igen från Hajan

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)