tisdag 26 augusti 2014

Hur lång tid tar det till Öland?

Ja, det beror ju på... för oss tog det tre dagar...
Förra tisdagen åkte vi hemifrån och stannade i Mönsterås... där finns en bra ställplats på kajen vid gästhamnen... bara några minuters promenad till centrum... bra!
Innan vi fortsatte på onsdagen - dags för morgonpromenad genom en solig, lite sömnig, men väldigt mysig liten stad...
... och så några dörrar :)
Fortsatte till Kalmar... parkerade även där vid gästhamnen, som byggts ut - riktigt fint med turistinformation, restaurang... och det bästa - nära till centrum... så torsdag morgon var det dags för den obligatoriska promenaden.
Många fina hus...
... och en vacker grind...
Vackra och spännande hus...
... en spännande fönsterglugg...
... ser ganska inbrottssäkert ut...
 En spännande detalj uppåt en husvägg...
... en åskledare...
Lite dörrar med - ja, men det är ju klart!
Kalmar var en väldigt trevlig överraskning... hit vill jag väldigt gärna återvända... återstår såå mycket att se :)

På tredje dagens eftermiddag, fredagen alltså... då parkerade vi här :)
Liten, enkel, mysig ställplats i hamnen på östra sidan av ön, ganska långt söderut... lugnt och skönt :)
På kvällen kom vännerna Rigmor och Urban... de åkte hit på 5- 6 timmar... så hur lång tid det tar till Öland... ja det beror som sagt på omständigheterna :)
Lördagsmorgonen bjöd på underbart väder
Upptäckte en man i hans båt... en pensionerad fiskare som tog upp sina strömmingsgarn... ser du den svarta pricken en bit bakom båten på den första bilden? Det är ett sälhuvud :)
Fick köpa lite strömming... 1:- st... och då var den rensad - det blev billig middag det och god... bara salt och lite peppar och stekt i smör... mums!
Så frampå lördagsförmiddagen då gjorde vi sällskap med våra vänner för att utforska omgivningarna... först Eketorps borg.
Det har hänt en hel del här sedan jag var här senast för sådär 40 år sedan...  här restaureras det och byggs...
... och här busar griskultingarna runt och bråkar med varandra och med baggen..
- Du gumsen... jag har något att berätta... visst ser det ut som att han viskar något :)
När de inte busar... då äter de. 
Så söta i den här storleken... men en fullvuxen galt kan komma upp till en vikt av drygt 250 kg!

Så fortsatte vi vidare söderut... till Ölands södra udde med Ottenby fågelstation... massor med fåglar både i luften och i vattnet...
Vandrade runt en stund...och njöt av omgivningarna.
Vände sedan norrut igen... inte så långt - bara till Möckelmossen, Alvarets största sjö... inte så stor nu efter sommaren men med ett väldigt speciellt landskap. Platta stenhällar... massor med blommande ölandstok...
Någon fetbladsväxt, timjan, en för mig okänd vit liten blomma och en hel del annat...
Trevligt att ha sett ett område jag bara läst om tidigare, men kanske ännu mer spännande att besöka på våren...
Så dags att söka nattläger... valet föll på hamnen i Bläsinge, några mil norrut från Gröngård...
Ännu en fin ställplats med härlig utsikt över havet med koordinaterna
 N 56 3712, E 164202
 Det blev en trevlig kväll... men nattsömnens stördes av ett riktigt åskoväder som gjorde det omöjligt att sova... blixt och dunder så det dånade och ett hårt regn... rena skyfallet... ojojoj...
På morgonen var det blött... men snart försökte solen bryta igenom molnen...
... hm... undrar om cykeln hör till museet...
Massor med ladusvalor hade samlats här... både stora och små...
... snart dags att dra söderut...
Undrar vem som bor här... byggt nästan som en mongolisk jurta.
Runt tältet och en bit bort fanns en köksträdgård med bl.a. potatis och lite blommor...
Ja, det fick vi nu aldrig veta...
Tänk så fort tiden går när man har roligt, men på lördagen skildes våra vägar åt. Rigmor och Urban fortsatt norrut på Öland och vi åkte över till fastlandet och styrde norrut där istället...
Övernattade på Vägverkets rastplats Nässjöbyn utanför Nässjö... granne med golfbanan, lugnt och fint... och som grädde på moset så hittade jag lite svamp :)
Hemma igen... ytterligare 20 mm regn... välbehövligt... snart är vi nog uppe i bortåt 50- 60 mm sammanlagt sen veckan före midsommar...
Igår hade vi årets första träff med svampklubben - drygt tiotalet intresserade lyckades skrapa ihop ca. 50 olika arter... de flesta utan matvärde, men kul ändå :)
På söndag är det dags för min årliga svamputställning på Hembygdsgården... undrar hur det ska gå... hoppas svamparna skyndar sig upp!

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Vilken härlig tur jag fick komma med på och så mycket jag har fått sett. Tack för det! Kram

    SvaraRadera
  2. Hejsan Anki !

    Så trevligt att få återse Mönsterås, varit där några gånger, men inte såg
    det så mysigt ut då, fast är man ung ser man inte på samma sätt som nu.
    Eller sätter värde på det.

    Jättefina bilder, vilken resa .Den längsta jag gjorde gick till Mariefred.
    För att komma någonstans är det bäst med bil, och det var med grannen jag åkte.
    Förr umgicks vi oftare.

    Även på Öland har jag varit såklart.
    Bodde ju på Ostkusten varje sommar, utom då jag var utomlands.
    Under min uppväxt där i Småländska Vetlanda i 24 år.

    Någon hade hittat gula kantareller, jag ser bara de giftiga.

    Må så gott och tack för ett underbart reportage.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  3. Mycket fint att titta på. Bra att du är så flitig med kameran. Mönsterås har jag nog aldrig varit i, men Kalmar var inte så längesedan. Den vita blomman, kan det vara en slåtterblomma. Annars vet jag inte.
    Tack för ännu en fin resa.

    SvaraRadera
  4. Fina bilder!

    Det är vackert och trivsamt på Öland!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vet du vad? Resan till Öland, dina 9 första bilderna, ja den kunde man tro var någonstans nere i Europa....minns sådana här mysiga ställen när jag for runt med MC hela somrarna förr om åren....men det var då det....nu är jag bara hemma......för det mesta....om jag inte jobbar....och då är jag inte långt borta.....
    Nåväl, var sak har sin tid...är glad att ha upplevt allt jag gjort...nu är det andra tider.4Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Många fina bilder från en härlig tur. Öland har något att erbjuda under varje årstid, men jag vill absolut göra ett besök varje år när orkidéerna blommar. Det brukar vara i slutet av maj och in i juni. Har du inte upplevt dem där, så får du lägga in en resa dit, nästa år. Tack, för påminnelsen om hembyggdsdagen! Ska försöka komma. Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Återigen fina bildbloggsbilder,Öland är ju bara så vackert för oss Bobilister !!
    Dit vill vi åka igen nästa år !!

    Ha det så gott/Kram

    SvaraRadera
  8. Otroligt vackra bilder och snygga collage! Ser ut som en helt underbar tripp, skulle gärna dra iväg med en husbil jag också. Vi hyrde en för att åka till Norge en vecka i sommar och vi blev direkt frälsta av husbilslivet så nu ska vi försöka köpa en egen.=)

    SvaraRadera
  9. Läste Rigmors inlägg om Öland igår och nu kompletterar jag hos dig. En fantastiskt fin bildkavalkad från Kalmar/Öland. Har aldrig varit där, bara läst Johan Theorins deckare, å några av platserna du skriver om minns jag från böckerna.
    Vad gäller strömmingen så skulle maken min ha kommit till himlen. Han älskar strömming och 1 kr/st är ju löjligt billigt.

    SvaraRadera
  10. Så går det om man åker raka spåret...man missar en massa, Kalmar tex. Men det blir fler gånger, och vi är ju inte färdiga med Öland heller...Å dessa vackra dörrar, man blir ju lite nyfiken vad som kan döljas bakom också, en del pampiga och en del utsirade och vackra, andra lite mindre iögonfallande. Men ändå...vilka bor bakom dessa, hur lever de...?? Å så Öland, så bra det blev och så vackert du beskriver det, för precis så var det ju!! Ja förutom att vi åt köttbullar istället för strömming...
    Bodde jag lite närmare skulle jag banne mej åka till er hembygdsgård på söndag!! Det är svårt att lära vid min ålder, men ändå...jag tycker det är så intressant med alla dessa svampar.
    Ha det så gott vännen, och må det regna över skogarna runt omkring dej!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Tack för en härlig rundtur :)

    SvaraRadera
  12. Tack för trippen, som vanligt blir jag rese-sugen när jag ser alla vackra bilder.
    Mönsterås har jag aldrig varit i, men Kalmar flera ggr, vacker stad. En brev-vän som vi besökt ett par ggr, hon och maken guidade oss runt olika sevärdheter i Kalmar, (tacksammt), nu bor de på Öland och Färjestaden.
    De har även visat olika speciella platser på Öland, när vi besökt dem, sådant uppskattade vi.
    Bor man där känner de till de 'hemliga platserna'.
    Jag förstår ni haft mkt trevligt på Öland tillsammans med kompisen Rigmor, så ska det vara att kunna träffas på olika platser i Sverige umgås och må gott.

    Åhh så vackra fåglar du visar. Mums för stekt strömming.
    Så alla de svamparna du visar är då ätliga, jag ser många svampar i skogen när jag är ute och går,
    men jag skulle aldrig våga plocka, kan inget om svampar, är urdålig på det. Man får inte tro att en svamp kan vara den och den, en 100 % säkerhet måste finnas. Jo jag vet hur kantareller ser ut, men det kan lika väl vara någon giftig. Men jag älskar att äta svamp, gillar det till tusen. jag har säkert skrivit om det innan.
    Jag är imponerad på alla er som kan allt om svamp, tyvärr vågade jag inte bli intresserad av svamp, *fniss*

    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
  13. Så du landade intill i Nässjö på hemvägen.... mina barndomstrakter. Du fulla med svamp är de trakterna, mycket lättare att hitta svamp i Småland än här i Östergötland. Underbara bilder från Öland! Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
  14. Det tar väldigt lång tid till Öland tycker jag, även om man inte stannar hela tiden ;) Men vilka härliga ställen och fina bilder. I Mönsterås är vi ibland, eftersom mina hundar kommer från en kennel i Mönsterås. /Anette

    SvaraRadera
  15. Jag trivs som fisken i vattnet när jag får följa med på en sådan här Bloggresa. Din och Rigmors blogg kompletterar varandra bra. Lika fina och ni behövs båda två här. Kalmar är en pärla. Där finns ett riktigt fint ställe att bo på som vi ska testa någon gång. Kram Bosse

    SvaraRadera
  16. Vilken fantastiskt fin fotorundtur du bjuder på igen! Ljuvliga bilder på såväl grisar som svalor. Och så massor av läckra hus och dörrar :-)

    SvaraRadera
  17. Bild bloggen har satt bildrekord denna gången tror jag. Vore jag pensionär (det är jag men inte från jobbet) skulle jag nog gärna göra en Ölandsutflykt även denna tiden på året. Kram

    SvaraRadera
  18. Underbara bilder! Älskar Öland! Eketorps fornborg var vi många gånger när barnen var små. Det var riktigt spännade!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  19. Tack för dina fina resa med alla kort. Tänk vad jag lär mig när jag får följa med dig på utflykt. Öland har jag varit till men det är väldigt länge sedan och Kalmar åkte jag nog bara igenom. Här finns det inte någon svamp alls ännu men nu har det regnat från och till en hel vecka så det blir kanske.

    SvaraRadera
  20. Gräsgårdshamn där har vi stått många gånger i kvällningen och spanat ut över vattnet. Bläsinge och Möckelsmosse båda kända i fågelsammanhang. Öland är speciellt naturen är så olik mot ngt annat ställe i vårt avlånga land!
    Tack för fina bilder!
    Hoppas det går bra med svamputställningen!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  21. Heeej, vilken ljuvlig tur ni tog! Vi var på Öland för några år sedan, såhär på höstkvisten. Vi hyrde hus vid Ölands norra udde, och jag blev helt betagen! SEn åkte vi runt en del på ön förstås och jag återvänder mer än gärna. Gillar faktiskt Öland mer än Gotland.
    Tänk så olika det blir med svampskördar. Jag hoppas förstås att det poppat upp massor redan hos er. Jag har ju sån himla tur som även med bruten arm kan gå o strosa med hunden okopplad och plocka på så nära håll hemifrån. Nu är ju ortosen puts väck o idag fyllde jag en korg med mest blodriskor, himla skoj att hitta riktigt fina exemplar som inte var maskätna. Lycka till med utställningen imorgon, hoppas du fotar flitigt!
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  22. Så vackra bilder och roligt att få se bilder från trakter som det är många år sedan jag var i . Kramar // Anita :)

    SvaraRadera
  23. Mönsterås...ja en vacker liten köping, där var jag oxå här om dagen. Men jag saknar de inte, sedan vi flyttat därifrån. Tyvärr har jag så dåligt internet just nu så jag ser inte alla dina bilder :( men några har jag lyckats få upp. Öland - ja där tillbringade jag alla mna barndoms somrar, de e väl lite så för oss som bor här nere i söder :)
    Kramiz

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)