söndag 1 september 2013

Tvåårskalas...

... i fredags... för världens bästa Ludvig!
Att blåsa ut två ljus är inte så lätt...

Men plötsligt händer det!
Men va´nu då? en tomtenisse! Ja, hittar man en röd fin mössa, så varför inte :)
Ludvig på väg till...
Sköldpaddorna.med lite mat...
Det här är Gunnar...
... den största av de fem...
Höstkänsla... för visst känns det att hösten är på väg.
Lite vemod, det medges... men ändå glädje för en höstälskare som jag.
Doften av våta löv, av blöt mossa, av svamp... svalare nätter klar luft... och alla färger... snart, snart...
Lördag f.m. skön promenad i omgivningarna av Glans kalkbrott med kompisen... 
... livskvalité... en lisa för själen...
Hittade några slåtterblommor... små, vita och ganska oansenliga på håll...
... så fina när man tittar nära.
Vi följde Glansgruvans Vandringsled... ca 3, 5 km... mycket intressant och lärorikt om gruvfälten och kalkugnarna i Vånga bergslag.
Nya informativa skyltar har satts upp...
Att gå under träden var som att vandra i en lövsal...

Stannade till i grillkåtan vid Jakobslund
Fantastiskt att den finns där mitt i skogen till glädje för alla som har vägen förbi...
I trädgården börjar hösten märkas...
... ringblommor, tagetes och nävor har snart blommat färdigt.. medan  höstkrokusarna precis har börjat...
Minns ni den här?
Indiskt fotblad...
Så här såg frukterna ut...
smakade lite sött, men jag vågade inte äta upp... vet inte hur det är med ätligheten...
... och fröna (heter det så i plural bestämd form?)
... nytvättade...
Vet inte riktigt hur man gör med de här... ska de sås nu eller i vår? Ingen aning, så jag är glad för tips!
Har i alla fall sått några i kruka nu, som jag tänker låta stå ute över vintern (nergrävda)... några frön har jag sparat... spännande att se hur det går...

Idag är det Svampens dag! Bara så ni vet :)
Vad jag ska göra? Gissa!

Fler bidrag till Helgbilden hos Marit finns här :)

Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. många fina bilder
    den med röken från ljusen gillar jag mest
    härligt med barnbarn
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Härligt med två års kalas! Vi hade en sköldpadda som hette William för 10-15 år sen :)

    SvaraRadera
  3. Roligt med barnbarns kalas...den där frukten skall du kanske inte äta av hoppas du inte blev dålig. Svampens dag ..ja då önskar jag dig lycka till i skogen med fint väder å mycke svamp i korgen.
    Kramen

    SvaraRadera
  4. Visst känns det lite att det går mot höst - men det har också sin tjusning :)

    SvaraRadera
  5. Jag lskar hösten, när den är som den skall vara.
    Sol, hög luft, vackra höstfärger osv,
    men diset och regnen älskar jag inte.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  6. Underbart med födelsedagsfest för de minsta. Jag tror även hösten kommer att kännas helt underbar i år. För mig har det ena projektet avlöst det andra. Så nu väntar jag bara på att få städa upp efter "Home make over" och sedan lite husbilsresor innan julen kommer på allvar. Kram

    SvaraRadera
  7. Det var många härliga bilder!!!!
    Fotblad har jag ingen erfarenhet av. Fin frukt!
    Lycka till i svampskogen!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vad mycket spännande du hade att bjuda på idag. Jättefina bilder. Grabben klarade det galant, att blåsa ut två ljus. Vilken fin kåta. Hösten har också sina fördelar, när den är som bäst. Utan regn, dimma och blåst som ofta kännetecknar trakterna vid kusterna.

    SvaraRadera
  9. Vad många olika fina bilder. Härligt med tårtkalas! Vi kalasade på kokosboll för vårt ett-årskalas. Kalkbrottet är så fint, liskom dina blommor. Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Finfina bilder ser jag som vanligt i din fina blogg..och vilken go liten unge..kalas är gött..
    Och höst på g? Verkar inte fel heller..Må så gott vännen Kram Karina

    SvaraRadera
  11. Så härlig kavalkad med bilder från din helg!! Tomtenissen är såå go! Indiskt fotblad - vacker växt, ny för mig! Närbilden på slåtterblomman visar en annorlunda växt också. Spännande när man kommer nära.

    SvaraRadera
  12. Födelsedagar där barn fyller år och står i centum gillar jag skarpt, härliga bilder speciellt när han försöker blåsa ut ljusen!
    Förstår att Ni hade en skön promenad ute vid Glans Kalkbrott, det var den leden jag gick därute senast, och den grillkåtan är ju för läcker, trevligt också att den verkar få stå i fred utan att några vandaler förstör den.
    Slåtterblomman är en av mina favoriter, den är så vacker!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Vilken söt liten kille/tomtenisse;-)
    Mycket fina bilder och slåtterblomman var så vacker, ja en helt ny värld har öppnat sej för en genom makrofotot.
    Ha en skön vecka;-)

    SvaraRadera
  14. Kul med barnkalas. Tvååringar är härliga.
    Slåtterblomman på bilden - helt enormt fin. Vilka ståndare, de ser nästa overkliga ut. Kände inte alls till den.
    Vad jag har fått fram om Fotblad, är att frukten går att äta, men att växten i övrigt är giftig. Det räcker för mig att smaka, när det är så osäkert. Jag har läst att fröna ska sås i år dvs inte sparas. Jag har prövat men ej lyckats. Det har någon gång självsått sig, men inte händer det varje år.

    SvaraRadera
  15. Haha... ja julen är ju snart här så man kan väl klä ut sig redan nu. Gulligt!

    SvaraRadera
  16. Tack för att jag fick följa med på din promenad, den var kanontrevlig! Så fort jag ser en skylt med vandringsled så ilar det till i min äventyrstarm! Men, det får förstås inte vara för långt att gå, denna var perfekt, blir det längre än milen då orkar inte mina gamla ben. Och vilket trevligt husinlägg du gjorde med det gamla slakteriet! grönsaker, skor, bröd och chark i en blandning, ja jag säger då det. För många år sedan hyrde maken och jag in oss tillfälligt i ett gammalt slakteri där vi tillverkade lever- kålrots- morots- och potatislådor till jul som vi sålde. Oj va kul vi hade!
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)