söndag 8 september 2013

Stängde grinden bakom oss...

... och efter en stund var vi ute på vägen igen...
... och så kom vi till Hummelvik, ett gammalt fiskeläge vid den sörmländska kusten... ett mysig plats vid vägens slut...
Riktigt fint... så äkta och genuint. Vi träffade en gammal fiskare och fick en trevlig pratstund.
Han,  liksom de flesta andra här har slutat med fisket... nu fiskas i stort sätt bara till husbehov...
... torkställningarna till näten är tomma.
Näten ligger i bodarna...
... fullt!

Fikapaus tog vi vid Strandstuvikens Naturreservat utanför Nyköping. Jag tog en liten promenad vid stranden...
... en härlig sandstrand, men var är alla människor?
Här finns också en camping - inget vi var intresserade av... så vi fortsatte mot Oxelösund... svängde ut på Femöre och stannade så småningom på parkeringen vid Femörefortet...
Långt att gå med rullator och många backar... men Lasse fixade det galant :)
Här har vi inte varit förut... fortet - jaja... intressant, kanske, men...
... hm... för mig förstör det bara utsikten...
 ... för visst är det finare utan kanon :)
om man bortser från de röda rönnbären, så  är det fortfarande sommar...
Kanske hade det varit en annorlunda upplevelse om det hade varit öppet den här dagen.

Men det fanns annat att titta på...
... som ett spindelnät...
... solsken och blå himmel...
... och...
... om man passerar grinden och går till den gamla fyrvaktarbostaden, så kan man njuta av mer utsikt...
...och ännu mera utsikt...
Så vackert nu, men jag funderar lite över hur det är när vinterstormarna yr - då är nog känslan helt annorlunda...

Fortsatte så till Femöre Marina... fantastiskt fin plats för övernattning :) Det finns toaletter och dusch...
Här fick vi sällskap av ytterligare 10 husbilar...
Fantastisk miljö, fantastiskt väder... och här finns också en trevlig restaurang för den som vill.
 En väldigt bra ställplats helt enkelt :)
Mycket att titta på - massor med båtar...
 och en fin promenad / cykelväg in mot centrum...

Som sagt en bra ställplats... vi har varit här förut och kommer säkert att återvända...
Koordinater: 
N 58º 39´ 31,52´´, E 17º 6´ 44,08´´
Fortsättning följer...

Ha det gott!

31 kommentarer:

  1. Vilket väder! Det är så skönt, vi hade kräftskiva igår, satt på altanen till halv 12!

    SvaraRadera
  2. Varenda bild är fin som en tavla. Kanske inte kanonen då. Fortsatt trevlig tur och mer miljöer.

    SvaraRadera
  3. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Ni hittar
    så mycket fina platser, och på nära håll med.
    Underbara bilder i hela inlägget, tack skall Ni
    ha jag slukar allt med hull och hår.

    kram

    SvaraRadera
  4. Trevlig resa ni gjort!

    Femöre är en trevlig och prisvärd plats!

    Bra restaurangen om man vill äta ute!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Det var bland den bästa beskrivningen, tänk vad skönt att få stänga grinden och dra iväg. Kram.

    SvaraRadera
  6. Imponerande! Du menar att bara genom att titta på fotona, kan du säga vilken svamp det är! Just de här finns det rätt mycket av. Jag kanske skulle våga smaka.
    Vill betona att det var inte jag som väckte dottern.

    SvaraRadera
  7. Å där har vi inte varit...Femöre alltså...men åker gärna dit!! Verkar vara alldeles lagom och i vår stil...Men med den här hösten är ju nästan allt vackert...ja förutom då kanoner på berg och dylikt...!!Jag inser ju mer och mer att jag absolut inte har tid att jobba längre, måste hinna se vårt avlånga land också!!
    Underbara bilder, njuter...
    Ha det så gott på er fortsatta resa, och snart ses vi!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Oh, så fin miljö............

    SvaraRadera
  9. Så otroligt vackert! Vilka fina bilder från vårt land. Och det är bättre att ha en rollator att gå med så inget mer elände händer, förståndig karl.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Fantastiskt vackert! Östkusten har många fina pärlor!
    Ha en fin vecka!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Åter igen ett fint tips. Femörefortet påminner om när vi var på Hemsö fästning utanför Härnösand.
    http://www.harnosand.se/kulturfritidochturism/kulturkonstochbibliotek/museerocharkiv/hemsofastning.4.3f735bf7133644b07b080002488.html

    SvaraRadera
  12. En härlig bildkavalkad på en härlig tur. Delar av den har vi gjort och vi återkommer också till de fina ställena och ställplatserna. Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  13. Femöre Huvud så vacker plats, även de andra platserna ni var på. Jag drar mig ofta till platser med vatten, det är så rogivande och fint.
    Hösten ger oss mycket glädje i år, man bara tackar och tar emot och njuter.
    Tack för jätte fina bilder Anki.

    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  14. Glömde nämna att spindelnätet är hur vackert som helst,
    hälsa spindeln att nätet blev jätte fint så du kunde ta en kanon fin bild.
    Eva

    SvaraRadera
  15. Oj oj vad ni får se och njuta o jag hoppas vi får se och njuta av Er nästa sommar igen. Kanonfina bilder som alltid. Du är en redig fnura på att fota.

    Kramiz bästaste Du, hälsa Lasse

    SvaraRadera
  16. morron ! En trevlig resa längst sörmlandskusten med många besök. Ha det bra !

    SvaraRadera
  17. Åh så vackert! Skulle nog inte vilja bo där under vintern dock.

    SvaraRadera
  18. Vilken härlig tur ni gjort! Det är äkta semesterkänsla det :) Så mysigt. Ha det fortsatt gott.
    Kram

    SvaraRadera
  19. Men söta du vilka smultronställen ni har hittat! Gamla fiskelägen är underbara, o de finns inga alls i Dalarna. Jag inser när jag hälsar på hos bloggvänner hur mycket jag har kvar att se av vårt vackra avlånga land, inte en chans att man hinner under detta livet! Vet inte varför jag alltid känner dragning norrut så det övriga landet har fått stryka på foten.
    Nå, förhoppningsvis är man på banan nästa sommar och kan bocka av ytterligare några vackra ställen
    Kramen

    SvaraRadera
  20. Åhh.. så underbara bilder och vacker miljö - njuter!
    Kram /bea

    SvaraRadera
  21. Så härligt att få följa med dig på dina resor med husbilen. Du tar så fina bilder så det är en fröjd att titta in hos dig.

    Må så gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  22. Så många härliga resor ni gör! Kul att titta på dina fina bilder och läsa dina berättelser också. Tack för att du delar med dig! :-)

    Sensommarhälsningar (jag vill inte ha höst...)
    Elisabet

    SvaraRadera
  23. Härligt att ännu kunna njuta av små resor med husbilen, jätte fina platser ni varit på, fina minnen att kunna tänka tillbaka på under vintern.
    Ha en fin dag/kramizar

    SvaraRadera
  24. Min bloggkompis Skatan bor i Nyköping men har sportstuga på femöret så det var roligt att se ännu fler bilder därifrån.

    SvaraRadera
  25. Kanon "skratt" fina bilder värkligen. Så underbart det är i vårt land, och så mycket fint det finns att se och upptäcka.
    Ha nu en fortsatt jättefin vecka!

    SvaraRadera
  26. Ser verkligen vackert ut och du bjuder på så mycket fina bilder från vårt vackra land!!
    Tack för det!
    Hos dig får jag ideér och uppslag på nya sevärda platser...guld värt :)
    Ha det nu så jättefint och en fortsatt trevlig vecka
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  27. Jag är inte själv mycket för att fiska, men jag tycker det är så vackert i gamla fiskelägen. Allt som har med hav och kust lockar mig, som bor inne i landet omgiven av skog. Dina bilder gör verkligen att man blir sugen på att få se platserna i verkligheten. Kram

    SvaraRadera
  28. Här inne hos dig finns alltid mycket intressant att läsa och vackra bilder att titta på! Bästa tänkbara Turistinformationen man kan tänka sig :) I love it!
    Varm kram!

    SvaraRadera
  29. Ååå! Jag kan känna dofterna bara genom att se dina bilder. Havet, tången och fiskeriet! Härligt. Ha de Gott!

    SvaraRadera
  30. Åh vad jag blir sugen på husbil när jag läser om era utfärder!! Så härliga bilder och intressant läsning. Undrar om vi kommer till skott någon gång och köper husbil som vi pratat om bra länge....

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)