onsdag 4 september 2013

... men hallå...

... vad är nu det här? Jag vill ha höst! Nu! Ja, ja... jag vet att de flesta inte håller med mig, men var är den, den sköna hösten?

Igår var vi på lunchresa med Lasses barndomsvän Totte, (ni som läst min blogg ett tag vet att Totte och Lasse har hängt ihop sen de var små... nu är de över 70...) och att vi gör den här "resan i det blå" då och då...
Snurrade runt lite på småvägarna mellan Åby och Krokek... 
... vid Getå svängde vi in mot Algutsboda...
Stannade till en stund vid Getåravinen...
Väldigt fint där med de stora träden... men brant ner till bäcken i botten...
 Kom så till dagens mål... Åby!
Fina blommor i centrum...
... och god mat på Åby krog, där vi åt dagens lunch :)
Vid det lilla torget finns en trevlig blomsteraffär...
 ... och ett kondis med gott bröd...
Så var den här månadens matresa över... nästa gång bestämmer Totte var vi ska :)
Det blev inte många bilder den här gången - svårt att fota från baksätet, med smutsig framruta och solen som lyser från en klarblå himmel :)

Till min stora glädje har det ju kommit en del svamp på sistone... de här hittade jag igår...
Tyvärr inte i några mängder... i alla fall inte av det jag vill ha - d.v.s. en riktigt stor skörd av karljohan, rimskivling (rynkad tofsskivling)... och sillkremlor...

Dags för en tur med bobilen igen... hade tänkt åka idag, men kom inte iväg... men i morgon... då ger vi oss ut igen :) Vart? Nja... inte riktigt bestämt än, men rapport kommer!
Lte höst är det allt... snart :)
En del björklöv på stigen...
... aspen börjar skifta färg...
... och höstkrokusen slår ut allt fler blommor...

Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Fina bilder,men vi vill ha sommar ett tag till!
    Ut med Bobilen och bara njuta......

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  2. det märks tydligt på en del växter att det går mot höst och att dagarna har blivit betydligt kortare
    kul med en utflykt sådär mitt i veckan
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Hösten kan vänta åtminstone en månad till :)

    SvaraRadera
  4. Så stilig svamp, den blomkålen, sån har jag aldrig sett innan, trodde nästan det var en tvättsvamp.
    Ha en fin tur :)

    SvaraRadera
  5. Men visst är det lite höst i luften, trots solen och värmen!
    Ha en fin tur!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Vilken sommar vi haft och har fortfarande!
    Vi har husbilsträff i helgen och det är utlovat en stor sol över helgen!
    Underbart!

    Trevlig tur o
    Kram

    SvaraRadera
  7. En liten men naggande god svampskörd :)

    SvaraRadera
  8. Det är ett trevligt samhälle ÅBY. Där på Krogen brukar
    jag och mina väninnor åta.
    Varje måndag kommer det folk från Norrköping,
    då serverar de Raggmunk med fläsk. Hela vårdcentralen
    var där i somras och åt, bara därför.
    Min son och jag + ett barnbarn var och köpte jättegoda
    pizzor.

    SvaraRadera
  9. Hallå Anki
    Nu är jag äntligen tillbaka Hoppas att det blir en riktig vacker höst med massor av underbara färger.
    Så duktig du är på svamp.
    Jag önskar att jag också hade varit det för det sticker ju upp en del fina exemplar här och där som man inte vågar plocka.
    Det var ju massor av bilder och härliga sådana också.
    Är det inte tidlösa på den sista bilden?
    Ha det nu så gott Kramizzzzzzzzz

    SvaraRadera
  10. Härligt att träffas på detta viset, det finns alltid något nytt att se och beundra.

    Det där med svampar blir svårt i år, här hos oss har vildsvinen hittat vårat 'hemliga' kantarell ställe.
    Svinen är bara ca 500 m fågelvägen i vår skog, det är absolut inte kul alls. De borde inte få vara så nära hus o hem. Knappt vi vågar gå ut i skogen nu förtiden, flera har även blivit påkörda och bilarna förstörda. Nej skjut bort dem, eller släpp dem in på Stockholms gator då blir det nog andra diskutioner !!!
    Blomkålsvamp har jag aldrig sett innan, hur smaker den ?!
    Kanske svamp, *fniss*

    Ha det så gott i skog o mark och utflykter.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  11. Jag förstår att du längtar efter höst eftersom svampar är ditt gebit. Det skulle det nog vara för mig med om jag hittade några. Men vi hittade en del tegelsoppar för någon vecka sedan. Blev en god svamppaj (eller sopp-paj skulle man kunde säga). Det är synd att den blir så mörk bara när den blir tillagad.
    Blomkålssvamp har jag bara sett på bild. Ja, det har jag gjort nu också.

    SvaraRadera
  12. Nog hinner vi få höst. Du har ju hela oktober och november. Jag är då glad så länge det är så här för här är sommaren alltför kort och jag njuter i fulla drag av den här sista värmen och badar fortfarande varje dag.

    SvaraRadera
  13. Längtar också efter lite hög klar höstluft, hoppas verkligen att det varit frost uppe i Härjedalen så jag får njuta av vackra färger, men ovanligt varmt verkar det vara däruppe också.
    Mysigt med Era lunchturer, och så blir Ni bekanta med en del lunchrestauranger också, svamp ja det har jag väl nästan gett upp för i år, nu har Holmen huggit ner snart hela min skog, men man vet ju aldrig, det kan finnas mycket svamp uppe i Härjedalen ibland. Där lärde jag mej min favoritsvamp för många år sedan och lustigt nog nämner Du den i Ditt inlägg, Rynkad Tofsskivling är nämligen min favoritsvamp;)Sillkremla lärde jag däruppe också (gick en svampkurs)och den är ju hur läcker som helst! Brukar om det är svampår i Härjedalen finnas mycket fina exemplar av just dessa sorter, kantarellerna blir oftast ganska så små, bara att kasta i pannan direkt.
    Så långt norrut som till Härjedalen kanske Ni inte kommer, men om så har Du mitt telefonnummer;)
    Jobbat första dagen idag, inte helt ok men fullt kapabel för att styra nosen norrut, eventuellt en liten omväg till Avesta/Krylbo och norrut, pågår något där som väl kan liknas vid våra Östgötadagar, kunde också vara kul att se lite gammal bebyggelse i dom trakterna.
    Nu skall börja packa, i alla fall plocka fram så det bara är att dra tidigt, väldigt tidigt på lördag morgon!
    Ha det så bra på Er tur!

    Kram

    annette

    SvaraRadera
  14. Lugn, bara lugn, hösten kommer. Kram.

    SvaraRadera
  15. Jag tycker det är bra nu med vädret speciellt då det blir helg och man kan få njuta lite.
    Vi far också ut i helgen. Vi kanske ses!

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  16. Ja nog är det fortfarande sommarvärme, ganska så skönt får passa på å njuta så länge det går. Vilken fin svamp den där blomkålssvampen hoppas den smakar bra.
    Kramizar

    SvaraRadera
  17. Ååå vilken svampskörd känner mig avis där...hihi. ja vilket sommarväder....
    Så häftigt!!
    Ha det gott vännen
    Trevlig helg
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  18. Härligt med turer i det blå. Det är så spännande! Mycket fint att upptäcka i närområdet. Som vanligt fina foton! Kram Elisabeth

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)